Naast alle vriendinnen, zussen, nichten, collega's etc. Die vertellen dat ze zwanger zijn wat voor ons al als een dolksteek voelt natuurlijk. Is er nog wat anders waar ik behoorlijk tegen aanloop. De MMM is al zo moeilijk en verdrietig. Zoals we allemaal wel weten. Maar dan zijn er keiharde oordelen van onwetende mensen. Vruchtbaarheidsbehandelingen zijn tegen natuurlijk vinden ze. Leer er maar mee leven als je kinderloos bent. Als jelichaam nee zegt hoor je niet zwanger te worden. En ik verzin ze niet. Ik heb ze ECHT op internet e.d gehoord of gelezen. Wat zijn dit voor een barbaarse mensen? Deze opmerkingen maken mij nog verdrietiger dan een zwangerschapsaankondiging. Nu vraag ik mij af? Lopen jullie hier ook tegenaan?
Ik heb ze wel gehoord, ook bijvoorbeeld, dan heeft het niet zo mogen zijn. Het zal wel een reden hebben... Bij ons hechten de zaadjes niet aan de eitjes dat kan gewoon een mismatch zijn en dat we verder allebei perfect vruchtbaar zijn. Nu heeft een vriendin ook gevraagd of het niet een teken zou zijn van de natuur dat wij geen goede match zijn voor kinderen. Niet qua persoonlijkheid bedoelt ze dan, maar qua genen. Wij hebben een geweldig zoontje inmiddels! Ik snap het wel een beetje hoe zij dan denkt, maar toch doet het pijn! Verder probeer ik me niet bezig te houden met mensen die ik niet ken. Die snappen er gewoon niks van en hoeven ook niet te weten hoe het bij ons zit! In mijn omgeving heb ik gelukkig veel begrip.
Ik weet dat er mensen zijn die zo denken, vooral in religieuze hoek, maar niemand heeft het ooit rechtstreeks in mijn gezucht gezegd. Hadden ze ook niet moeten proberen trouwens.
Idiote reacties. Als zo'n persoon hoofpijn heeft neemt hij zeker ook geen paracetamol, want het lichaam moet kennelijk lijden. Of nog erger, als iemand kanker heeft dan moet je ook niet behandelen? Want chemo's en medicatie is ook niet natuurlijk. Is het geen teken dan dat het klaar is? Denk dat mensen altijd praten vanuit hun eigen ervaring, kan me niet voorstellen dat er tussen die mensen mensen bijzitten die ongewenst kinderloos zijn, of ze zijn al zo gehersenspoeld dat ze het op deze manier proberen een plekje te geven. Wat ik wel vind, maar dat is mijn mening, is dat er tegenwoordig wel heel snel naar de mmm gegrepen wordt zónder verdere klachten. Kan me voorstellen dat je naar het ziekenhuis gaat als je al een jaar probeert en pas om de 100 dagen een menstruatie hebt, of enorme krampen en bloedingen. Maar ik lees soms ook verhalen van mensen die door ovulatietesten en temperaturen( ja was ik ook schuldig aan) gewoon wisten dat er hoogstwaarschijnlijk een goede eisprong is, regelmatig ongesteld zijn en eigenlijk al bij 9 maanden de huisarts bellen omdat ze doorverwezen willen worden. Als je 39 bent kan ik me dat voorstellen en lijkt het me zelfs verstandig maar sommige jonge stellen kunnen hier zonder verdere indicaties al zoveel controle in willen hebben. Vervolgens start het traject en prompt zijn ze spontaan zwanger. Begrijp me niet verkeerd, ik heb een jaar moeten wachten voor het eindelijk( zo voelde het voor mij) lukte en had soms echt wel onzekere momenten, maar gelukkig heb ik een hele nuchtere man die dan weer even de punten opnoemde waardoor er nog geen enkele reden was voor paniek. En daarin heb ik soms wel het gevoel dat mensen soms al veels te snel starten met het hele traject meer omdat ze dan een controle voelen dan dat het echt nodig is. Ik wil hier niemand mee kwetsen, want ik lees hier genoeg verhalen van wondertjes door de mmm en ik praat hier ook echt niet over de mensen die na lang proberen, soms meerdere miskramen, erin stappen. En dan nog, kan in principe natuurlijk niet kwaad als je het een en ander onderzoekt en daar een rust uithaalt als er niks mis blijkt te zijn. Wat dat aan gaat heb ik echt respect voor mensen in de MMM. De onderzoeken, het wachten, de spanning. Bijzonder om te lezen hoe krachtig sommige stellen er dan in blijven staan.
