Naar de huisarts, wat te verwachten

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door sunshine1981, 17 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunshine1981

sunshine1981 Actief lid

21 okt 2015
    257
    60
    28
    Vrouw
    Goedemiddag dames,

Wij zijn inmiddels al langere tijd bezig voor een tweede kindje, maar ik ga een beetje de hoop verliezen inmiddels.
    Ik heb nu volgende week een afspraak bij de huisarts en ben benieuwd of zij gelijk een verwijzing zullen geven voor de gynaecoloog, of dat de huisarts zelf er voor kiest om aan de hand van eventuele bloeduitslagen, bijvoorbeeld medicijnen voor te schrijven (indien noodzakelijk natuurlijk)

Van ons eerste kindje was ik gelijk de eerste ronde zwanger, maar dat is inmiddels 8 jaar geleden, en omdat ik nu 35 ben, hoop ik dat het eindelijk een keer raak mag zijn

2. miekkie

miekkie Bekend lid

24 feb 2006
    713
    162
    43
    Vrouw
    Hey Sunshine,
    Ik ben inmiddels 36 en zwanger worden wil ook nog niet lukken. Na een half jaar aan de bel getrokken bij de huisarts ivm mijn leeftijd. Mijn partner heeft daarop een zaadonderzoek laten doen en die uitslag bleek hartstikke goed. Daarop wilde de huisarts eigenlijk dat we tot een jaar zouden gaan proberen. Maar ik heb toch aangedrongen op een bezoek aan de gynaecoloog en daar kan ik nu over 2,5 week terug. Dan zou zo'n beetje mijn negende cyclus proberen beginnen. Dus afwachten!

3. Jiseb

Jiseb Fanatiek lid

4 mrt 2015
    2.054
    955
    113
    Het ligt er denk ik ook een beetje aan in hoeverre je huisarts er ervaring mee heeft. Mijn eerste huisarts gaf direct toe dat dat niet zijn expertise was en daarom ging ik naar de gyn. Nu heb ik er een die er wel meer mee heeft gedaan tijdens haar studie, dus dan zou het waarschijnlijk anders zijn geweest.

4. Xavv

Xavv Actief lid

5 okt 2016
    306
    218
    43
    Ik ben vorige week naar de dokter geweest voor een doorverwijzing en deze kreeg ik eigenlijk meteen. Vertelde hetzelfde als dat ik tegen de assistente zei en het was geen probleem.. bij mij ook ivm mijn bbz. Ik heb via internet een vragenlijst voor het vruchtbaarheidscentrum ingevuld en heb volgende week mijn/onze afspraak. Het kon zo snel ivm een uitvaller anders was het eigenlijk 15 juni maar san zin wij op vakantie. Hoop voor je dat je een doorverwijzing krijgt.. weet wat de onzekerheid is..

5. sunshine1981

sunshine1981 Actief lid

21 okt 2015
    257
    60
    28
    Vrouw
    Bedankt dames voor de reacties!
    Ik ben erg benieuwd! Ik zit bij een huisartsenpost waar tegenwoordig een supergoede praktijk waarneemster zit en waarvan ik hoop dat zij ons echt verder kan en wil helpen. Van de huisarts die er doorgaans zit, weet ik dat het niet zijn expertise zal zijn.
    Ik heb dus bewust een afspraak gemaakt bij de waarneemster.
    Ik denk dat ik ook ga vragen om bloed te controleren op schildklier waarde enz. Wie weet komt er iets uit zo'n onderzoek waar je al iets mee kan.
    En anders maar hopen op een doorverwijzing.

6. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    Wij zijn ook al tijdje bezig voor de eerste. Ik heb vorige week maandag gebeld naar de huisarts en werd gelijk doorverwezen naar een fertiliteitskliniek. Hoefde niet op spreekuur te komen. Vanaf daar krijgen we de onderzoeken of alles goed is met ons of niet. Deze staat op 1 juni. Het kan dus ook snel gaan :)

7. Arwen86

Arwen86 Actief lid

29 nov 2016
    304
    206
    43
    Vrouw
    Aan het eind van ronde 12 (ben 30 jaar en wilde eerst een jaar zelf proberen) ben ik meteen naar de huisarts gegaan. Ik kreeg direct een doorverwijzing voor mijzelf en mijn man naar de fertiliteitspoli. Binnen een week de vragenlijsten in huis en na het terugmailen werd ik dezelfde dag nog gebeld om een afspraak te plannen, aanstaande woensdag kunnen we terecht. Gaat super snel allemaal.

