Menstruatie ondergoed

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door MariTheresa, 19 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemieke1995

    19 mrt 2021
    21
    27
    13
    Vrouw
    Bedankt voor de tips, daar kan ik zeker wat mee!

    Nu alleen nog "durven"... want zoals een aantal andere dames hier al schreven, het is toch best een psychologische drempel die ik zal over moeten om "los" in m'n onderbroek te bloeden. Bij mij is het nog niet zo'n klein beetje ook, dus best wel een knop die ik moet omdraaien!
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  2. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Bij mij scheelt het dat ik al wasbaar maandverband gebruikte. Op mijn zware dagen combineerde ik dat met een tampon trouwens. Maar sinds ik een mirena heb, menstrueer ik nog maar licht, dus gebruik ik ook geen tampons meer. Ik vind dan de onderbroeken veel fijner dan het wasbaar maandverband. En voor urineverlies ook. Maar ik denk dat het voor mij ook best een knop omzetten zou zijn bij een zware menstruatie. Je kunt ook beginnen op je lichte dagen en de zware dagen nog even hetzelfde doen als nu, gewoon om te kijken hoe het voor je werkt. Toen ik dus nog heel zwaar menstrueerde, had ik naast een superplus tampon ook nog (wasbaar) maandverband nodig als back-up, ik zou dat denk ik in eerste instantie ook zo hebben gedaan met het ondergoed.
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Vannacht ongesteld geworden trouwens, perfecte timing dus, want ik had die Femtis net binnen! :D Opvallend vind ik de snelheid van absorptie, onvergelijkbaar met gewoon maandverband.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  4. LeentjeWolkje

    LeentjeWolkje Actief lid

    22 jul 2020
    170
    291
    63
    Vrouw
    Wat ik soms heb is dat ik bij het niesten, hoesten of rechtstaan wat voel lopen en denk... ach nee, het zal toch niet? Maar dan ga ik ff checken op het toilet en... niks gelekt! Bij maandverband was zo'n "vloed" soms wel eens fataal :D (lekker plastisch allemaal, sorry).

    Ik merk daarin een verschil met vroeger, toen werd het menstruatieondergoed vaak nog verkocht met de subtitel "kan als aanvulling worden gebruikt bij een tampon of een cup". Dat zie ik de laatste tijd minder en minder, het ondergoed neemt echt volledig de plaats in van maandverband en tampons en de absorbtiegraad is ook hoger geworden.

    Ik zit door Covid vaak thuis te werken nu, waardoor ik wat meer kan "spelen" en experimenteren met de maximale draagtijd, want dat is vaak nog wat zoeken in het begin. Mijn dochter en ik kunnen 8u makkelijk aan. Afhankelijk van hoe zwaar ik menstrueer kunnen daar (zo blijkt nu) zelfs nog een paar uren bij.

    Ow ja, Annemieke, nog een tip... kijk eens op Instagram. Er zijn een aantal bekende mensen (o.a. ook uit de sportwereld) die er open voor uitkomen dat ze menstruatieondergoed gebruiken, altijd interessant om ze te volgen voor extra tips.
     
    Athina en MamavanLieverd vinden dit leuk.
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Zo’n vloedgolf bij niezen etc is heel herkenbaar, daarom had ik echt een hekel aan maandverband. Maar nu voel ik het wel bij niezen, maar is het ook echt razendsnel weer weg - voelt gewoon zacht en droog. Ik had zo’n maandverbandgevoel verwacht en wou het ondergoed vooral als backup voor cup/tampon gebruiken, maar dat blijkt vandaag helemaal niet nodig. Wie weet vind ik dat op zwaardere dagen wel prettiger, eens zien.

    Sporten vanmorgen was enkel met de Femtis, geen cup/tampon dus.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  6. Annemieke1995

    19 mrt 2021
    21
    27
    13
    Vrouw
    En, wat is je conclusie na een paar dagen Fuddey?

    Ik heb m'n Femtis binnen sinds gisteren, net op tijd want vanochtend bij het opstaan wakker geworden in een bloedbad :eek: De Femtis mag dus meteen haar nut bewijzen ;)
     
    Zuul vindt dit leuk.
  7. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Ik ben benieuwd hoe het voor je gaat werken. Welk model heb je besteld?
     
    Annemieke1995 vindt dit leuk.
  8. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.520
    3.208
    113
    Vrouw
    Ik ben ook heel benieuwd!
     
  9. Annemieke1995

    19 mrt 2021
    21
    27
    13
    Vrouw
    Ik heb de Jule besteld. Een wat hoger model dat ook een beetje mijn buikje bedekt :)
    Nou: en of het werkt! Had ik dit maar eerder ontdekt! Ik had maar 1 slipje besteld, en de eerste avond niet meteen gewassen (gewoon zo op mijn gemak dat ik er niet eens aan heb gedacht!) en dus weer naar maandverband omgeschakeld op dag twee. Wat een verschil! Ik wil niet meer terug! Derde dag moest ik naar een klant, redelijk lange autorit dus het was een beetje met toegeknepen billen; nou, heeft perfect de test doorstaan. Wie nog twijfelt: DOEN!
     
    Athina, Zuul en MamavanLieverd vinden dit leuk.
  10. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Ik was op zoek naar een zwembroekje, maar kwam ineens deze tegen:
    https://www.schiesser.com/nl/menstruatie-ondergoed-meer-bescherming-duurzaamheid-feelgood/?country=nl
    Zijn ook nog eens redelijk goed betaalbaar en schiesser is best een degelijk ondergoedmerk, ik ga misschien wel een 2-pack proberen binnenkort.

