Ervaringen spiraaltje en ervaringen Nuvaring

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door lillibit, 9 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lillibit

    lillibit Fanatiek lid

    12 jul 2010
    2.348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Help, ik moet weer hard nadenken over anticonceptie en kom er nog niet helemaal uit....
    Ik was altijd aan de pil maar heb hier geen zin meer in na mijn zwangerschap.
    Denk nu na over de Nuvaring of het spiraaltje en wil graag wat ervaringen horen, de voors en tegens....
    Zo hoor ik over het spiraal dat inbrengen een drama is en dat je er een hele slechte huid van kan krijgen?
    De Nuvaring schijnt snel "uit te zakken"?
    Wat, oh wat zal ik doen???
     
  2. Speentje

    Speentje Fanatiek lid

    13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Ik heb alleen ervaring met een koperspiraaltje. Ik heb voordat ik ooit zwanger was geweest een spiraaltje laten plaatsen en dat was een ware hel. Zowel het plaatsen als de periode daarna. Het plaatsen deed vreselijk veel pijn en heb vervolgens 3 maanden lang gevloeid. Uiteindelijk dat ding van ellende laten verwijderen.

    Nu ben ik ondertussen 2x bevallen en heb 3 weken geleden een spiraaltje laten plaaten. Ik heb werkelijkwaar niets, maar dan ook niets gevoeld van het plaatsen. Binnen 1 minuut was het gepiept. Heb diezelfde dag en de volgende dag wat bruinverlies gehad, maar verder helemaal niets. Heb dus eigenlijk nergens last van.
    Ik heb nooit gehoord dat je er een slechte huid van kan krijgen en heb daar tot nu ook niets van gemerkt.

    Mijn ervaring is dus als je eenmaal bevallen bent een (koper)spiraaltje goed te doen is! Ik ben zelf heel blij dat ik hem heb laten zetten. Hoef nergens meer aan te denken etc..
     
  3. Athalia

    Athalia Actief lid

    15 nov 2007
    489
    0
    0
    Hier wat koperspiraaltje dezelfde ervaring als Speentje. Voor mijn bevallingen was het een hel. Na de eerste bevalling zag ik er dan ook als een berg tegenop maar heb er praktisch niks van gevoeld. Ga nu dan ook binnenkort weer voor het koperspiraaltje.

    Ook heb ik de Nuvaring geprobeerd. Dit met name door de kleine hoeveelheid hormonen die deze ring afgeeft. (Vanwege migraine kan ik geen hormonale anticonceptie gebruiken). Ik vond de ring prima in het gebruik. Uitzakken geeen problemen mee gehad. Wel moet je heel goed opletten en op vaste tijden plaatsen en uithalen. Dit en het feit dat mijn migraine toch weer getriggerd werd hebben ervoor gezorgd dat ik toch terug ben gegaan naar het koperspiraaltje.

    Wat ik wel altijd hoor is dat je met een koperspiraaltje wat heviger ongesteld bent. Moet zeggen dat ik hier niet opvallend veel last van heb. Maar dit is dus wel een potentieel nadeel.

    Succes met je keuze.
     
  4. cherryl

    cherryl Fanatiek lid

    27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    ik heb hier ervaring met beide..
    na mijn 2e zwangerschap heb ik een spiraaltje laten zetten (hiervoor altijd nuvaring gehad)
    het spiraaltje in laten brengen was bij mij totaal geen drama! (fijn was het natuurlijk ook niet) maar ik vond het spiraal echt helemaal niets! heb ontzettend lang gevloeid (tot hij eruit was gehaald zelfs en dat was 11 weken later) mijn hormonen waren totaal in de war, was chaggie, kreeg veel puistjes en mijn libido was volgens mij gedaald naar -40?? niet fijn voor mezelf en mijn man dus!
    inmiddels ben ik weer aan de nuvaring en ik voel me weer helemaal top!!
     
  5. Sas7

    Sas7 Fanatiek lid

    23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    Geen ervaring met de nuvaring, maar wel met de mirena spiraal. Ik ben nu sinds een week eindelijk van het vloeien af en de rugpijn sinds de plaatsing. Ik heb hem 25 feb laten plaatsen bij de ha. Mijn HA vertelde dat je lichaam een half jaar nodig heeft om er aan te wennen. Ik voel me er inderdaad nu pas goed bij.
     
  6. lillibit

    lillibit Fanatiek lid

    12 jul 2010
    2.348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Pfff, dat vind ik wel heel veel, een half jaar..... zeker als ik misschien over een jaar weer zou willen proberen om zwanger te raken..... :)
     
  7. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Geen ervaring met spiraal, wel met nuvaring. Met de pil altijd tussentijdse bloedingen gehad dus overgestapt op de nuvaring. Werkt geweldig bij mij, zakt ook niet uit. Was er sceptisch over, maar huisarts vond dag ik het gewoon moest proberen een maand of 3. Geen tussentijdse bloedingen meer gehad en in stopweek altijd netjes onttrekkingsbloeding gehad.

