Zwanger, blij maar ook bang!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door liefwolkje, 22 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liefwolkje

liefwolkje Actief lid

1 nov 2016
    402
    359
    63
    Ik weet niet precies wat ik met dit topic wil, mijn verhaal delen, misschien verhalen lezen van dames die hetzelfde hebben meegemaakt!

Afgelopen april zijn mijn 2 pasgeboren dochtertjes kort na elkaar overleden aan dezelfde ernstige erfelijke afwijking. Nadat we dit enorme verlies een beetje een plekje hadden gegeven zijn we gaan kijken naar IVF/PGD. De afspraak voor de intake staat gepland. Maar nu... ben ik zwanger. 1x een probleem gehad met het condoom, voor de zekerheid een morning afterpil gehaald en toch werd ik niet ongesteld. Waar ik voorheen dolblij was als ik zwanger was, was ik daarna bang voor een miskraam en nu extreem bang dat dit kindje ook een afwijking heeft.

Is er iemand die ook in zo een spannende situatie heeft gezeten met betrekking tot de gezondheid van je ongeboren kind? Hoe kom je de dagen tot de belangrijke echo’s en onderzoeken door...

2. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

24 dec 2013
    3.291
    1.491
    113
    Vrouw
    Wat vreselijk wat je hebt meegemaakt... Ik heb geen ervaring maar wil je van harte feliciteren met de zwangerschap en hoop heel erg dat je een gezond kindje mag krijgen!!

3. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Wat heftig wat jullie mee hebben gemaakt.
    Kan je helaas niet helpen, maar kon ook niet weg klikken zonder iets te zeggen.
    Wil je wel feliciteren met je zwangerschap. En zal hard duimen dat dit kindje gezond mag zijn!

4. Kolibrie2

Kolibrie2 Fanatiek lid

9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Gefeliciteerd met je zwangerschap. Bij mij niet helemaal dezelfde situatie, maar wel ervaring met het verliezen van een kindje en de spanning of het deze keer wel goed mag gaan.
    Wat mij heeft geholpen is een aftelklok, gesprekken met de praktijkondersteuner huisarts en het boek 'Altijd een kind tekort.' Ook met mijn vriend delen wat het met ons doet heeft geholpen.
    Heel veel sterkte!

5. liefwolkje

liefwolkje Actief lid

1 nov 2016
    402
    359
    63
    Lief! Bedankt :)

Bedankt voor de tips @Kolibrie2 ! Ik ben ook lid van een aantal groepen en verenigingen van ouders die een kindje hebben verloren door een ernstige afwijking dus gelukkig ook wel steun en herkenning daar. Dat boek kende ik nog niet, zal het eens opzoeken :)

6. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Jeetje wat hebben jullie veel meegemaakt, wat afschuwelijk om dan je 2 dochters met 30 weken alsnog te verliezen. Ik heb er geen ervaring mee maar wil je vooral een hart onder de riem steken, hopelijk gaat deze zwangerschap goed! Is het een afwijking die erfelijk is of vaak voorkomt als het al eens is voorgekomen in een eerdere zwangerschap?

7. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Jeetje, eerst al die miskramen en dan je kinderen verliezen... Wat een verdriet, daar zijn geen woorden voor.

Kunnen jullie deze afwijking vroegtijdig opsporen bij de baby nu? Weet je hoe groot de kans is dat jullie de afwijking doorgeven zonder pgd? Hebben de miskramen ook te maken met deze afwijking?
    Wat zenuwslopend spannend nu. Ik duim voor jullie dat alles goed mag gaan.

8. liefwolkje

liefwolkje Actief lid

1 nov 2016
    402
    359
    63
    @sarah28 en @stiertje88 bedankt!! Mijn vriend en ik zijn allebei drager van deze afwijking. De afwijking is autosomaal recessief, wat betekent dat de ziekte alleen tot uiting komt als het kindje van ons allebei het beschadigde deel krijgt. Hierdoor hebben we 25% kans op een gezond kind zonder dragerschap, 50% op een gezond kind met dragerschap en 25% op een kind met de daadwerkelijke afwijking. Voor zover ik nu weet (na belletje met de gyn) kan ik vanaf 11 weken een vlokkentest doen om te kijken of dit kindje ook deze afwijking heeft. Dus we weten het als de test goed lukt wel heel snel!

Deel Deze Pagina