Extreem spugen na de borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door rheallover, 7 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rheallover

    rheallover Actief lid

    Mijn dochtertje is nu een maand oud en heeft sinds deze week heel veel last van extreem spugen na de borstvoeding.

    Zodra ze gedronken heeft spuugt ze 2 tot meerdere flinke golven melk uit, verder plast ze goed en de ontlasting is ook goed, als ze gekolfde melk via de fles krijgt spuugt ze relatief veel minder.

    Wat kan de mogelijke oorzaak zijn? Het is namelijk mijn eerste kindje.

    Groeten
     
  2. Angel Eyes

    Angel Eyes Niet meer actief

    veel borstvoedingskindjes spugen in het bgin redelijk veel. ze blijven maar drinken, kan soms ook wat zuigbehoefte zijn waardoor ze meer drinken dan hun maagje kan hebben. alles wat ze teveel hebben spugen ze uit.

    als jij de fles geeft doe je waarschijnlijk een be[paalde hoeveelheid die ze wel kan hebben en spuugt ze daarom niet

    Ik weet niet hoelang ze aan de borst drinkt, maar probeer haar eens ietsje eerder los te halen en dan eventjes een speentje te geven. Als ze echt nog honger heeft laat ze je dat wel merken.

    Dano had dit ook heel erg, maar met de speen konden we zijn zuigbehoefte prima bevredigen.
     
  3. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Het wordt afgeraden om BV kindjes een speen te geven. Ik heb het zelf nooit gedaan.
    Koppel je kindje gewoon iets vaker los, en bekijk dan hoe het gaat.
     
  4. Angel Eyes

    Angel Eyes Niet meer actief

    @jingels, klopt dat het afgeraden wordt, wij hebben het wel gedaan vanaf dag 2 al. nu hoeft hij al een tijdje geen speen meer. maar ze zeggen dat het afgeraden wordt de eerste 4 weken vanwege de tepel speen verwarring. Haar kindje is al iets ouder, en het is echt afhankelijk van het kindje of het wel of niet goed gaat. Als je merkt dat je kindje daardoor de borst minder goed pakt direct stoppen met de speen.

    Wij hebben in de eerste week borst, speen en de fles gegeven en nooit problemen gehad.
     
  5. geke

    geke Fanatiek lid

    10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    ik herken dit heel erg. Ik weet direct als jonathan te veel heeft gedronken, dan gooit ie alles wat teveel is eruit. bijvoorbeeld vanochtend: hij drinkt meestal 's ochtends 1 borst, nu was ie nog aan het jammeren nadat ie hem 'leeg' had. tegen beter weten in heb ik hem toen de andere borst nog gegeven waar ie nog een beetje aan dronk. en daarna dus hele golven spugen! inderdaad dus meer zuigbehoefte dan honger.

    speentje vind ik een prima oplossing als je het aandurft, het is echt niet zo dat alle kindjes tepel-speen verwarring krijgen. jonathan heeft vanaf week 1 een speen en kan prima aan de borst drinken.
     
  6. lintjezuur

    lintjezuur Actief lid

    5 nov 2006
    430
    0
    0
    Ik was ook erg huiverig voor de speen, liet Sven nog even op mijn pinkje sabbelen.
     
  7. Aha!

    Er zijn dus meerdere kinderen die veel spugen na de voeding! Fedde gooit hele golven eruit. Ik laat hem regelmatig boeren en idd...tegen beter weten in tóch nog een beetje geven loopt uit op een verkleedpartij (met de nodige golfjes spuug weer als gevolg!).

    Hier hebben we ook gewoon een speen gegeven. Zelfs de VK zei dat het gewoon kon...MITS ze de tepel goed pakken!
     
  8. rheallover

    rheallover Actief lid

    Voorheen heeft ze het niet gedaan, dan gaf ze alleen het "mondje" terug zoals ze het noemen.

    De speen maken we al gebruik van, ze accepteert deze ook en er is geen sprake van verwarring, de tepel blijft ze goed pakken.

    Ze spuugt die golven al vrij snel uit, meestal krijg je de kans niet om haar even te laten boeren, zowel dan komt er hele golven uit zodra ze een boertje laat of je haar weer neerlegt.

