Echo gehad; korter zwanger?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door poetje84, 24 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. poetje84

poetje84 Actief lid

24 okt 2011
    141
    0
    0
    Hallo,

Gisteren heb ik een echo gehad. Ik dacht 6 weken en 1 dag te zijn. Heb vorige week een druppel bloed verloren, dus mocht langskomen...

Nu zagen we een vruchtzakje van zo'n 2 cm groot. Het was even zoeken naar een vruchtje; dat was nog erg klein, ongeveer 3 mm. Gyn dacht eerder aan 5 weken. Wel knipperde er iets waarvan hij dacht dat het 't hartje zou kunnen zijn. Eerlijk gezegd was ik behoorlijk verdoofd door wat ik hoorde en van alles vergeten te vragen... Omdat ik 23 nov een positieve ovulatietest had en 8 dec een positieve zwangerschapstest, ging ik uit van die 6 weken en geeft dit me een slecht gevoel.

Moet ik er nu van uit gaan dat het mis is? En vanaf wanneer kan je het hartje zien beginnen? We zagen echt iets knipperen; wat kan dat anders zijn? En moet ik nu denken aan zeg maar '5 weken en 0 dagen' of zou ik dan iets verder zijn en het zit er een paar dagen naast? En elke dag dat ik geen bloed verlies (nu al een week niet)... is dat positief?

En... mocht het wel goed gaan... Hoe groot is die kans ongeveer? En hoe verklaar je dan dat verschil van (zoals ik het nu denk) een week?

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Geen reden om ongerust te zijn.
    Je weet niet precies wanneer de bevruchting heeft plaatsgevonden en ook niet hoe snel de deling precies is gegaan dus daarom kan je minder ver zijn dan je dacht. Ook is het zo klein wat er op gemeten word dat iets meer naar links of rechts een paar dagen kan schelen. De echo tussen 10-12 weken is het betrouwbaarst om te zeggen hoe ver je precies bent en wanneer uitgerekend.
    Een kloppend hartje word vanaf 6-7 weken gezien.
    De kans dat het goed gaat is niet te zeggen. De kans op een miskraam blijft de eerste 12 weken.
    Fijn dat je geen bloedverlies meer hebt gehad, helaas zegt dit niks of de zwangerschap goed is. We hebben ook weleens zwangeren die naar de echo gaan bij 10-12 weken en dat ze dan zien dat het gestopt is al met bijv. 7 weken zonder ze een druppel bloedverlies hebben gehad.
    Je moet echt nog even geduld hebben tot de volgende echo en dan weet je meer of dit een goede zwangerschap is.

Groetjes Ineke

Deel Deze Pagina