Leg het naast je neer.. Waarom worden er kinderen geboren in sloppenwijken, vluchtelingen kampen, of andere economisch uitzichtloze situaties? En daarnaast uit moeders die zichzelf verminken door drugs en alcohol? Ik roep al jaren dat Moeder Natuur van 't padje is!
Ja, bizar zijn die opmerkingen! Of dat het kindje komt wanneer het wil. Alsof kindje niet wil naar ouders-in-spe die al zo lang wachten en hartstikke klaar zijn om een kindje te mogen krijgen! Overigens vind ik niet dat religie daar iets mee te maken heeft. Bepaalde streng in de leer mensen misschien, maar net zo goed de 'tokkies' van de maatschappij, mensen die juist alles zo goed op orde hebben dat ze problemen 'niet kennen', mensen die zich niet zo kunnen verplaatsen in andere levens etc. @Fee inderdaad zou de gezondheidszorg te duur worden als alles zo maar ging, maar daarom hebben ze niet voor niks richtlijnen en als je een jaar bezig bent kan dat behoorlijk onzeker maken, juist ook als er geen aanwijsbare redenen zijn want waarom lukt het dan niet? En leeftijd vind ik daar los van staan, want als je jong bent kies je bewust om voor een kinderwens te gaan en heb je niet perse de zin om daarvoor jaren te moeten wachten alleen maar omdat je jong bent, plus dat je misschien nog meer kinderen in de toekomst zou willen en dat leeftijd dan mogelijk wel een rol gaat spelen. Ik lees en weet dat je niemand wilde kwetsen en ik ben ook niet gekwetst ofzo, maar ik kan me voorstellen dat dit voor mensen wel zo kan overkomen. Dus wilde toch even reageren
Als mensen zelf niet in de situatie zitten.. Dan vind ik dat een lompe onzinnige en ondoordachte opmerking. Maar om eerlijk te zijn, als je me 3 jaar geleden gevraagd had of ik icsi zou willen .. Had ik nee gezegd. De keuze om het wel te doen.. Heeft veel moeite gekost. En ook ik ken een stel, die echt ongewenst kinderloos is maar hebben besloten dat ze geen onderzoeken of behandeling willen. En dat moet je ook respecteren. Dat is hun keuze. Ze respecteren overigens ook mijn keuze om het wel te doen. Maar van die mensen die zwanger zijn en dan roepen "nee ivf moet je njet door hoor" echt , die krijgen een klap in hun gezicht gelukkig heb ik die opmerking nooit gehoord! En op internet.. Gewoon pagina wegklikken op internet schrijven mensen helemaal buiten ieders fatsoensnormen
Mensen denken er niet overna en roepen maar wat! Tot dat ze zelf er mee te maken hebben! Probeer er boven te staan jij weet beter!
Toen ik met onze zoon in het ziekenhuis was voor een dubbelblinde provocatietest, deelde ik de kamer met een ander stel. Zij was zwanger van de tweede. En op een of andere manier was het nodig om te vertellen dat de oudste ongepland was en deze in een keer raak. Vervolgens vertelden ze dat dat best pittig was geweest maar nog altijd beter dan zwanger worden via hulpmiddelen. Dat hadden ze namelijk zo vaak gezien. Dat mensen alles uit de kast haalden om maar een kindje te krijgen en dan vervolgens uit elkaar gaan. Eigenlijk was het uitblijven van een zwangerschap al een teken dat je niet samen hoorde te zijn. Het kindje had er dan beter niet kunnen zijn. Daar zat ik dan, met onze prachtige ivf zoon. Ik heb niets gezegd, wilde niet laten merken hoe pijnlijk ik haar opmerking vond maar wat heb ik er een last van gehad. Mensen zeggen achterlijke dingen, vaak een gebrek aan inlevingsvermogen. @fee90: op basis van jouw redenering had ik geen reden om naar de huisarts te gaan. Maar ik heb toch echt defecte eileiders, dat merk je verder nergens aan Soms kan de stap naar de huisarts ook rust geven. Maar idd tegen vriendinnen die na mij zijn begonnen aan hun kinderwens zeg ik altijd dat 90% van de vrouwen binnen 2 jaar zwanger is.
Idd, je grenzen worden verlegd denk ik zo als je in een situatie zit! Met alles trouwens, niet alleen met zwanger worden. Of je blokkeert of je gaat verder dan je van tevoren denkt.
