Menstruatie en seks na de bevalling

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Purified, 19 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Waarschijnlijk is het al 100x gevraagd, sorry hiervoor, maar toch wil ik het opnieuw vragen.

Mijn zoon is bijna 2 en een half maand geleden geboren en ik heb nog geen menstruatie gehad. Ik geef gemengd voeding, in het begin heb ik alleen in de eerste twee dagen borstvoeding gegeven en na twee weken ben ik gaan kolven. Ik kolf nu full time (behalve snachts). Laatste keer kolf ik rond 22 uur en eerste keer rond 6 uur.

Volgens overal wat ik lees voed ik sowieso te weinig om mijn menstruatie weg te houden, maar toch is hij er nog niet.. kan ik verwachten dat hij alsnog uit blijft?

Oh, sidevraag: Seks doet nog ontzettend pijn na de bevalling. Het brand enorm van binnen. Ligt dit omdat ik nu wat gevoeliger ben voor condooms of kan het nog wel even pijn doen?

2. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Goedemorgen,

Het kan zijn, ook al geef je niet volledig borstvoeding, dat je menstruatie weg blijft. Bij sommige vrouwen komt de menstruatie pas op gang als ze volledig met de borstvoeding gestopt zijn. Andere vrouwen worden weer ongesteld, ondanks dat ze volledig borstvoeding geven. Dus dat je nog geen menstruatie hebt gehad, is geen reden om je zorgen te maken. Wel kan je een eisprong krijgen, vooral als je niet volledig voedt.
    Wat betreft de gemeenschap, kan het inderdaad pijnlijker zijn na de bevalling. Dit kan komen als je hechtingen hebt gehad. Door het litteken weefsel kan het pijnlijk aanvoelen. Daarnaast komt het vaker voor dat de vagina droger is na een bevalling en vooral als je borstvoeding geeft. Dit heeft met de hormonen te maken. Soms kan glijmiddel helpen. Blijf je pijn houden en ben je gehecht, dan is het raadzaam dat je eigen verloskundige of gynaecoloog er nog naar kijkt. Mogelijk is er iets niet goed gegaan met het hechten of is het genezingsproces niet zo verlopen als het hoort. Ik hoop dat je hier iets mee kan. Succes!

Groetjes Monique

Deel Deze Pagina