Ik hoor iedereen maar over het hebben van harde buiken. Ik heb geen idee wat ik me hierbij moet voorstellen en heb ze naar mijn idee dus ook helemaal niet. Tjsa, de ene keer voelt mijn buik wat harder aan dan de andere keer, maar dat komt volgens mij door hoe het kindje ligt. Ik ben nu overigens 25 weken zwanger... Is dit vreemd of moet ik me juist gelukkig prijzen? groetjes, Michelle
Hoi Michelle, Harde buiken zien we vaak wat later in de zwangerschap, rond 30-34 weken. Soms kan het al eerder zijn maar harde buiken zijn niet altijd fijn. Harde buiken kunnen een signaal van het lichaam zijn, dat je wat meer moet rusten. Ben je dus heel druk gewest, veel spanningen, veel stress, veel zwaar werk, dan geeft het lichaam dat aan door harde buiken. Ook kunnen harde buiken een oefening zijn van de baarmoederspier alvast voor de bevalling. Maar bij 25 weken vind ik dat wel erg vroeg, ten slotte moet je nog eventjes. Ook zeggen harde buiken in een later stadium bij 37 weken en verder niets wanneer je gaat bevallen. Tevens kunnen erg veel harde buiken, die steeds regelmatiger en pijnlijker worden, leiden tot een vroegtijdige bevalling. Ook dat is dus niet goed. Ik zou er dus hartstikke gelukkig mee zijn en volop genieten van deze periode, zonder dat je buik keihard wordt. Groetjes, japke