Alcohol

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Gold, 15 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gold

Gold Actief lid

14 mei 2011
    135
    2
    18
    Hallo dames!

Even een vraagje voor de (nog) niet zwangeren..

Mijn vriend & ik zijn nu sinds maart 'actief' bezig voor een klein wondertje. Dit houden we nog graag voor onszelf totdat er een zwangerschap is. Wij zijn voor onze omgeving nog vrij jong (22) en van de vriendengroep ook de enige die echt serieus zijn (vaste banen, huis gekocht e.d.) wat dat betreft.

Nu is het zo dat de drank meestal rijkelijk gevloeid werd tijdens weekenden en feestjes :) Thuis drink ik nu ook niet meer omdat ik weet dat het de kans op een zwangerschap kan verminderen en het natuurlijk slecht voor het ongeboren kindje is.

Maar hoe breng je dit tegen over vrienden/familie? Als je altijd gezellig mee dronk? Ik ben nu een paar x aan de cola geweest onder het mom van 'niet zo fit' en heb een paar feestjes afgeslagen.

Om een lang verhaal kort te maken; Hoe 'verbloemen' jullie dit? Wij willen het nog niet naar buiten brengen dat we hier mee bezig zijn.. Dus vroeg me af of andere dames tips/truucks hebben?;)

2. Rooibosje

Rooibosje Bekend lid

16 jun 2010
    572
    104
    43
    Misschien gewoon zeggen dat je geen behoefte meer hebt aan alcohol.
    Mijn schoonvader vraagt mij ook wel eens of ik zin heb in een wijntje. Dan zeg ik dat ik er geen behoefte meer aan heb

3. Zia86

Zia86 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.220
    1
    38
    Lastig he, bij mij viel het ook erg op! Ik deed het volgende: Als ik na me ei een feestje had dan verzon ik een smoes om niet te drinken ik zit aan de antibiotica ofzo. En voor me ei dronk ik gewoon maar niet meer als een paar glaasjes. Succes met zwanger worden!

4. Tycuna

Tycuna Fanatiek lid

19 jul 2010
    1.401
    0
    0
    Kun je niet de BOB zijn?

5. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Kun je niet gewoon minder drinken? Zeg maar 1-2 glaasjes op een avond?
    Je kunt toch gewoon zeggen dat je even een tijdje wat minder alcohol wil drinken. Of het verbloemen door een glas alcohol en een glas water tegelijk te drinken. Met het glas alcohol doe je dan zo onopvallend mogelijk de hele avond en het water vul je elke keer bij?

Zo lang je niet weet dat je zwanger bent is het ook niet heel noodzakelijk om geheel alcoholloos te leven. Maar ik snap wel dat je liever niet grote hoeveelheden drinkt hoor ;)

Op zich ken ik het probleem niet. Ik houd niet van alcohol en daarom zijn familie en vrienden het gewend dat ik maar heel zelden een glaasje wijn neem.

6. betties

betties Fanatiek lid

24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    ik herken dit, drink ook altijd wel een biertje/wijntje. Als je thuis bent zou je kunnen neppen met een alcoholvrij (wit) biertje. Die zijn nog lekker ook. Zo'n witbiertje doe ik dan al in de keuken in een groot glas, zodat niemand het flesje ziet.
    Op zich drink ik nooit zo heel veel, en ik zou pas echt niets meer nemen als ik een positieve test in handen heb. Maar dan blijven er ook nog heel wat weekjes over als je het nog even voor je wilt houden.
    De zomer is weer in aantocht: faken dat je aan de lijn wilt doen? Maar dat betekent dan ook minder chips en taart op een feestje ;)

7. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    ik had hetzelfde probleem: dacht ook dat het heel erg zou opvallen als ik niet zou drinken, want zeker op feestjes, lustte ik er wel aardig een (of meer;)).
    Maar ik heb een combi van smoesjes toegepast: kater (gister al heeeel veel gezopen, kan niets meer zien!), de bob zijn, de volgende dag nog een beetje helder willen zijn, antibiotica (maar daar moet je zuinig op zijn), etc.
    Maar ik heb gemerkt dat mensen er toch minder opletten dan je denkt. Vaak bij het eerste glaasje nog wel, dus ik neem op verjaardagen dan ook altijd heel demonstratief een eerste wijntje. Of als ik echt niets wil, zegt ik altijd: "ik begin nog ff met een frisje, maar daarna wil ik wel graag een wijntje. Meestal moet je toch je eigen drankjes pakken na de 1e, dus niemand die controleert of dat ook echt gebeurd.
    Dan doe ik verder wat afrola zegt: naast wijntje, glaasje water/ fris erbij en dan daarvan drinken. Geloof me, het valt mensen niet op. En ik weet dat ze extra op mij letten, want ben al bijna 32 en net een jaar getrouwd en iedereen die me een beetje kent, weet dat ik "ooit" kinderen wil...
    Jij bent nog jong, wat ook scheelt omdat mensen het toch iets minder snel van je verwachten. Mensen leven erg in hun eigen wereld en als ze er zelf niet mee bezig zijn, komt het vaak niet eens in ze op.
    Ik heb dus regelmatig meegemaakt dat ik aan het einde van een feestje nog broodje nuchter was (van 1 glaasje wijn verdeelt over een hele avond) en mensen dan dingen zeiden als: jee, wat hebben we veel gezopen, he? echt heel grappig! :) Ik natuurlijk: ja... hoop dak morgen niet te erg een kater heb... :D

