HSG of kijkoperatie?

Discussion in 'Zwanger worden' started by Futuremam, Jan 3, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Futuremam

Futuremam Lid

Jun 24, 2016
    7
    0
    0
    Hoi hoi..

Wij lopen al een tijdje bij de gynaecoloog en er is nu vast gesteld dat er met mijn cyclus niets mis is en we dus verder gaan kijken.. de eerste stap is een onderzoek naar de doorgang van mijn eileiders. Ik mag zelf kiezen of ik dit wil met een Hsg onderzoek of via een kijkoperatie. Heeft iemand hier ervaring mee en tips voor mij om die keuze te maken?

Liefs

2. Sage86

Sage86 Actief lid

Jul 4, 2014
    285
    41
    28
    Ik heb het ook gehad en ben voor de kijkoperatie gegaan. Dit is uitgebreider en zien ze ook of er evt verklevingen zijn. Ook bij de kijkoperatie spuiten ze een vloeistof door je eileiders dus voor mij was dat win win :). Ik heb het nu 2x gehad waarbij ze de 2e keer de verklevingen (die ik dus bleek te hebben) weggehaald hebben. Dat deden ze de eerste keer niet. Eerste keer vond ik vies tegenvallen maar de 2e keer veel minder last gehad naderhand.
    Succes met je beslissing!

3. Moess

Moess Niet meer actief

Ik heb het beide gehad. Ze zagen dat het niet doorgankelijk was op de hsg en wilden toen een kijkoperatie. Ik raad je echt aan om de hsg te doen. Is even pijnlijk maar na de behandeling eigenlijk geen last meer gehad. Na de kijkoperatie daarentegen kon ik een week niet zelfstandig van een stoel opstaan en bijna niet lopen.

4. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    Wat bedoelen ze met een kijkoperatie? Een hysteroscopie?
    Dat is iig geen operatie maar een onderzoek. Met een cameraatje kijken ze in je baarmoeder en kunnen ze ook je eileiders doorspuiten.
    Ik zou iig niet meteen gaan voor ooeratie. Beide onderzoeken zijn vervelend maar een operatie veel ingrijpender..

5. Moess

Moess Niet meer actief

Ik bedoel met een kijkoperatie een laparoscopie. Hysteroscopie ook gehad maar is vrijwel pijnloos..

6. Futuremam

Futuremam Lid

Jun 24, 2016
    7
    0
    0
    Ik bedoel inderdaad een laparoscopie.. poeh ik vind het nog steeds lastig. Lees zo veel hel verhalen over Hsg! Neig nu toch eerder naar een laparoscopie. Bedankt voor jullie reacties

7. Papallona

Papallona Fanatiek lid

Apr 9, 2016
    1,029
    247
    63
    Female
    Ik heb een laparoscopie gehad. Ook vanwege verdelingen van endometriose. Maar mocht zelf wel kiezen. Ik heb hiervoor gekozen omdat het uitgebreider is. Helaas heb je na de tijd wel last van de operatie.

8. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

Dec 8, 2014
    4,816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Ik mocht in het begin kiezen... Aangezien er geen aanwijzingen waren dat er iets mis was, hadden zowel ik als de gyn een voorkeur voor de HSG. Als tijdens een HSG iets niet juist lijkt, gaan ze verder kijken via een laparascopie, sowieso!
    Bij mij zagen ze toen een cyste op mijn eierstokken en mijn eileiders waren slecht doorgankelijk, dus kreeg sowieso de kijkoperatie nog nadien. Kijkoperatie is uitgebreider, HSG is best pijnlijk en zonder verdoving. Operatie is natuurlijk dagopname, narcose, littekens etc. Is een beetje afwegen voor jezelf denk ik.

Share This Page