Hallo dames, Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en eventueel gerust kunnen stellen. Door mijn verleden (extreem bloedverlies tijdens zwangerschappen en 2 miskramen de afgelopen maanden) heb ik mijn gyn gevraagd of ik Utrogestan mag gaan gebruiken zodra ik weer positief test. Dat mag gelukkig. Nu heb ik net de pillen bij de apotheek opgehaald, maar 'mijn' pillen hebben een andere naam. Nl. Medroxyprogesteron. Is dit hetzelfde als de Utrogestan waar ik hier altijd over lees? Dan de merkloze versie, denk ik? Dan nog wat: de pilletjes lijken helemaal niet op de bollen waarover ik ook altijd lees. (zie foto) Ook moet ik ze 3x per dag (100mg) oraal innemen. Maar ik lees hier altijd dat men ze vaginaal inbrengt. Moet dat ook niet met mijn pillen? Gyn heeft daar ook niets over gezegd. En laatste vraag: in de bijsluiter staat: NIET gebruiken bij zwangerschap. Maar ik ga ze juist gebruiken bij zwangerschap. Wat nu?! Ik was heel blij dat mijn gyn wilde meewerken, maar ben nu toch ook wat bezorgd door de verwarring. Wie heeft ervaring en kan me geruststellen?
Hey! heb mijn twee zwangerschappen ook progesteron gebruikt, dit was wel utrogestan en lijkt idd niet op de jouwe. Heb het eens opgezocht en blijkt een andere vorm te zijn, maar wel als utrogestan een progesteron. Utrogestan gaf men ook eerst oraal, maar bleek vaginaal beter op te nemen (is op de doosjes dan vaak ook al aangepast). Nu weet ik niet of dat bij deze van jou zomaar kan omdat het tabletjes lijken.... Misschien toch even aankaarten bij de gynea de volgende keer... oraal zou echt minder effect hebben bij utrogestan, is weer niet gezegd dat dat bij deze vorm zou is he.... Dat het niet zou mogen tijdens de zwangerschap, staat soms op bepaalde bijsluiters van utrogestan ook. Bij sommige (wss de meer recente die ik vind op internet) staat dan weer dat het vaak wordt gegeven in de eerste drie maanden. Alleszins, de gynea geeft het niet als dat niet mag. Ik hoop dat ik je wat kon helpen....
Bedankt voor je reactie! Fijn! Ik kom helaas pas weer bij de gyn als ik zwanger ben en dan rond 6 weken.. Maandag moet ik nog de andere twee doosjes progesteron ophalen bij de apotheek. Ze hadden ze vandaag niet op voorraad. Misschien dat ik daar gewoon vraag waarom ik deze krijg, terwijl de gyn zei dat ik Utro zou krijgen. Ik denk idd dat deze pillen vaginaal inbrengen niet de bedoeling is. Of zijn er meiden die dit wel deden? Pfff onzekerheid!! 'gelukkig' ben ik nu nog niet zwanger..
@moi waarom vraag je het niet ook even na bij je apotheek dan wel de gyn. Zij weten toch het meeste ervanaf. Misschien goed voor de gemoedsrust? [edit: je reactie stond er wsl net toen ik aan t typen was, sorry]
Ja, zeker eens navragen. Heb eens 'gegoogled' en vindt weinig ervaringen van vrouwen die dit hebben gebruikt. wel een aantal (vooral engelstalige fora blijkbaar) die zwanger werden ermee, maar niets over verder gebruik in zwangerschap.... Zwanger ermee worden lukt dus alleszins wel
Haha, ja zwanger worden.. Dat is hier meestal geen probleem, maar daarna.... Ik ga vanmiddag toch maar eens navragen bij de apotheek. Ik wil gewoon Utro. Geen gekke pillen die niemand kent. :x Ben benieuwd of ze het zo meegeven dan. Op het recept van mijn gyn stonds waarschijnlijk wat anders?
En anders toch maar gewoon eens bellen naar de gynea.... ook al heb je pas later een afspraak, zo ben je zeker gerust....
Ik ben net toch even terug gegaan naar de apotheek. andere mevrouw die mij hielp zei dat deze pillen heel wat anders waren?! Nu dus de normale Utrogestan meegekregen. opgelucht!
Nou goed opgelet en goed dat je naar je niet-pluis-gevoel geluisterd hebt! Wel slordig dat ze eerder het verkeerde hebben meegegeven dan
Dat is ook wel een grote fout!! gelukkig ben je wat kritisch, maar er zouden wel anderen zijn die het zomaar nemen. Ze zouden nu toch wel het briefje van de gynea moeten kunnen lezen. Maar alles is goed gekomen, super. Ben blij dat je de utrogestan hebt, nu zijn werk laten doen
Ze zijn dus al omgewisseld, maar er is een topic over utro binnen miskramen, (geloof ik, dat het daar is). Ik gebruik nu utrogestan, na 3 miskramen. Dat is bedoeld om idd zwanger te blijven, te voorkomen dat je lijf een zwangerschap af gaat breken, zonder dat dat nodig is. Oraal innemen is niet handig inderdaad, omdat dan het overgrote deel door je lever alweer afgebroken wordt en dus niet terecht komt waar het zijn moet.