Langdurig foliumzuur slikken slecht?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Achterkantvandemaan, 13 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.893
    8.066
    113
    Ik weet niet of dit in de juiste categorie staat, maar omdat de meeste meiden foliumzuur slikken als ze zwanger willen worden, toch maar hier.

Ik lees net een beetje de geschiedenis van ZP door (geen leven meer sinds ik zwanger ben ;)) en daar las ik iets over foliumzuur.
    Er waren dames die zeiden dat het schadelijk (?) was als je dat langdurig zou slikken.

Ik vraag me af of iemand hier 'echt' verstand van heeft en een antwoord heeft? Ik heb altijd begrepen dat het geen kwaad kan namelijk, vanuit het ziekenhuis en ook verloskundige. Dat zie ik dan toch als mensen die er echt verstand van hebben. Maar ben nieuwsgierig naar een eventueel tegengeluid.

Ik heb het ruim 3 jaar geslikt voordat ik eindelijk zwanger werd. En nu slik ik het nog, deels gewoonte, deels potjes moeten op (kost geen drol maar toch), en deels omdat er vitamine D in zit (dat wil ik dus wel blijven slikken).

Ben benieuwd!

2. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Nou zou toch wel bijzonder zijn. Ik heb zo’n alles in 1 pil van Davitamon waar het ook in zit en wat je de hele zwangerschap mag slikken. Als het (bewezen) schadelijk zou zijn dan zou dat echt niet mogen.

3. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.893
    8.066
    113
    Volgens mij ging dat topic niet zozeer over tijdens de zwangerschap, want dat zijn maar 9 maanden, maar meer over de tijd er vóór. Ik ga eens kijken of ik het topic nog kan vinden!

4. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.893
    8.066
    113
  5. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.893
    8.066
    113
    @Cobon dank je wel! Ben benieuwd of er hierna nog meer onderzoek naar is gedaan.
    Ik denk dat ik tóch maar stop met foliumzuur en alleen vitamine D ga kopen.

6. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.014
    1.560
    113
    Vrouw
    Gaat volgens mij allemaal over langdurig voor de zwangerschap. Maar goed je hebt geen idee hoe lang dat duurt.
    Bij mijn eerste zwangerschap slikte ik het twee jaar en gedurende de hele zwangerschap (in een multi vitamine).

nu ook zwanger en slik het al 1,5 jaar en nu nog steeds, ook omdat ik veel overgeef en heel enkelzijdig eet, als dat beter gaat wil ik t minder gaan slikken. Nu op aanraden van verlos blijf ik doorgaan.

Wat ik zo lees geeft het enkel verhoogde kans op obesitas?

7. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.014
    1.560
    113
    Vrouw
    Het onderzoek lijkt me ook erg beperkt trouwens, de kinderen zijn maar een jaar gevolgd.

8. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.893
    8.066
    113
    Dat lees ik ook. Daarom was ik ook benieuwd naar de onderzoeken waar @GossipGirlxoxo naar verwijst in dat topic.
    Ik vind het lastig merk ik. Waar doe je goed aan? Ik heb 4 maanden lang ook niks 'goeds' kunnen eten. Nu begin ik langzaam weer wat groenten en fruit weg te krijgen. Ik kan ook af en toe naar buiten, maar lang niet genoeg om vitamine D op te doen. Heb echt 4 maanden binnen gezeten. Dus die wil ik sowieso blijven slikken. Ik twijfel dus alleen over de foliumzuur..

9. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.014
    1.560
    113
    Vrouw
    Vitamine d raden ze volgens mij sowieso de hele zwangerschap aan, dus die zou ik sowieso los gaan slikken dan.
    En verder raden ze geloof ik ook omega aan als je niet voldoende vis eet.

denk dat je voor jezelf de afweging moet maken of je de vitamines nodig hebt, als je gewoon gevarieerd eet is het niet nodig op dus volgens mij d na.

zodra ik weer normaal kan eten denk ik dat ik vit d en omega los ga slikken. Voor nu is alles mooi meegenomen en maak ik me ook niet zo druk om obesitas.

Heb overigens wel een flinke peuter, niet te dik maar moeten wel opletten omdat hij erg van eten houd en geen fases heeft gehad nog dat hij niet wil eten. Ik denk nu niet meteen dat t door mijn foliumzuur inname komt, en zo wel, tsja niks aan te doen, duurde gewoon lang voordat ik zwanger was helaas.

10. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.693
    18.773
    113
    Vrouw
    Dat deeltje gaat over langdurige gebruik van een hogere dosis.
    Jij nam en neemt wss de gewone dosis.

11. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Oooh mamalizzy, yep.. :roflmao:

Volgens mij gaat het vooral over de inname van b11/b12 en gaat het topic vooral erover dat het onzin is om foliumzuur te slikken wanneer je geen kinderwens en partner hebt. Maar ik ben afgehaakt eerlijk gezegd :o:

GossipGirlxoxo en Achterkantvandemaan vinden dit leuk.
  12. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.893
    8.066
    113
    Oh dat had ik gemist!
    Inderdaad, ik neem de gewone dosis, denk ik? 400 met een raar tekentje en 10 raar tekentje vitamine D.

13. Enigma

Enigma Fanatiek lid

11 jul 2019
    1.195
    1.612
    113
    Vrouw
    Ik slik het nu al jaren, juist op aanraden van de fertiliteitsarts en gyn.

14. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Ik heb weleens gelezen dat er een groot verschil zit in de synthetische vorm van foliumzuur (goedkope versie die je in de drogist koopt) en folium folaat. Dat laatste is beter opneembaar. De synthetische vorm is minder goed opneembaar en kan na lang gebruik gaan stapelen, wat niet goed schijnt te zijn. Ik ben op basis van die info toen wel naar folaat overgestapt. Het is wel prijziger.

Nog een artikeltje gevonden:
    https://www.mamaenzo.nl/zwanger-worden-verschil-foliumzuur-folaat/

Achterkantvandemaan en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

dit klopt helemaal, maar ook met folaat voorzichtig zijn. Eigenlijk geen foliumzuur zonder B12 slikken omdat ze elkaars effect “opheffen” weer het niet beter te beschrijven.

DR87 vindt dit leuk.
  16. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.893
    8.066
    113
    Mijn titel is ineens aangepast. Vreemd. @Beheer waarom zou je dat doen?

@GossipGirlxoxo ik heb juist gelezen dat B12 slikken tijdens zwangerschap slecht is? Maar geen idee meer waar.

Maar als je er altijd b12 bij zou moeten slikken, waarom wordt dat dan niet door artsen en verloskundigen aangegeven?

17. Nora92

Nora92 Fanatiek lid

17 dec 2018
    3.890
    4.900
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Zelf langdurig foliumzuur geslikt. Je zag wel dat het had gestapeld in mijn bloedwaarden. Niks slechts aan maar als je er dus mee stopt, duurt het ook even voordat je lichaam alles heeft verbruikt.

Foliumzuur wordt niet alleen gegeven bij zwangerschapswens. Het wordt ook aan ouderen gegeven die dit ook doorgaans jaren krijgen. Het kan geen kwaad. Voor mij was het juist handig dat ik het langdurig had gebruikt gezien het mij tijdens de zwangerschap niet lukte om in te nemen, zat er nog genoeg in mijn systeem voor mijn dochter.

Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  18. Nora92

Nora92 Fanatiek lid

17 dec 2018
    3.890
    4.900
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Het klopt dat bepaalde vitamines en mineralen elkaar nodig hebben om opneembaar te zijn voor je lichaam. Denk bijvoorbeeld aan ijzer. Hier heeft je lichaam vitamine B en D voor nodig. Het is niet altijd nodig om dit in supplement vorm er bij te slikken omdat er ook gewoon voedingsmiddelen zijn waar dit in zit. Bij een gezond normaal gevarieerd dieet, is dit geen probleem.

19. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik heb een periode extreem hoge dosis foliumzuur geslikt. Was op recept van arts overigens.

mijn waarde was toen iets boven de bovengrens, maar dit kon volgens de huisarts geen kwaad. Ben toen wel weer gestopt met deze erg hoge dosis. Ik
    Geloof dat die 2500% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid was.

als je die gewone pilletjes van de drogist slikt kan dat weinig kwaad zou ik denken.

in die supplementen zat overigens ook een zeer hoge dosis b6. Dat is dan wel weer slecht en ben ik direct mee gestopt omdat de waarde te hoog werd.

Achterkantvandemaan en Neuzeke vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina