Na een rottige zwangerschap/bevalling/kraamtijd ben ik opzoek naar moeders die tijdens de zwangerschap of daarna een postnatale depressie hebben gehad (of zich rot hebben gevoeld) en toch daarna voor een tweede kindje hebben gekozen. Tijdens mijn zwangerschap en daarna ging het allemaal niet zo lekker. De hormonen zaten mij vreselijk dwars en er waren wat complicaties tijdens de zwangerschap. Na mijn bevalling, die ik toch wel wat traumatisch vond, dacht ik dat het genieten kon beginnen... Helaas was dit niet zo en was ik tijdens mijn kraamtijd niet te genieten en helemaal niet happy Ik ben toen naar de huisarts gegaan en heb hulp gezocht. 9 maanden na de bevalling begon ik me eindelijk weer een beetje mezelf te voelen en na een jaar kwam ook echt de balans met kind/huishouden/tijd voor jezelf/tijd samen etc. Al met al vond ik het toch best een pittige tijd en tijdens mijn laatste gesprek met de psycholoog vertelde zij dat ik een postnatale depressie heb gehad en dat de kans op weer een postnatale depressie bij een volgend kindje extra groot is. Vandaar mijn vraag naar ervaringen van andere moeders. Inmiddels begint het te kriebelen voor een tweede kindje, maar daarmee komen ook weer veel twijfels. Hoe ga ik ervoor zorgen dat ik me niet weer zo rot ga voelen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Beste Timmy, Wat ontzettend vervelend dat je een postnatale depressie heb gehad na je eerste zwangerschap!! Hier helaas ook ervaring met een postnatale depressie (behoorlijke ook, want ben zelfs opgenomen geweest samen met mijn dochtertje). Ik weet hoe ongelukkig en vreselijk eenzaam kunt voelen! Hier durfde ik het eerst ook niet, maar nadat ik van de medicatie af was, zijn we gestart voor een brusje. Dit is dus net pas gelukt en wij zijn hier ontzettend blij mee!! Ik ben absoluut niet bang dat het nog een keer gebeurd, hoeft ook helemaal niet te gebeuren, want volgens mijn behandelende artsen heb je geen verhoogde risico. Alleen als je al depressieve klachten voor je zwangerschap/bevalling had. Kans blijft hetzelfde.. 1 op de 10. Ik heb wel een afspraak gemaakt bij m'n huisarts om de lijntjes kort te houden. Wil zo'n postnatale depressie echt nooit meer meemaken!! Ook bij de verloskundige ga ik het aangeven en wil ook kraamhulp die ervaring heeft met vrouwen die een postnatale depressie hebben gehad. Zo probeer ik het te 'voorkomen' of er iig vroeg bij te zijn! De vorige keer heb ik er veel te lang mee doorgelopen, ondanks mijn schreeuw om hulp. Kwam namelijk na 2 weken er al voor uit dat ik me anders voelde, ongelukkig!! Maar voor nu ga ik er gewoon van uit dat het niet nog een keer gaat gebeuren. Veel succes met jullie keuze!!! En hopelijk hoef je het ook niet meer mee te maken!!
Hoi Anoniem2015 Wat heftig zeg dat je opgenomen bent geweest. Gelukkig dat bij jou ook alles weer goed gekomen is en natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap! De tips van huisarts en kraamhulp met ervaring ga ik zeker onthouden. Bedankt dat je je verhaal wilde delen.
Dank je wel!! Gelukkig had ik er 'maar' vrij kort last van achteraf! Voelde me na het gebruik van medicatie en therapie vrij snel weer de oude!! Dus met 4 maanden voelde ik me weer gelukkig! Al met al 3 maanden geduurd. Alleen ad nog een half jaar verplicht moeten slikken ivm eventuele terugval. Maar hier is inderdaad ook alles weer goed gekomen!! Vandaar dat we het aandurven en er ontzettend naar uitkijken!