Anderhalve week geleden heb ik bij 7+ weken een miskraam gehad. Nu heb ik nog steeds het nodige bruinverlies. Is dit normaal? Kan iemand mij zeggen tot hoe lang dit aan kan houden en wanneer ik me zorgen moet gaan maken?
Hey meissie, Ik heb nog steeds helder rood bloedverlies en mijn gynaecoloog heeft gezegd dat het allemaal nog wel 2 weken kan duren voor het helemaal gestopt is. Je baarmoeder heeft figuurlijk gezien een grote schoonmaak gehouden en was in de periode ervoor extra doorbloed dus het is niet gek. Geen zorgen maken om dit, die ellende van de miskraam zelf heeft al genoeg energie van je opgeslokt. Kus!
Dank voor je reactie! Het stelt me wel gerust. Wat je schrijft over de energie dat het kost, daar kan ik helemaal in meevoelen. Ik wil me niet aanstellen, sleep me elke ochtend keurig naar mn werk, maar ik merk dat ik echt zo moe ben van alles. Ik kom niet bijgeslapen en ik liefst rommel ik de hele dag gewoon een beetje in en rond het huis. Hoop dat dit niet al te lang aanhoudt...
Ik wil niemand nodeloos ongerust maken, maar het bloedverlies moet na een curettage/miskraam wel echt merkbaar minder worden. En het is sowieso gebruikelijk om na 2 weken een controle-echo te maken om te kijken of er restweesfel is achtergebleven. Ik bleef na mijn miskraam twee weken geleden ook helder rood bloedverlies houden en moest afgelopen donderdag alsnog gecuretteerd worden. Dat hoeft bij jullie niet het geval te zijn, maar laat het controleren, want door dat restweefsel denkt je lichaam dat het nog steeds zwanger is en komt er ook geen nieuwe cyclus op gang. Suus
Helderrood bloedverlies mag inderdaad niet te lang duren. Ik dacht maximaal twee weken of tien dagen (?). Oud bloedverlies, dus bruin kan weken aanhouden. Hier duurde het na een curretage gemiddeld 3 á 4 weken voordat het bruinverlies over was. De controle-echo is hier trouwens niet standaard in het ziekenhuis, maar ze doen het wel na 6 weken als ik erom vroeg.
Da's gek. In mijn streekziekenhuis wordt het altijd gecontroleerd na een paar weken. En terecht, want 3 van de 4 keer bleek mijn baarmoeder niet leeg te zijn.
Er zal wel geen landelijk protocol voor zijn (zei ze sarcastisch ), maar hier zijn ze niet bepaald scheutig met controles. Een telefonisch consult na zes weken is hier standaard, maar heb zelf altijd een echo gevraagd. Vind het belachelijk dat je er zelf om moet vragen, want ook voor je eigen gemoedstoestand kan zo controle-echo erg geruststellend zijn.
Het protocol is dat er geen protocol voor is, denk ik Helemaal mee eens. En bovendien hoor ik best vaak dat vrouwen toch niet schoon zijn na spontane miskraam of curettage. Dus fysiek is het ook echt geen overbodige luxe.
Eigenlijk heel raar, want ze zijn zo dol op hun protocolletjes . Na mijn laatste miskraam/ curretage ben ik inderdaad na 5 weken nog een keer gecurreteerd. Ik bleef maar krampen houden en helderrood bloedverlies hebben. Het is inderdaad fysiek ook geen overbodige luxe!
Mmm, heel onfijn is dat. Denk je dat je ervan af bent... Ik denk onderhand dat ik een soort knik in m'n baarmoeder heb waar al dat weefsel in blijft zitten elke keer. Ik blij.
Hey Merah, Ik ben ook "gewoon" (normaal zit ik niet op een forum als ik aan het werk ben, maar ja...) aan het werk. Merk dat ik een beetje duizelig ben als ik snel op sta, maar ja, hoort erbij. Mijn directe collega's weten wat er aan de hand is, maar net kwam er een afdelingshoofd vragen hoe het met me ging en het was gelijk weer tranen met tuiten.. blijkbaar kan ik het nog niet zo goed verbergen....
ik heb 10 dgn gevloeit en ben gewoon 2 weken thuis gebleven het is nu mn 2e mk en ik werk in de zorg ,ik voelde me heel zwak,,draaierig,,ja dag jan ,dan ga ik echt niet werken,,,
Bij mij is het gelukkig wel oud bloed (bruin). Ik heb voor de zekerheid nog even gebeld. Tot 2 weken was dat normaal. Als het langer duurt moet ik weer bellen. Bij mij hebben ze 2 dagen na de miskraam al gekeken of alles schoon was. Ook had ik het weefsel dat ik verloren had gefotografeerd. Dit heb ik laten zien. Alles zag er goed uit. Min zwangerschapstest was na 5 dagen al gereduceerd tot een klein streepje. Daarna heb ik niet meer getest. Misschien moet ik dat eens doen. Het is nu anderhalve week geleden. Vermoeidheid houdt wel aan. Balen dat ik gewoon nog niet mezelf ben...
@Merah.....het kan best lang duren voor je weer de oude bent.Je hebt nogal wat te verduren gehad....ook geestelijk.En je lijf moet toch een soort van ontzwangeren.Bij mij heeft het alle keren behoorlijk lang geduurd voordat ik helemaal over de vermoeidheid heen was.En dat bruinverlies is idd normaal.Maar ik las ,dat het zkh je al gerust gesteld had.Heel veel sterkte met alles.
Bij mij is de curretage 3,5 week geleden en ik verlies ook nog steeds bruin.. maar volgens mij is het afscheiding en geen bloed meer. Bij ons is standaard de nacontrole met 6wkn. Ik vraag het dan wel... en heb verder nergens last van en zolang het bruin is en niet elke keer zal het wel goed wezen.. ma zou blij zijn dat het weg was!