    Iemand uit mijn omgeving die vertelde me dat er spraken kan zijn van borstontsteking bij mijzelf, waardoor de melk niet goed zou kunnen zijn. Echter heb ik geen pijnlijke borsten, dus dat stel ik echter uit.

    Vanacht deed ze weer spugen, maar zodra ze weer even aangelegd wordt en verder drinkt valt ze in slaap en dan komt er geenm golf melk meer.

    Ik ga nu haar tussendoor even van de borst halen om te kijken hoe dat verloopt.

    Ik ben blij met de vele reacties en gelukkig niet de enigste die kamt met dit "probleem"

    Groeten
     
  9. lintjezuur

    lintjezuur Actief lid

    5 nov 2006
    430
    0
    0
    Volgens mij is bij een borstontsteking je melk niet verkeerd hoor. Dat zou ik nog even nakijken. Volgens mij is dat een fabeltje. Als je een borstontsteking hebt moet je juist veel aanleggen dus ik kan me dat niet zo goed voorstellen. Weet iemand dit?
     
  10. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Bij een borstotsteking kan je melk anders smaken. Je kindje kan het dus vies vinden. Maar het is zeker niet slecht ! Je kunt zelfs doorvoeden als er bloed uit je tepels komt door bv kloven. Je melk is echt niet zomaar niet goed meer ! En met een bo ben je echt wel ziek (geloof me ;) ) dus dat heb je niet. Bij een bo is het juist goed om door te voeden dit omdat je borsten goed leeg moeten raken, en wie kan dat nu beter dan je kindje ?

    Jouw spuugverhaal heb ik geen antwoord op.
     
  11. Nemen jullie voorzorgsmaatregelen wb borstontsteking...niet in een dun T-shirtje buiten staan, smeerseltjes, kolven, enz.?

    Ik niet, met mijn eerste deed ik dat wel (was wel einde herfst, begin winter). Liep ik met een sjaal over de borsten onder mijn jas buiten. Tegen tocht zeg maar! :)
    Maar nu doe ik eigenlijk niks speciaals....zou dat moeten?
     
  12. rheallover

    rheallover Actief lid

    Vanacht had ze toch nog gespuugd, vanochtend weer niet, dus het gaat al wat beter, toch hou ik het even in de gaten omdat ze het nooit eerder zo extreem had gedaan. Morgen moeten we naar het CB en dinsdag naar de VK dus aan beide toch even vragen.
     
  13. missgroovy

    missgroovy Niet meer actief

    Fenne spuugt ook weleens, das meestal als mn melk te hard stroomt zeg maar. Ze hoeft dan alleen maar te slikken en dan gaat t te snel. Te snel en wat teveel omdat door t snelle dr zuigbehoefte niet bevredigt is, spuugt ze ook een golf terug.

    Als ik merk dat ze teveel of te snel drinkt dan doe ik meer tussen pauzes, dit helpt wel.
    Ook ligt t bij ons aan de houding. De gewone houding gaat nog beste. De rugby spuugt ze meer.
    mss bij jou ook eens bijhouden wanneer ze spuugt en welke houding en hoe je melk stroomt?!
     
  14. kiki80

    kiki80 Fanatiek lid

    6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Wat een herkenning!
    Thorsten spuugt ook hele golven eruit na de voeding, en inderdaad de verkleedpartijen (ook van mams) worden er meer en meer op een dag.
    Nu stop ik eerder met voeden ondanks dat het lijkt alsof hij nog hongerig is. En haal ik hem om de twee minuten van de borst voor een boertje. Echt, het spugen is er nog wel, maar meestal stukken minder.
    Ook gaf het CB het advies om de eerste melk eruit te masseren en weg te gooien/ in te vriezen. Maar dit vind ik toch te onhandig (vooral 's nachts).
     
  15. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Kiki, het is ook maar tijdelijk. Als je kereltje straks een week of 6 is, is het al een stuk minder.
    Inderdaad iets vaker loskoppelen, is vaak toch de beste oplossing.
     
  16. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee hoor is helemaal niet nodig. Je krijgt geen borstontsteking van kou. Een uitzondering vormen vrouwen die erg gevoelig zijn voor kou op de borst. Maar als je dat bent dan had je dat allang gemerkt.
     

Deel Deze Pagina