Hallo! Ik ben nu bijna 30 weken zwanger. Ruim een week geleden heb ik een dagje in het ziekenhuis doorgebracht, omdat de harde buiken niet meer weg gingen en de verloskundige dacht dat mijn baarmoedermond al voor ruim 3/4 verstreken was. Dat laatste bleek uiteindelijk gelukkig mee te vallen, na een inwendige echo. De gynaecoloog zei dat deze nog 'lang' genoeg was. Wel zei ze dat de baby al keurig met het hoofdje naar beneden lag en zelfs al een stukje in het bekken gezakt. Daar zei ze verder niet bij of dat wel of niet 'ok' was.... maar ik maakte er uit op dat dat verder prima was. Ik heb nu echt het gevoel dat de baby deze week en vooral vannacht steeds verder ingedaald is, de billen en bewegingen voel ik steeds lager. Ik had vannacht zelfs een paar keer kramp (heel kort), zijn dat indalingsweeën en is dat allemaal wel goed met 30 weken al? Maak me zorgen dat de baby nu ook veel te vroeg geboren wordt namelijk.... PS. harde buiken heb ik bijna niet meer gehad nu ik, op advies van de gynaecoloog, veel meer rust neem. Alleen vannacht die 'krampen'...
Hoi Mausi, een kindje kan al wel vanaf 28 weken indalen, dat geeft op zich niets. De een doet het vroeg en de ander pas bij de bevalling. Het zegt ook op zich helemaal niets over wanneer de baby komt, alleen moet je in jouw geval wel even opletten met de buikkrampen inderdaad. Wat je beschrijft klinkt trouwens wel geheel normaal hoor en als je kindje inderdaad nog een beetje lager is gaan liggen, dan zul je daar best iets van merken door bv krampjes. Zolang er geen regelmaat in zit of het wordt steeds pijnlijker, hoef je je er niet druk om te maken. Twijfel je, dan bel je gewoon je vk voor overleg. Groetjes Brigitte