Hallo, In december is het (vitale) vruchtje van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap verwijderd, en is er een curretage gebeurd. We hebben sindsdien geen hormonale anticonceptie, of andere vormen van anticonceptie, gebruikt. 28 dagen na de ingreep had ik gedurende een aantal dagen af en toe een beetje bruinverlies, 28 dagen later hetzelfde, 28 dagen later ook af en toe rood bloedverlies tijdens die dagen. En sinds gisteren, de 4de menstruatie na de ingreep, is het echt wel raar. Rood bloedverlies, maar alleen vloeit het even wanneer ik heel dringend naar het toilet moet en het gaat gepaard met echte stukken weefselverlies. Nadat ik naar het toilet geweest ben weer niets tot ik weer eens veel te lang gewacht heb om te gaan plassen en bijna niet meer kan ophouden. Ik heb ook elke keer het gevoel een overvolle blaas te hebben, en dan blijkt het weer een mini-plasje te zijn. Moet ik hiermee terug langs de gynaecoloog of huisarts? Of is het normaal na een curretage? Of is het mijn hormonaal evenwicht dat nog niet hersteld is? En die stukken weefsel, zijn dat nog restanten van na de curretage, of is het normaal tijdens een menstruatie (vroeger had ik dit nooit). En zegt het iets over het feit of ik al dan niet terug vruchtbaar ben (eisprong heb en voldoende baarmoederslijmvlies opbouw voor innesteling - voor mijn eerste zwangerschap had ik na jarenlang pilgebruik hypotroof baarmoederslijmvlies waardoor innesteling volgens arst bijna onmogelijk was, maar ben dan toch vrij snel zwanger geraakt van onze dochter). Normaal zou ik even langs mijn huisarts gaan, maar we zijn 2 maanden geleden naar Australie verhuis voor 2 jaar, en hier is de gezondheidszorg nog vreemd voor ons, we hebben nog geen huisarts, ... Had ik deze situatie kunnen voorkomen door een tijdje de mini-pil (want geef nog een beetje borstvoeding aan dochter) te nemen na de buitenbaarmoederlijke zwangerschap? Sorry voor de stortvloed aan vragen.
hoi, op zich heb je alweer een regelamtige cyclus gekregen na de curettage. Je zou verwachten dat je nu geen weefsel meer verliest, dat zou eigenlijk bij de curettage weg zij ngehaald, en anders na de eerste menstruatie weg zijn. Het zegt niets over je vruchtbaarheid, je zou ovulatietesten kunnen doen om daar meer over te weten te komen. Het slikken van de pil zou dit niet hebben voorkomen denk ik, ik ben eigenlijk blij dat je dat niet hebt gedaan, nu weet je namelijk waar je lichaam zelf mee bezig is. het feit dta je niet veel bloed verliest heeft wrs te maken met het hypotrofe baarmoederslijmvlies. Het feit dat je nog steeds weefsel verliest is voor mij een reden om je toch aan te raden om via een huisarts (als dat bestaat daar) een echo te regelen. Is de baarmoeder wel echt helemaal schoon? Dus ik zou toch maar even laten kijken. Mirjam
Dag Mirjam, Bedankt voor je snelle antwoord. Het weefselverlies is pas sinds deze menstruatie. De eerste dagen na de curretage had ik ook weefselverlies. De volgende menstruaties niet meer. Nu weer wel. En dat ik heel snel moet zijn om te gaan plassen (anders verlies ik urine, zoals vlak na de bevalling van mijn dochter, toen had ik dat ook), dat is ook maar sinds ongeveer een week. Bovendien heb ik nog bijna dagelijks een vage, zeurende pijn in de onderbuik (begonnen na de operatie). Dus waarschijnlijk ga ik inderdaad best eens langs een huisarts. Dan moet ik ook niet meer lopen piekeren of het normaal is. Kan een huisarts ook via een bloedname zien of je terug een vruchtbare menstruele cyclus hebt? Kan het ook zijn dat je zo hard gefocust bent op opnieuw zwanger worden dat je daardoor je cyclus ontregeld? Groetjes
hoi, via je bloed kan hij wel de hormoonconcentraties zien, maar je gaat niet een maand lang prikken om te zien wanneer je vruchtbaar bent. Dan heb je echt meer aan een ovulatietest. Door heel graag zwanger te willen wordne kun je wel je cyclus beïnvloeden/ontregelen ja. Maar maak je daar nou niet druk om! Mirjam