Beste verloskundige, ik heb toen ik ongeveer 20 weken was mijn urine op kweek laten zetten omdat ik vaak last van mijn blaas had en er niks uit de normale test kwam. Ze hebben toen ook o.a gekeken naar de streptokok bacterie en hier kwam uit dat ik dit niet heb. Omdat ze bij mijn vorige bevalling wel het vermoeden hadden dat ik drager was heeft mijn dochter wel een week aan de antibiotica gelegen. Nu is mijn vraag mag ik nav dit urineonderzoek ervan uitgaan dat ik de bacterie niet heb of is daar een uitstrijkje voor nodig? Anders vraag ik de dokter of ik nog voor de zekerheid een uitstrijkje kan krijgen..
Hoi Mamavanjessie, uitstrijkjes worden niet gedaan in de zwangerschap; is niet betrouwbaar. Een urinekweek wel, al is het een momentopname. Ze gaan er bij een negatieve urinekweek uit dat je het niet hebt. Bij langdurig gebroken vliezen, een vroegtijdige bevalling of bij koorts tijdens je bevalling zullen ze het nog wel testen omdat het dan een risico zou zijn. Maar anders meestal niet meer. Groetjes Brigitte