Wat heb je onthouden aan jouw kleutertijd

Discussie in 'De lounge' gestart door Zwaangerevrouw, 27 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zwaangerevrouw

    Zwaangerevrouw Actief lid

    22 sep 2021
    131
    87
    28
    Vrouw
    Hallo Dames

    Ik word kleuterleerkracht en ik vroeg mij af, wat hebben jullie als leuke activiteit onthouden aan jullie eigen tijd als kleuter? Of heb je misschien een leuk idee uit het thuisonderwijs van je eigen kind(eren)?

    Ik zoek dus leuke ervaringen/tips.
     
  2. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Ik weet nog dat wij een keer een kartonnen bakje kregen met aarde erin en dat we toen zelf zaadjes mochten planten en dus konden volgen hoe dat groeide.
    Het had ook zo’n typische (in mijn hoofd lekkere) geur dus vaak als ik dat ruik ga ik weer terug naar die kleutertijd.
    O ja. En een vel papier inkleuren met allemaal verschillende kleuren wasco, dan met zwarte wasco eroverheen en dan tekenen met een satéprikker.
    Tegenwoordig heb je die toverblokken kant en klaar voor 70 cent bij De Action maar vroeger deed je dat zelf :D
     
    Lomo, Biny, RoseMurphy en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.454
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dat laatste heb ik dus gisteren uit de kast getrokken voor de kinderen onder het mom van 'dan doen ze eens wat anders'. Nou.. Pietje smeerpoets was er niks bij! :eek:
    Als kleuterleerkracht van meestal 25- 33 kinderen wil je dat ècht niet haha :p

    Dat bakje wat jij zegt kan ik me nog herinneren dat we daarvoor een eierdoos gebruikten met natte watjes erin. Dan tuinkerszaadjes erop. Neerzetten in de vensterbank aan de zonnige kant van het huis en dan idd. dagelijks nathouden en kijken hoe het groeit :)

    Verder echt geen flauw idee qua activiteiten uit m'n kleutertijd. Dat maakte niet echt blijvende indruk op die leeftijd.
    Alleen apenkooien in de gymzaal vond ik toen al erg leuk!

    @TO je hebt wel allerlei websites met dit soort tips. Vaak als je bij één opdracht terecht komt, val je vanzelf weer in een andere opdracht en/of website.
    'Heutink voor thuis' bijvoorbeeld.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  4. Zwaangerevrouw

    Zwaangerevrouw Actief lid

    22 sep 2021
    131
    87
    28
    Vrouw
    ja, websites ken ik wel, Heutink ook, daar bestel ik ook, maar ik dacht meer aan persoonlijke ervaringen, vandaar.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  5. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Er is een topic met allerlei kleuterideeën :)
     
  6. Naturel

    Naturel Fanatiek lid

    5 sep 2013
    1.543
    267
    83
    Noord-Holland
    Zo ver ik mij kan herinneren...

    Het zandbakken gevecht vond ik erg leuk (juf overigens iets minder) juf was amper weg en in de zandbak in de klas hadden we water gedaan. Dit maakte goede ballen en dat werd naar elkaar gegooid. Maar ik gok zomaar dat, dat niet het idee is waar je op hoopte:roflmao:

    Spannend en leuk was naar groep 3 lopen samen met een vriendje. Daarvoor moesten we naar de andere kant van de school.

    Verf draaien in een ton op een vel papier of T-shirt. De schijf in de ton draaide heel hard en dan mocht je zelf met verf er in spuiten.
     
  7. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.513
    7.309
    113
    Met een tandenborstel en zo'n spatschermpje heerlijk kunstwerken maken met ecoline :)
     
    Rosa Canina, Roanna, 11131618 en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.350
    1.370
    113
    Jaa dit!

    En iets met lijm op wit papier en er dan overheen kleuren. Door de strepen of tekening met lijm kreeg je een kunstwerk.

    En de prachtige thematafels met mooie bordtekening
     
    Rosa Canina, Felice en Gewooniemand vinden dit leuk.
  9. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Zelf zoutkristallen maken.
    Toneelstukjes doen op school
    Een diploma krijgen voor het veterstrikken
    Iemand die een echt vogelei had meegebracht
     
  10. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.459
    1.427
    113
    De zandtafel, een heeeeeele grote bak (oké, wrsch iets kleiner dan ik destijds dacht, aangezien ik toen nog maar 3 turven hoog was) waar je aan kon staan gevuld met zand.
    Ik weet nog dat we in de zomer 'm vulde met water en er dan mee mochten spelen.

    Werkjes met ecoline idd, zoals iemand hierboven noemde.

    De tuinkers laten groeien herinner ik me idd ook nog erg goed!
    Hoe tof was het om na een tijdje zo'n sprietje te zien groeien.

    En we hebben een keer gekeken hoe schimmel zich ontwikkelt. Een boterham werd nat gemaakt en in een kastje gestopt en elke dag keken we of er al iets gebeurde.
    Ik geloof dat we ook hebben gekeken naar het verschil tussen een gewone droge boterham, een natte boterham en een boterham in een zakje.
    Super interessant vond ik dat :)

    Ik kan me ook nog goed de werkjes met een prikpen herinneren, maar die zijn iets minder positief :|
    Dat je perse 100en uren moest besteden aan het uit prikken van een tekening, terwijl je in 5 minuten knippen klaar had kunnen zijn..
     