Ja als je beweert dat dergelijke vruchtbaarheidsbehandelingen tegen de natuur in zijn. Dan moet je zoals iemand hier ook al zei kanker ook niet behandelen. Een ziek iemand beter maken medisch is ook tegen de natuur in. In de natuur sterven de zwakkere. Maar het zal je opa, oma, moeder, vader of iets zijn die het heeft die laat je ook niet doodgaan omdat het tegen de natuur in is. Zelfde geld voor vaccineren maar ik weet dat de religieuze hoek daar wel een mening over heeft. Ik dacht al dat het in de religeiuze hoek zat deze gedachtengangen. En toch heb ik mensen gezien die Christelijk zijn en ook in de MMM zitten. Mogen die dat dan wel? Ik had overigens een spirituele therapeute die ook tegen IVF etc. Was ze zei letterlijk dat IVF kinderen een zwakke energie hadden. Ik raakte zelf in de MMM maar heb haar nooit verteld dat ik dus ICSI ging doen. Voor er zo'n oordeel kwam. Ik kwam op dit onderwerp want ik had gisteren dus een discussie met een man die vond dat de wereld bevolking teveel groeide en het kwam er op neer dat je dus dan maar geen kinderen moet nemen en zeker geen behandelingen. Ik was het niet met hem eens natuurlijk. Maar die oordeelde ook maar wat raak. Dat heeft me zo'n verdriet gedaan
En over dames die te snel naar de dokter snappen. Ja het is lastig je geduld bewaren natuurlijk. Meestal worden deze stellen toch ook vaak weer weggestuurd zo van ga het nog maar even proberen. Ik beb met mijn ma echt na een jaar pas gegaan. En ik voelde ook aan dat er iets mis was. Achteraf heb ik dat dus ook goed aangevoeld.
Meid, dat soort mensen echt weg halen uit je omgeving (voor zover dat kan natuurlijk) maar zo een therapeut, nooit meer heen gaan! Buiten dat ze jou nooit kan helpen als jullie zo een andere mening hebben, is zoiets ook niet goed voor jou. Jij hebt je energie nodig nu.. En je hoeft je ook niet te verantwoorden. Omdraaien en weglopen! Mijn mond valt echt open dat een therapeut dat zegt. Ik zou ook gewoon een klacht indienen bij de branche waar ze aangesloten is. Hopelijk gaat je icsi lukken! Wij zijn er ook net mee begonnen.
Er zijn meer christenen die wel vaccineren en behandelen dan niet *iets over stereotypen Dat is vast een alternatieve therapeut geweest. Risico van alternatieve zorg (niet alles wat alternatief is slecht ofzo maar daarom dus het woord risico)
Pandavliegen dat was niet het enige wat ze zei. Bij ons ligt het probleem bij mijn man zeg maar om het even zo te zeggen. En ze beweerde dat mijn man niet goed voor zijn zaad zorgt en dus te ongezond leefde ik moest maar van hem scheiden en een andere man zoeken met beter zaad als ik zo graag een kind wilde. Mijn mond is open gevallen. Er bestaat ook nog zoiets als liefde. Ik ben toen dagen van slag geweest. Was echt niet grappig.
@panda jullie ook veel succes. Spannend!! Aloly Dat was inderdaad een therapeute in het alternatieve circuit. En in kwam daar in 1e instantie niet voor het vruchtbaarheidsprobleem. Maar omdat het even niet zo lekker ging met mijzelf. Toen er gaandeweg ons vruchtbaarheidsprobleem kwam. Was wel op het laatst hoor dat ik bij haar liep en ze 1 van de laatste sesss dit beweerde. Toen was ik wel klaar met haar. Op andere fronten heeft ze me wel weer geholpen en erg goed ook. Maar dit was een zwaar minpunt.
Er moet toch wel heel wat gebeuren hoor voor je in Nederland een behandeling krijgt of een gedegen onderzoek. Je kunt je na een jaar wel laten doorverwijzen naar een gyn maar die doen wat summiere onderzoeken en vinden ze niks dan mag je het nog even langer proberen. Het is zo makkelijk echt niet om een behandeling te krijgen of een goed onderzoek. Soms zelfs onmogelijk zoals in mijn geval en dan moet je dus na jaren alsnog naar het buitenland. Wat mensen daar allemaal van vinden daar probeer ik allang niet meer naar te luisteren. Het is een onderwerp waar de meest wereldvreemde reacties op volgen soms. Het is pijnlijk en kwetsend en het blijft moeilijk om te horen of lezen. Ik probeer het zo snel mogelijk te vergeten en bedenk dan maar dat die mensen gewoon emotioneel gehandicapt zijn ofzo en dat iedereen zijn beurt wel krijgt in het leven.
@Nuage Nou ik had me van te voren toen ik hier aan begon niet gerealiseerd dat er ook mensen waren met deze opvattingen. Dus toen ik zo'n opmerking voor het eerst las viel mijn mond open. Maar ik denk zelf ook wel dat die mensen nog wel aan de beurt komen. Dan komen ze wel terug van die opvattingen.