Dit verhaaltje heb ik net ook in een ander topic gedeeld, maar ik zou graag de ervaringen van een verloskundige hierover horen. Dit jaar heb ik een curettage gehad nadat bleek dat het vruchtje in mijn buik al een aantal weken niet meer leefde. Er werd gezegd dat dit onder verloskundige zorg valt binnen de verzekering, en dat het dus niet van het eigen risico af gaat. Dit was belangrijk voor mij, omdat ik dat jaar nog niet bezig was met zwanger worden (door de pil heen gebeurt) en het hoogste eigen risico heb. Nu krijg ik toch nog een fikse rekening van 800 euro voor de curretage+dagopvang. Inmiddels is het bedrag afgeschreven. Zowel de zorgverzekering als het ziekenhuis zeggen dat de kosten voor mij zijn. Maar ik kan zo'n groot bedrag nu niet missen. Toch hoor ik zo vaak dat het wel wordt vergoed en er zijn een aantal websites, waaronder deze: Welke kosten rondom zwangerschap vallen onder het eigen risico? - Independer.nl waar duidelijk staat aangegeven dat het volledig vergoed zou moeten worden. Heb ik nu gelijk of hebben het ziekenhuis en de zorgverzekering gelijk? En wat kan ik er nu nog mee doen? Ik word van het kastje naar de muur gestuurd.
Goedenavond, je hebt helemaal gelijk. Een curretage valt niet onder het eigen risico. Soms wordt het door het ziekenhuis gedeclareerd als gynaecologische zorg en dat valt wel onder het eigen risico. Maar dit klopt dus niet, want het moet vallen onder verloskundige zorg. Je kan deze vraag ook neerleggen bij het college voor zorgverzekeringen. Als zij jou in het gelijk stellen, heb je iets wat je aan zowel het ziekenhuis als de zorgverzekering kan laten zien. Succes! Groetjes Monique