    Roanna en Gewooniemand vinden dit leuk.
  11. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.081
    5.270
    113
    De zandwater tafel! Geweldig vond ik dat. En met dierendag allemaal je knuffel dier mee en net die grote houten blokken van de bouwhoek allemaal hokken op de gang maken.

    Kikkervisjes in de zand water tafel. Met kikkerdril etc.
     
  12. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Dat plantje late groeien doen ze bij mijn meiden op school ook. Echt leuk!

    Ik kan mij weinig herinneren van de kleutertijd vrees ik, maar kikkervisjes in de zand watertafel hadden wij ook. Zo leuk.
    En dat de juf bevallen was en haar baby meenam naar school om de baby te wassen in de klas! Maar ja, om dat nou als activiteit te nemen is ook weer een beetje overdreven ;)
     
    Kolibrie2, Iertje81 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  13. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Ik herinner me alleen iets wat niet leuk was. Dit was eerste kleuterklas in België, dus ik zal 2 of 3 geweest zijn.

    De juf nam alle kindjes beurt op beurt op schoot voor het liedje ‘op een grote paddenstoel’. Toen ik aan de beurt was, nam ze me op en zei ze ‘oef wat ben jij zwaar’

    Ik vond dit als kind toen zo beschamend :oops:

    Voor de rest weet ik niet veel meer qua activiteiten eerlijk gezegd, buiten wat hierboven al gezegd is zoals zandbak en watertafel.
     
  14. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.010
    7.332
    113
    Vrouw
    Ik herinner me de kerstviering en de zachte jurk van de juf.
     
  15. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Oh en ik herinner mij dat we in de laatste kleuterklas altijd de rug van de juf mochten ‘krabben’ met een brede kam.

    Als kind toen was het altijd een hele eer als dat je dat mocht doen :roflmao:

    Als ik er nu achter zou komen dat de juf van mijn kinderen dit liet doen zou ik echt niet blij zijn :|

    Ik geef hier dus vooral tips van wat NIET te doen met kleuters :thumup:
     
    spruitje80, Catou en Cobon vinden dit leuk.
  16. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.010
    7.332
    113
    Vrouw
    :roflmao: hahahaha
     
  17. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.939
    1.037
    113
    Vrouw
    Dat we hebben gewerkt over de postbode. Dat er een grote brievenbus in de klas stond en we daar onze ‘brieven’ in mochten doen.

    Heb een poosje terug m’n plakboek van die tijd nog eens opgezocht en alle werkjes ervan bekeken :)
     
    Roanna vindt dit leuk.
  18. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik herrinner me niet heel veel meer uit de kleuterklas. Wel dat we toen een spooktocht hadden op school en dat dat echt griezelig (wel leuk griezelig) was. Verder herrinner ik me echt niets, is dat raar? Vanaf groep 3 heb ik wel herrinneringen. Ik hoop eerlijk gezegd dat mijn kinderen de kleutertijd nog een beetje herrinneren.

    Wat ik leuk vond bij ons op school. Kriebelbeestjes zoeken buiten op het schoolplein, de kinderen werden er echt enthousiast van, eerst een filmpje erover gekeken, daarna gaan zoeken. Ze vonden er heel veel, zelfs kleine padden. Daarna hebben ze een wormenhotel gemaakt wat dan in de klas nog weken bekeken werd.

    Zoiets:
    Screenshot_20211128-082951_Samsung Internet.jpg
     
  19. Lovieyou

    Lovieyou Fanatiek lid

    3 sep 2021
    1.122
    851
    113
    Vrouw
    Ik vond het heerlijk als de juf een verhaaltje voorlas in de klas.
    De poppenhoek en de buitenzandbak vond ik ook heel leuk.
    Als we een uitje hadden met de klas en je 2 aan 2 ergens naar toe liep.
    In groep 3 hadden we een leeszolder in de klas, ik vond het heerlijk om vanaf boven de klas te bekijken en zelf boekjes te lezen (maar daar heb je waarschijnlijk niets aan).
    Idd een plantje laten groeien, dat deden wij ook en vond het super interessant. We mochten later ook de plantjes mee naar huis nemen, deze kon je opeten.
    Werkjes maken met ecoline en kleien.
     
  20. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.584
    10.773
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Ik kan mij weinig herinneren van de kleuterklas. Ik weet nog wel dat als je jarig was je toegezongen werd en je met stoel en al omhoog getilt werd op hoera door de een paas uit de klas. Doodeng vond ik dat.

    Wat ik kijk wat mijn dochter leuk vind/vond. Je knuffel meenemen met dierendag en daar spellentejs mee doen op die dag. Op prinsjesdag allemaal een kroon/hoed/pet/noem maar iets wat op je hoofd kan en dan een modeshow van hoedjes houden. Afgelopen vrijdag hadden ze een speciale reken en taal dans. Ze mochten dit keer als Piet naar school. En begin schooljaar was de hele school op schoolreisje op de kleuterklassen na, die hebben met zijn alle chipjes en drinken gekocht bij de plaatselijk supermarkt en een filmpje gekeken, daarna hebben ze verstoppertje gespeelt door de hele school
     
    Zwaangerevrouw vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina