Hi! Mijn jongste is nu 20 maanden en vraagt regelmatig om aan de borst te drinken, om vervolgens eigenlijk bijna niet te drinken omdat hij afgeleid is Ik ben nieuwsgierig hoe andere langer voedende moeders dit doen en aanpakken. Zou een duidelijke regelmaat (alleen nog voor en na het slapen bijvoorbeeld) helpen om me minder een wandelende melk machine te voelen? Het is ook wel schattig hoor, dat een van z'n eerste woordjes dietie was (wat staat voor drinken, niet tietie )
Ik heb na een jaar (of misschien nog iets later zelfs) alleen nog maar s ochtends en voor het slapen gaan, gevoed. Altijd op dezelfde plek (relaxte stoel op haar kamer). Ze had weinig last van afgeleid zijn oid. Ik "schaamde " mij ook een beetje om zo lang te voeden. Van mij hoefde niemand dat verder te weten en was het iets van mij en haar. Dus ik was altijd vrij streng als ze op ander moment er om vroeg, dus dat gebeurde ook weinig.
Alleen geen idee of ze door de vaste routine niet afgeleid was natuurlijk. Ze dronk slecht andere melk /water (een van de redenen dat ik lang doorgegaan ben) dus kan ook gewoon erge dorst geweest zijn.
Hier is ze nu bijna 3. Het voeden is enkel nog bij het opstaan en voor het gaan slapen 's avonds. Enkel nog voeden in haar slaapkamer.
Ik herken wat je beschrijft, helemaal. Mijn beide dochters gingen rond 22 maanden 'klooien' aan de borst. Vaak (en claimend) willen drinken, maar dan vervolgens nauwelijks drinken of een beetje 'gezellig' liggen keten ... Beide dronken ook nog 's nachts, maar waren dan net zo aan het feesten. Ik stoorde me erg aan dit gedrag. Ik besefte dat ik echt moest gaan 'opvoeden' mbt borst, maar ik had eigenlijk geen zin in, want de lol van BV was ver te zoeken. De karaktertjes van mijn dames inschattend leek me het meest duidelijke voor hun om gewoon helemaal te stoppen. Ze kunnen tenslotte geen klok kijken, dus het leek me wel een klus om ze te laten accepteren dat ze soms wel en soms niet mochten drinken... En toen bedacht ik me alle voordelen van helemaal geen BV meer geven en tja, toen was ik er klaar mee . Cold turkey gestopt, met de simpele mededeling dat mama-melk op was. Dus tja, mijn aanpak was stoppen met voeden ... (ook nooit spijt van gehad, ze hebben beide 2 jaar gehad, dat is toch prachtig?)
Ja @Kache, daar twijfel ik nu ook een beetje over. Misschien is het gewoon mooi geweest zo. Ik heb bij al m'n kinderen gezegd zo lang te voeden als we beide fijn vonden. Bij oudste was dat ook rond deze termijn, bij middelste bij 14 maanden en nu komt het ook weer zo'n beetje. Het is gewoon het eerste dat hij zegt als hij me ziet. Niet "mama", maar "dietie"! Ik denk dat ik iig begin om het alleen nog rond slaapjes te doen. 's Nachts drinkt hij ook soms, maar meestal dan daarna gewoon slapen en geen feest. Of niet "gewoon slapen", maar nog veel gefrunnik daarna, maar dat los ik op door mijn man aan hem te koppelen en dan slaapt jongste wel..
Hier was het na een jaar ook alleen nog op vaste momenten op vaste plek. Op een gegeven moment werd er nog maar weinig gedronken en vond ik het zelf niet meer prettig voelen. Toen zijn we gestopt. Met 23 maanden denk ik. Was eigenlijk wel een opluchting en fijn. Er is ook nooit meer om gevraagd dus van beide kanten was het wel prima.
De jongste is net 3 en krijgt ook alleen nog maar voor het slapen gaan ‘s avonds, als ie ‘s nachts wakker wordt en ‘s ochtends als hij wakker wordt, dus alleen nog maar in bed. Ben daar op een gegeven moment ook heel duidelijk in geworden, dat gedoe daar had ik geen zin meer in.
Mijn oudste voedde ik op het laatst alleen nog s avonds voor het slapen op z’n kamertje en s ochtends bij het wakker worden bij mij in bed. Rond z’n tweede verjaardag verloor hij interesse en was het geleidelijk klaar.
Spelen = niet drinken, ga maar weg. De lol was er vrij vlot vanaf, vanaf 2 was de focus echt weer op de borst hij is nu ruim 2,5 jaar en vraagt gericht borsie? Dan drinkt hij vlot en gaat weer door. Maar als ik geen zin heb of t komt niet uit dan krijgt hij gewoon drinken. Wil niet meer op zijn commando ze eruit gooien. Ik geef nog 4-5x per dag (nacht incl) de borst. Ik wil terug naar alleen wakker worden, slaapje en indien nodig nacht. Maar stiekem hoop ik dat hij door de zwangerschap zelf stopt met drinken. T is oke zo
Hier gevoed tot zoon 2,5 was. Prima, geen schema als baby, maar op een gegeven moment heb ik toch echt vaste tijden gehanteerd. Daar zijn ze dan ook oud genoeg voor. Je krijgt ook geen koekje wanneer je maar wil. Soms moet je even wachten Dus de drink momenten waren gekoppeld aan de slaapjes. Ik merkte op een gegeven moment dat zoon wou drinken (“dinkie”…zo lief en we hadden ook een gebaar voor drinken) en dan werd het uiteindelijk een soort van klimpartij. Dat gebeurde steeds vaker. Toen was het voor mij klaar Erg blij met die 2,5 jaar.
@GroeneBomen, voed jij bijna noodgedwongen zo lang, ivm problemen bij je jongste? Of had je het anders ook gedaan denk je? Ik hoop ook voor je dat het tijdens de zwangerschap een natuurlijke stop krijgt. Zo heb ik dat toentertijd bij mijn oudste ook gedaan. Die was toen 21 maanden. @Zoe123,, ik vind het mooi hoe er dan toch een natuurlijk einde komt aan zoiets. Dat het ook voor een moeder op een gegeven moment klaar mag zijn en een kind schikt zich daar dan eigenlijk ook vrij snel naar. Ik geef na het openen van dit draadje in principe nog een avondvoeding voor het slapen, dan ergens in de nacht en vaak nog een vroege ochtend. Nu is de kleine man ziek en vind ik het toch wel fijn dat hij in ieder geval wat borstvoeding drinkt, al spuugt hij daar ook weer van uit (buikgriep). Ik ben wel benieuwd waar we gaan stranden
@JupitR ja klopt. Ik weet t oprecht niet of ik anders ook was doorgegaan nadat hij 2 was. Nu hij zijn drinkvoeding beter drinkt, bieden we hem dat ook eerst aan ipv borst. Ik had zelfs gehoopt dat de vruchtbaarheids behandelingen mijn melk zouden doen afnemen dat hij ook geleidelijk zou stoppen maar helaas. In januari wordt hij 3 en dan hoop ik dat t echt klaar is. T is voor mij al wel klaar zeg maar heb laatst 24 uur niet gevoed omdat ik weg was en dacht toen: dit is wel fijn. (Stuwing was minder natuurlijk). Ik wil absoluut niet gaan tandemvoeden. Heb mijn plicht gedaan haha
Ja dat was ook bijzonder , en een hele mooie ervaring, dat we samen naar dat punt toe konden groeien, en op een beetje sputteren na was zoon er ook content mee, dat het klaar was. Als je er op deze manier happy mee bent is het helemaal goed toch? En wat betreft ziekte, ik kan me nog goed herinneren dat zoon ziek was en opeens weer langer aan de borst wou. Opeens overdag voor slapen een slok. Ik vond dat echt mooi om te zien, borstvoeding is zoveel meer dan alleen voeding. Geborgenheid, troost…..
Het voeden was hier alleen nog maar in de ochtend en voor het slapen. In de avond en als ik vrij was ook in de middag voor zijn slaapje. Ben uiteindelijk met 2,5 jaar gestopt
Hier is alleen voor slapen gaan… en in de nacht. Maar als H niet lekker is of echt moeilijk drinkt overdag dan krijgt hij ook.