ik heb een paar vraagjes over borstvoeding. allereerst ter info. mijn zoontje is 10 dagen oud. hij is geboren met een gewicht van 3920 gram op dag 4 was hij 10% afgevallen en op dag acht woog hij 3840 gram. ik voed elke voeding elke borst een kwartier. * mijn zoontje laat overdag veel tijd tussen de voedingen. ik probeer een balans te zoeken tussen voeden op verzoek en op tijd. hoeveel tijd kan ik er het beste overdag tussen laten zitten? vandaag heb ik gekeken hoelang hij er tussen laat maar na 4,5 uur vond ik het echt wel genoeg. mijn kraamverzorgster zei voeden om de 3 - 3,5 uur. ik dacht zelf aan 4 uur er tussen als hij niet komt en als hij wel zelf komt komt hij dus eerder. vannacht heeft hij na de voeding van 12 uur er 4 uur tussen gelaten en daarna 3 uur. als ik het goed begrepen heb mag er 's nachts 1 keer 6 uur tussen de voedingen zitten. is het zo dat als ik probeer 6 voedingen te geven tussen 6 uur 's morgens en 12 uur 's avonds ik meer kans heb dat hij die 6 uur 's nachts er tussen laat? * Bas drinkt de meeste voedingen uit elke borst een kwartier goed achter elkaar door. soms laat hij de eerste borst na een minuut of 12 los en spuugt hij. bij de andere borst drinkt hij dan nog maar een minuut of 5 en laat dan zelf los en spuugt. heeft hij dan voldoende of moet ik hem dan toch echt stimuleren om de laatste borst nog 10 minuten verder te drinken? de tijd die bas tussen de voedingen laat lijkt niet echt afhankelijk van hoe hij drinkt. alvast bedankt voor je tijd.
Jouw baby is inmiddels mooi aan het groeien (zo'n 300 gram in een week tijd toch?) dus je kunt nu gaan voeden op verzoek. De eerste periode zou ik er alleen op toezien dat hij wel zo'n 6 voedingen per 24 uur krijgt. Door meer voedingen overdag te geven zul je niet veel verandering brengen in zijn nachtritme: baby's gaan langer doorslapen als ze daaraan toe zijn. De duur van de voedingen klinkt ook prima. Het uitgangspunt is: 1 borst goed laten leegdrinken (dit mag rustig langer dan 15 minuten zijn) en de tweede borst als toetje aanbieden. Sommige baby's hoeven de tweede borst tijdelijk niet. Je hoeft dus niet aan te dringen aan borst 2. Veel succes! linda