Bij de fertiliteitsarts wordt alles getest dus de huisarts hoeft dat niet te doen.

Veel succes en ik hoop dat het allemaal niet nodig is en je al zwanger bent als je voor de intake komt! ;)

8. manaolana

manaolana Niet meer actief

Deze reactie wordt mij vast niet in dank afgenomen...

Maar als jouw onderschrift klopt en er verder geen bijzonderheden bij jou of je partner spelen vind ik het echt bizar dat je een doorverwijzing hebt gekregen... je bent in dat geval pas in ronde 7 en je cycli zijn gewoon regelmatig. Daar is onze dure zorg volgens mij niet voor bedoeld. Voor zwanger worden staat gemiddeld gewoon een jaar en zonder bijzonderheden (die er bij jou dus mogelijk wel zijn maar die hier voor mij niet kenbaar zijn) vind ik het een slechte zaak dat je zo snel wordt doorgestuurd en het is ook totaal niet conform de daarvoor geldende richtlijnen.

@TS ben ook wel benieuwd wat in jou geval "al langere tijd" betekent. Is dat langer dan de vijf cycli in je handtekening? Je leeftijd is een factor waardoor je wellicht eerder wordt doorgestuurd. Dat je al een kindje hebt is weer een contra indicatie. Ik denk dat het volledig van je huisarts zal afhangen. Je zou de NHG standaard (https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q=node/1780) alvast kunnen lezen en zelf een beetje inschatten of je met jou situatie in aanmerking komt voor een doorverwijzing.

9. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    Sommigen hier op het forum zetten alles in de handtekening. Ik ben al vanaf dec 2015 van de pil af en na 3 maanden een half jaar niet ongesteld geweest. Opgewekt door pillen van gynaecoloog en 7. maanden later dus nog niks. In totaal zijn we dus al 1.5 jaar "bezig" 10 maanden voor een kind en de rest wachtende op een menstruatie..
    Nu wel reden genoeg ? Vraag mij serieus af waarom je je daar zo druk om maakt...

10. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    @Eef92 Ik denk niet dat manaolana het verkeerd bedoelt. Er zijn gewoon mensen die heel snel naar de huisarts gaan, terwijl er geen reden voor is. Vooral omdat met name in Nederland er heel veel onnodige zorg geboden wordt. Maar jeetje wat heb jij al een weg moeten bewandelen. Ik snap dat jij hier op reageert, ik zou ook boos worden. Het oneerlijk verdeeld. Ik hoop dat je snel een positieve test in je handen hebt.

11. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    Oh ik ben niet boos. Ik vroeg het me serieus af.
    Ik zet bewust niet alles in mijn handtekening, ik vind dat niet nodig. Dat anderen het doen snap ik best.

12. manaolana

Je hoeft ook absoluut niet alles in je handtekening te zetten. Maar ik kan alleen afgaan op wat er wel staat. Ik heb juist geen harde aannames gedaan in mijn reactie en het genuanceerd gehouden door duidelijk aan te geven dat ik niet alles weet over je situatie.

Het topic gaat over wat je kunt verwachten als je naar de huisarts gaat voor een mogelijke doorverwijzing. Mijn eerste indruk van jouw reactie (inderdaad in combinatie met de info uit je handtekening) was alsof dat "zomaar even" kan door een simpel belletje naar de HA en over het algemeen is dat niet zo. Ik vind het heel vervelend voor jou dat je deze weg al hebt moeten doorstaan en hoop dat het bezoek aan de gyn jullie wens mag vervullen. En overigens niet meer dan terecht dat jij wel met dat simpele belletje die doorverwijzing hebt gekregen.

Waarom ik zo reageer (dus niet op jou als persoon maar meer naar een HA die dit zo zou doen) is omdat ik oprecht vind dat ons (dure) zorgsysteem waar wij gezamenlijk voor zorgdragen daar niet voor bedoeld is en daarnaast heb ik mensen in de omgeving die na een paar maanden zeggen dat ze een jaar bezig zijn en op die manier een doorverwijzing "afdwingen". Ik kan daar gewoon geen begrip voor opbrengen. Maar dat is (helaas voor jou) bij jou duidelijk niet het geval. En uiteraard hoef je je naar mij niet te verantwoorden over jullie weg naar een kindje. Maar ik vond dus wel dat je reactie een beetje een verkeerd beeld schiep van het krijgen van een doorverwijzing.

13. manaolana

14. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    Ik begrijp je. Als het goed is heb ik mijn handtekening veranderd om in de toekomst weer deze aannamens te voorkomen .

Deel Deze Pagina