menstruatie ondergoed voor puber?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Athina, 13 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Ik lees even met belangstelling mee, maar vraag me toch echt af hoe dat dan gaat met die (sorry) vieze stolsels.....
     
  2. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Even vanuit wasbaar maandverband: ik heb weinig stolsels en als er 1 opzit dan veeg ik hem eraf. Ik wissel wel 2-3x per dag maar dus niet elke 2-3 uur zoals bij normaal maandverband. Mocht het eens heel hard gaan een extra wissel, maar dat lijkt me met menstruarieondergoed hetzelfde te werken.
     
    Helicryse en Theezeefje vinden dit leuk.
  3. Butchke

    Butchke Fanatiek lid

    23 nov 2009
    2.821
    1.309
    113
    aan het genieten van het leven
    Limburg
    Ik zag van de week menstruatie ondergoed liggen bij DM in Duitsland, en een stuk goedkoper dan hier genoemd. Geen ervaring mee, omdat zo'n broekjes bij mijn zeer heftige menstruaties echt onvoldoende zijn.

    Ben wel een tevreden cup gebruiker:thumup:
     
    Jo79 vindt dit leuk.
  4. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant

    Goede tip! Na de vakantie eens in Duitsland kijken!

    Ik weet eigenlijk niet meer hoe ik het vroeger deed met normaal maandverband.. waar bleven daar die stolsels dan?
    Nu met tampons, tja komen ze er bij een wissel mee uit of zorgen ze ervoor dat ik doorlek.
    Denk dat in mijn geval een cup beter gaat werken..
    Ik hou het topic wel in de gaten!!
     
  5. LeentjeWolkje

    LeentjeWolkje Actief lid

    22 jul 2020
    170
    291
    63
    Vrouw
    Je moet wel goed opletten, heel wat slipjes worden verkocht als menstruatieondergoed maar dienen enkel als "backup". Ze kunnen dus enkel ongelukjes opvangen. Dat is natuurlijk niet het ECHTE ondergoed. De reden dat het zo duur is heeft te maken met de stof die wordt gebruikt om het menstruatievocht op te vangen, dus de prijs is vaak een indicatie voor de kwaliteit.

    Stolsels haal je gewoon weg met een toiletpapiertje.
     
    Theezeefje vindt dit leuk.
  6. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.866
    7.809
    113
    Amsterdam
    Eerlijk met een puber zou ik daar niet aan beginnen. Zeker niet rekening houdend met wat vriendinnen hebben etc. Het is al niet fijn als jong meisje dan kan je beter denk ik eerst met gewoon betrouwbaar maandverband beginnen en als ze tampons wil dat eventueel. Inplaats van ook nog hier mee moeten te experimenteren. Hou het simpel in het begin misschien voor over een paar jaar als ze dat ook wil.
     
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.912
    3.331
    113
    Maandverband is toch net zo goed nieuw voor een puber?
    En hoe vaak ik daar niet toch mee doorgelekt ben omdat het toch opeens heftiger was dan ik dacht.
    En juist ondergoed lijkt me dan makkelijk, niemand die je ziet of hoort met maandverband.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  8. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Dat is juist een probleem met maandverband, vond het nooit erg betrouwbaar.
    Het verschuift op de fiets, met gym of andere sporten niet fijn en niet betrouwbaar en ik had regelmatig lekkage daardoor. Vreselijk vond ik dat.
    Zou idd wel naar dochter luisteren wat zij wil, het is haar lijf.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  9. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.866
    7.809
    113
    Amsterdam
    Alleen dan heb je misschien ietwat lekkage heb je dat met zulk ondergoed zit dat meteen gegarandeerd overal en moet je je dus helemaal omkleden. Zeker in het begin waarbij het onvoorspelbaar is hoe heftig je ongesteld gaat worden zou ik het daarom juist afraden. Sta je dan als kwetsbare meid met alles onder op school, dat is toch echt niet fijn lijkt me.
     
  10. LeentjeWolkje

    LeentjeWolkje Actief lid

    22 jul 2020
    170
    291
    63
    Vrouw
    Mijn dochter heeft ze vorige week voor het eerst gebruikt en vraagt zich nu af waarom ze ooit met maandverband is begonnen. Ze kwam zelf naar me toe om milieuvriendelijkere alternatieven te zoeken en dit blijkt dus echt haar 'ding' te zijn. In plaats van dingen op voorhand uit te sluiten, ben ik liever iemand die ze laat experimenteren. Je kunt het ook rustig thuis eerst proberen, hoeft niet meteen in de klas.
     
