Hallo allemaal, Even een vraagje wat me bezig houdt; we zijn nu 10 maanden bezig met zwanger worden en het wil dus nog niet echt lukken. Nu heb ik gemerkt dat ik elke maand na mijn eisprong (dag of 5 er na) een heel scherp, pijnlijk en "scheurend" gevoel ervaar in mijn onderbuik (zijkant, ene maand links andere maand rechts) als ik me iets te ver uit rek. Herkent iemand dit? Klinkt misschien raar, maar het voelt echt alsof het eitje 'losgetrokken' wordt.. Is zoiets überhaupt mogelijk? Herkent iemand dit? Ik probeer in deze periode nu dus erg op te letten dat ik niet te veel draai vanuit mijn rug of te ver opstrek, maar dit lukt me tot nu toe nog niet.. Op internet kan ik alleen iets vinden over bandenpijn, maar dat is bij zwangerschap.. Ter info: mijn luteale fase is nogal kort, op dag 21 eisprong en dag 29/30 vaak ongesteld.
De scheurende pijn kan ik niet plaatsen, maar een luteale fase van 8/9 dagen is in principe te kort voor een goede innesteling. Ik zou daarmee zeker naar een gynaecoloog gaan. Voor hetzelfde geld heb je een progesteron-tekort wat verholpen kan worden met een middel als utrogestan. Een goede LF duurt gemiddeld 10-16 dagen. Minder dan 10 is echt een indicatie dat er iets niet in orde is. Sterkte en succes! PS: als pas 5 dagen na je eisprong het eitje zou 'losscheuren' dan zou je LF dus nog korter zijn...
Eens met bovenstaande... Weet je overigens zeker dat je je ei hebt of is dat misschien het geen wat je voelt? Wat je lf betreft... hij is heel erg kort.. .Wellicht eens naar de ha... succes meid!
Bedankt voor je reactie! Wbt de korte luteale fase, mijn huisarts heeft overlegd met de gyneacoloog en die vond dit geen probleem... Erg vervelend dus, want ik lees dus ook wel overal dat deze minimaal 10 dagen moet zijn.. Ik heb vandaag toch maar weer met de huisarts gebeld om te overleggen, omdat ik mijn progesteron opnieuw wil laten prikken (drie maanden geleden heb ik deze laten prikken met het idee dat mijn eisprong op dag 14 was en zijn de waardes dus misschien verkeerd geinterpreteerd). Misschien kan ik dan toch aandringen op utrogestan. Iemand anders nog ervaringen met dat "scheurende" gevoel?
Ik doe al drie maanden temperaturen en vanaf dag 22 stijgt mijn temperatuur met 0,3-0,4 graden tot aan mijn ongesteldheid. Dan kan ik er denk ik wel vanuit gaan dat mijn ei is geweest, toch?
Een follikel of eicel wordt niet losgescheurd van je eierstok en dat gebeurt ook niet vijf dagen na je eisprong. Zoals jij het omschrijft, lijkt het mij meer een spierenkwestie of inderdaad iets met je banden. Een eisprong of innesteling heeft niks met pijn bij bepaalde bewegingen te maken. Een luteale fase van 8 dagen is inderdaad te kort, hij moet minimaal 10 dagen zijn. Anders heb je minder kans op een innesteling, omdat je baarmoederslijmvlies te snel afgebroken wordt. Dus zeker iets om in de gaten te houden.
Doe je ook ovulatietesten? Dan kun je die naast je tempkaartje leggen. Progesteron moet 5-7 dagen na je eisprong gecontroleerd worden. Doe je het op de verkeerde dag, dan kun je niks met de uitslag. De waarde moet dan minimaal 20-30 zijn. Zit je daaronder, dan heb je geen of geen goede eisprong. Met als gevolg dat je luteale fase ook te kort is.
Ik heb wel eens ovulatietesten gedaan, maar die vond ik vrij verwarrend. Op dag 14 een positieve gehad en ook op dag 18 dus toen wist ik eigenlijk niet zo goed hoe ik deze kon interpreteren. Mijn progesteron is toen op dag 19 denk ik geprikt, was toen 35. Stel dat mijn eisprong toen nog moest komen, kan je dan zeggen dat mijn progesteron vóór de eisprong vrij hoog is en dus de eisprong tegenhoud? (Ik heb een keer gelezen dat progesteron je eisprong tegen kan houden, maar ja, je leest zo veel he). Bedankt voor het meedenken allemaal! Echt fijn om eens mijn "ei" kwijt te kunnen
Ja, maar temperaturen is niet zo betrouwbaar. Mijn gyn raadde het af, ik heb het nooit hoeven doen. Ik zou dus voor de zekerheid ook ovulatietesten doen, zodat je ze naast elkaar kunt leggen. Komt de temperatuurstijging overeen met een positieve ovulatietest (zo'n 2-3 dagen ervoor), dan heb je bevestiging dat je eisprong op het moment komt dat jij denkt. En dan weet je ook zeker dat je een korte luteale fase hebt.
Mijn LF is altijd een paar dagen langer als ik de 'zwanger worden pillen' van de Etos slikte. Ik slik nu tarwekiemolie en ben zwanger geraakt (helaas miskraam), maar ik geloof dat dit ook werkt!! Misschien moeite waard om ook te proberen Het gevoel dat je beschrijft ken ik wel, heb ik ook soms. Maar wat het betekent weet ik niet. Denk dat het los staat van het wel of niet zwanger worden
Nou ik heb de ovulatietesten maar weer in huis gehaald, ben benieuwd @fleurop wat vervelend van die miskraam, hopelijk is het gauw weer raak! Die Etos pillen en tarwekiemolie (deze vanaf mijn eisprong) heb ik ook geprobeerd, maar daarmee merk ik helaas geen effect.. Ik begreep dat je met teunisbloemolie eventueel je eisprong nog wat kan vervroegen, misschien dat ik dat nog eens probeer.. Nu dinsdag eerst belafspraak met HA, ben benieuwd!