    Leuk bijkomend voordeel, was meteen in ronde 1 zwanger. Schijnen weinig hormonen in te zitten. Na de bevalling ga ik weer verder met de nuvaring.
     
  8. lillibit

    lillibit Fanatiek lid

    12 jul 2010
    2.348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Dat hoor ik dus wel vaker, dat je snel zwanger bent na de Nuvaring,.... dat zou ook een van de redenen zijn waarom ik die ring zou willen....
     
  9. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Hier 8,5 week na de bevalling een mirena laten plaatsen, nergens last van gehad. Plaatsen duurde hooguit een minuut, maar bmm stond nog een stukje open, dus geen probleem, en geen pijn!

    Weet nu al dat ik na een eventuele volgende zwangerschap weer een mirena wil, vind 't ideaal.
     
  10. Esther86

    Esther86 Lid

    5 mei 2011
    15
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hier ervaring met de nuvaring. Ik kan niet zo goed tegen de pil (ivm de hoge dosering hormonen), maar de nuvaring ging prima. Een enkele keer gehad dat hij tijdens het vrijen mee naar buiten kwam, maar dat is denk ik 3 in 3 jaar gebeurd. Verder zakte hij ook weleens, maar dat kwam dan omdat ik hem niet goed geplaatst had. Als ik hem dan goed deed, had ik er geen last meer van.
    Na het stoppen met de ring alsnog flink moeten ontpillen, een cyclus van 70 dagen.
    Mij is ie prima bevallen!
     
  11. Locusta

    Locusta Niet meer actief

    Ik heb ongeveer een jaar het mirena-spiraaltje gehad. Op zich viel het plaatsen heel erg mee (ben nog nooit bevallen) en ik had niet of nauwelijks bloedverlies in de tijd dat ik het spiraaltje heb gehad.

    Maaarrrrrr.....bij mij waren er twee nadelen: de touwtjes van het spiraaltje waren bij het plaatsen te kort afgeknipt en irriteerden mijn baarmoedermond. Na een poosje kon ik niet meer vrijen met mijn vriend zonder te bloeden. Toen we aan het zoeken waren naar een verklaring deed de huisarts een soa-test (just to be sure) en hij hoefde mijn baarmoedermond nog maar aan te raken of het begon al te bloeden. Zo gevoelig was het.

    Een ander nadeel was dat de hormonen van het spiraaltje ervoor zorgden dat ik enorm veel jeugdpuistjes kreeg. Dat staat ook in de bijsluiter vermeld als een van de mogelijke bijwerkingen. Nou ben ik niet echt ijdel, maar een redelijk gaaf gezicht vind ik toch wel belangrijk. Zeker als ik daarvoor nooit puistjes gehad heb.

    Buiten deze twee nadelen beviel het spiraaltje echt prima! Ik zou het dus ook zeker aanraden :)
     
  12. Lizzy14

    Lizzy14 Niet meer actief

    Ik heb beiden gehad en zou zo weer voor het spiraaltje gaan (Mirena). Goed het inbrengen vond ik echt wel even vervelend maar hoe heerlijk is het om verder nergens meer aan te hoeven denken?
    Dus puur op gebruiksgemak zou ik weer voor de Mirena kiezen. Ik heb dan verder ook geen klachten gehad, hield jammer genoeg wel mijn menstruatie.. maar dat is bij veel vrouwen niet het geval.
     
  13. Locusta

    Locusta Niet meer actief

    Volgens de gynaecoloog werd ong. 80% niet meer ongesteld, een aantal procent licht ongesteld en bij een aantal procent ging de menstruatie gewoon door. Dus inderdaad, het overgrote deel van de vrouwen wordt niet meer ongesteld.
     
  14. Lizzy14

    Lizzy14 Niet meer actief

    Dat weet ik. Ik vond het jammer omdat ik zo heftig menstrueer dat ik medicijnen krijg. En 8 dagen vind ik ook wat lang.
    Het voordeel nu is dat mijn cyclus niet opnieuw op gang hoefde te koomen, dat dan weer wel :)
     
  15. Locusta

    Locusta Niet meer actief

    Dat is wel erg vervelend!

    Maarja, zo heeft ieder nadeel ook weer z'n voordeel :p
     
  16. Toto

    Toto Fanatiek lid

    21 mrt 2008
    2.061
    9
    38
    Ik heb 2 tot 2,5 jaar de nuvaring gebruikt. Nooit problemen mee gehad. Hij bleef altijd keurig zitten. Vriendlief heeft ook bijna nooit last gehad van de ring tijdens de sex. Soms voelde hij hem zitten en haalde hem er dan uit. (MAx 3 uur kun je hem veilig uit je lichaam hebben)

    In maart de laatste ring verwijderd en meteen een regelmatige cyclus. Nu ronde 2 en gisteren een licht posi test gehad!
     
  17. cherryl

    cherryl Fanatiek lid

    27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    ik was trouwens ook beide keren na de nuvaring binnen 2 maand zwanger
     

Deel Deze Pagina