    Maar in ieder geval draag ik nu als ik ga zwemmen gewoon een normaal badpak. Echter, als ik dat al aantrek vantevoren met mijn normale kleding erover, dan voel ik me best onbeschermd. Ik verlies dus niet altijd zomaar urine, dus het gaat wel gewoon prima, maar als ik wel ineens moet niesen met een volle blaas, vind ik dat minder (het is niet zo erg dat je dan een natte plek ziet hoor, maar tussen mijn oren voelt het gewoon onbeschermd).
    Nu heeft wuka wel een bikini model broekje en modibodi ook, maar dat bikinimodel vind ik niet fijn zitten, ik heb liever de wat meer bedekkende modellen op de billen. Modibodi heeft nu een nieuw model wat dat wel heeft, maar die is weer erg high waist en dat vind ik ook niets. Verder kan ik niet veel swimwear vinden, behalve badpakken, maar dat zit bij mij vaak niet goed als ze geen cupmaat hebben (ik heb 70F/G). Mijn idee is dus om een broekje op de kop te tikken en dan een normaal tankini bovenstukje te kopen. Bikini zou natuurlijk ook kunnen, maar ik heb een navelbreuk sinds de zwangerschap van mijn dochter en mijn navel ziet er heel raar uit. ;)
    Dus, mocht iemand nog andere opties qua swimwear zijn tegengekomen, dan lees ik dat graag.
     
  11. Annemieke1995

    19 mrt 2021
    21
    27
    13
    Vrouw
    Ik heb op een blog van iemand een verslagje gelezen van het Modibodi badpak. Is wel redelijk prijzig denk ik. Die dame had het gebruikt om te gaan zonnen tijdens haar menstruatie maar was er wel super tevreden over.
     
  12. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Modibodi badpak is echt geen optie voor mij, ik heb foto’s gezien van vrouwen met dat badpak aan die een aanzienlijk grotere maat dan ik hebben en zelfs in die maten weinig ruimte voor de borsten. En Australisch, dus de lengte gaat bij mij waarschijnlijk niet passen (ik ben 1m73, maar heb een best lang lijf). Op de website van modibodi is een foto van een vrouw met een M of L aan met grotere borsten en je kunt zien dat dat niet goed zit: https://eu.modibodi.com/collections/swim/products/swimwear-one-piece-light-moderate
     
  13. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Ik zie trouwens dat de swimwear bij modibodi in de uitverkoop is, het is natuurlijk najaar in Australie, misschien daarom? Maar in ieder geval kost het badpak nu maar 40 euro, voor als iemand interesse heeft.
     
  14. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    leuk! maar ik kan ze niet vinden - waar zoek ik op ?
     
  15. Asjemenou

    Asjemenou Lid

    2 mei 2021
    47
    70
    18
    Vrouw
    Wat grappig!
    Niet eerder over gehoord

    Ben mij elke menstruatie kapot aan het irriteren aan mijn OB tampons want op dag 2 en 3 is zelfs de grootste OB tampon niet voldoende. Zelfs wanneer ik hem net in heb lekt het bloed er zo langs. Ik heb dus ook een inlegkruisje in, maar dan nog trek ik drie keer op een dag een nieuwe onderbroek aan omdat het ook langs het inleg kruisje is gegaan.

    Niet dat ik me suf bloed ofzo, maar die tampons vind ik echt matig!
     
    Athina vindt dit leuk.
  16. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Voor mijn mirena lekte ik ook langs mijn super plus tampons en droeg ik wasbaar maandverband als back-up. Menstruatie ondergoed is nog veel fijner, echt een aanrader, als back up of solo, maakt niet uit eigenlijk, is wel even een investering, maar geen broeierig gevoel meer of zorgen dat het niet goed zit.
     
    Asjemenou vindt dit leuk.
  17. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.520
    3.208
    113
    Vrouw
    Echt een aanrader! Ik heb zoveel minder buikpijn nu ik geen tampons meer gebruik, af en toe een cup maar dan nog trek ik het ondergoed als backup aan. Nooit meer jeuk of een droog en broeierig gevoel. Het is wel even een investering maar het is het mij dubbel en dwars waard!
     
    Asjemenou en Athina vinden dit leuk.
  18. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik gebruik bij mijn Femtis Lene nu alleen op de twee zwaarste dagen nog een tampon, op andere dagen voel ik niet zo’n ‘vloedgolf’ (dat vind ik nml zo’n smerig gevoel!) en dan voldoet die Lene echt volledig! Ik ben er super tevreden over. ‘s Nachts blijven ze super goed zitten, geen gedoe met door-/langs-lekken, met hardlopen zitten ze heel goed. En qua wassen ook echt geen problemen, ik was ze koud voor met enkel water, en dan een gewoon wasprogramma met andere was op 30 graden. Gaan echt prima schoon!

    Ik heb nu 5x Lene en heb nog 5x Ella besteld. Dat model lijkt me ook prettig. Ik draag kleding in maat 38/M en die maat heb ik van de Lene nu ook.
     
    Athina, Zuul en MamavanLieverd vinden dit leuk.
  19. Annemieke1995

    19 mrt 2021
    21
    27
    13
    Vrouw
    Maar gaat het dan gewoon om het "gevoel" van de vloedgolf? Of kan de Femtis het ook niet aan? Dat is wel een groot verschil. Ik heb ook vloedgolven en dat voelt dan best eng, maar tot nu toe geen enkel probleem gehad hiermee. Als het enkel in je hoofd zit, zou je dus eigenlijk ook de tampons achterwege kunnen laten...
     
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Oh dat kunnen ze zeker aan hoor! Mijn menstruaties beginnen meestal met zo’n vloedgolf, daar anticipeer ik op door nu die Femtis te dragen - en dat houden ze prima vol. Veel prettiger dan maandverband, dat absorbeert veel minder snel en voelt daarna ook niet prettig.
     

Deel Deze Pagina