Succes, het komt wel goed, vooral niet te veel zorgen om maken en zo natuurlijk mogelijk doen.

8. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    - je bent altijd de bob
    - antibiotica...
    - druivensap in wijnglas
    - water/sap in een bierflesje (als je p feestje uit flesje mocht drinken...)

9. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Zolang ik niet zwanger ben, ga ik de alcohol niet helemaal laten staan. Twee glaasjes wijn op een feestje moet gewoon nog kunnen. Zeker omdat we hooguit twee feestjes per maand hebben. Thuis drink ik eigenlijk al nooit. Mocht ik een positieve test in mn handen hebben stop ik er per direct mee.

10. moorske

moorske Actief lid

4 jan 2008
    479
    0
    0
    Hier gewoon altijd gedronken van te voren, zou pas minder gaan drinken als we al een hele tijd bezig zouden zijn om zwanger te worden. heb zelfs 5 dagen carnaval gevierd met veel alcohol en bleek daarna zwanger te zijn.
    volgens de vk helemaal niet zo erg want je hebt de eerste weken nog geen bloedband met je kindje.
    maar ben ook wel meteen gestopt met drinken hoor toen ik een positieve zwangerschapstest in mijn handen had.
    toen ook of niet fit, antibiotica of gewoon de bob!
    niemand die het in de gaten had.....is nu wel anders want iedereen verwacht dat we snel wel met nieuws gaan komen hihi..dus er wordt nu wat meer op me gelet!
    maar zolang ik nog niet zwanger ben drink ik gewoon hoor, niet zoveel als anders, maar laat het er niet door staan....nu kan ik nog hihi..

11. Gold

Gold Actief lid

14 mei 2011
    135
    2
    18
    Bedankt voor de reacties! Zitten goede tips tussen.

Het is ook niet zo zorgwekkend dat ik me altijd helemaal klem zuip, maar 2-3 glaasjes wijn of rose meestal wel. ;)

Ik las ergens dat alcohol 40% de kans verminderd op een zwangerschap. Maar zo te lezen is een algehele onthouding ook niet nodig, totdat een zwangerschap is vastgesteld :)

En waarschijnlijk word er ook niet zo zwaar op gelet, wat iemand al eerder aangaf. Maar dan heb ik iig voor mezelf al wat smoesjes klaar :D

12. mawaikee

mawaikee Bekend lid

16 mei 2011
    687
    26
    28
    Overijssel
    Ik ken dit probleem ja.
    En ik rookte ook nog.
    Gelukkig was het roken makkelijk omdat ik ziek werd. Dus kon gewoon zeggen dat ik gestopt ben door het ziek zijn (wat ook zo is), en dit vol wil proberen te houden.

Maar de alcohol. Tja, ik begon met medicatie, maar die gebruik ik nu niet meer. Heb me voorgenomen om wel te drinken als ik ongesteld ben, en verder niet.
    En verder, veel van de al genoemde tips.

Wel lastig, want ik wordt al extra in de gaten gehouden. Iedereen verwacht dat wij de volgende uit de vriendengroep zullen zijn, en iedereen verwacht dat dat niet lang meer zal duren.

13. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Als we naar een feestje gaan stel ik meestal voor om de BOB te zijn. Als we lopend ergens heen gaan bijvoorbeeld naar mijn schoonouders neem ik meestal wel 1 wijntje en daar doe ik dan zo ongeveer de hele avond over hihi! Weet zeker dat als ik die afsla vooral mijn schoonmoeder meteen zal denken dat we wat moeten vertellen (die zit al vanaf we gingen samenwonen (4 jaar) te wachten op goed nieuws ;))Waarschijnlijk doe ik dat met mijn eigen verjaardag ook, schenk wel een wijntje in, zodat ik er wel eentje in mijn hand heb, anders valt het heel snel op, maar dat ik al de hele middag/avond met hetzelfde wijntje sta valt vast niemand op :D

Deel Deze Pagina