    hummeltje5, Fristi2012 en Athina vinden dit leuk.
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Lijkt me dat zo'n meisje daar zelf ook wat over te zeggen heeft, misschien wil ze dat wel graag en vind ze het prettiger.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat heb je met maandverband toch ook? Dan verschoof bij mij en dan lekte ik er ook finaal langs met als gevolg dat ik me helemaal om moest kleden... Om die reden droeg ik soms 2 maandverbanden achter elkaar - ook niet prettig...
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  13. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik weet nog goed dat ik maandverband totaal niet vertrouwde... verschoof het niet? Ziet iemand het? Hóórt iemand het? Zó genant op de wc op school als iemand hoorde dat je 'm lostrok uit je ondergoed. Lekt het niet door? Een onderbroek is vertrouwder en heeft natuurlijk wel die onzekerheid die je met maandverband ook hebt: Lekt het niet door? Maar ik denk minder spannende dingen, dan met maandverband.
    Het is even loslaten wat je zelf gewend bent. Je eigen norm.
    Vandaar dat ik -als ik dus zo denk- het idee heb dat ondergoed veel prettiger is... En oh, zéker voor de nácht...
    dat je eigenlijk wil slápen maar voelt dat het weer een zooitje is en er eigenlijk uit zou moeten om te verschonen... (zeker met buikslapen) .
     
    hummeltje5 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  14. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.866
    7.809
    113
    Amsterdam
    Misschien niet helemaal goed overgekomen maar ik bedoel dus ook juist overleg het met haar idd. Zoals we nu dus ook kunnen lezen ieder weer andere ervaringen. Ik was ook altijd super heftig ongesteld maar wisselde dus soms al a 2 uur en ik was pas 10 de eerste keer. Ik ben denk ik uit m’n hoofd al binnen enkele maanden tampons gaan gebruiken met maandverband als backup. Wat je dan kan doen alle opties geven en uitproberen maar wat ik vooral bedoel niet hier is 1 ding.
     
    Athina vindt dit leuk.
  15. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Ik heb het voor mezelf en gebruik het in de nacht of overdag tijdens de lichte dagen.
    Overigens, als ze twijfelt of het voldoende houdt, kan ze de dag bijv. starten met zo’n onderbroek en maandverband of tampon. Dan halverwege de dag alleen met die onderbroek. Valt echt niet op met gym ofzo.

    Volgens mij is het allemaal niet meer zo raar hoor, mijn dochter had ook al van een cup gehoord van zo’n bekende paardenvlogster, die dat een aanrader vond met paardrijden. Het is niet meer alleen wegwerpmaandverband en tampons wat bekend is onder die meiden.
    Maar goed, ik gebruikte ook wasbare luiers en ben bekend met ‘ah, ranzig’-reacties enz. Vaak mensen die geen flauw idee hebben van wat er te koop is en hoe het werkt.
     
    littlemunchkin, Athina, Fuddey en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Wat goed om te lezen dit! Ik ga me er toch eens in verdiepen, want ik vind maandverband zo broeierig en heb echt een back up nodig.
     
  17. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Nou zo betrouwbaar is maandverband niet. Ik ben in mijn jeugd toch aardig wat doorgelekt op school. Schaamde me kapot.
     
  18. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.595
    13.147
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Sorry voor het OT gaan maar bedankt voor dit topic @Athina. Weliswaar (nog) niet voor m'n dochter (dat duurt nog een jaar of 10 eer die gaat puberen) maar voor mezelf :thumup:

    Hier helaas na m'n laatste zwangerschap een te groot gat aan de binnenkant overgehouden waardoor tampons niet goed meer sluitend passen :(
    En maandverband altijd al een afkeer van gehad om de redenen die anderen hier genoemd hebben.
    Dit zou dus een perfect alternatief voor mij zijn.
    Dat ze wat prijziger zijn neem ik maar op de koop toe.
     
    Athina vindt dit leuk.
  19. Helicryse

    Helicryse Fanatiek lid

    8 jun 2020
    1.159
    869
    113
    Vrouw
    Het is echt fantastisch! Wordt met veel succes gebruikt hier. Ik heb ook wasbaar maandverband. Zelf houd ik niet van het broeierige gewone maandverband en tampons vind ik al helemaal vreselijk. Dus hier bewust gekozen voor milieuvriendelijke alternatieven zonder dubieuze ingrediënten. Bevalt tot nu toe prima, ook op de heftige menstruatiedagen. En uiteindelijk ben je goedkoper uit omdat je niet steeds nieuw maandverband hoeft te kopen. En het is ook nog eens milieuvriendelijk, want het bespaard afval. Ik ben dus heel enthousiast ;)
     
  20. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    :-D ! En van welk merk ?
     

Deel Deze Pagina