Heeft Utrogestan nog zin nu?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door 84Julia84, 16 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 84Julia84

84Julia84 Lid

16 jun 2020
    7
    0
    1
    Vrouw
    Ik heb op/rond 6 juni mijn eisprong gehad. Ik zit nu dus 9 of 10 dpo. Morgen krijg ik utro die ik op eigen gelegenheid besteld heb, dus zonder medische begeleiding. Op basis van wat ik hier heb gelezen was ik van plan om 2x per dag 100mg te gaan gebruiken, ochtend en avond.

Maar ik vraag me af of dat, gezien de voortgang van de cyclus nu zin heeft?
    Wie kan me adviseren hierin? Gewoon beginnen tot NOD (maandag), en bij negatieve test stoppen en volgende ronde direct na ovulatie starten met 2x 100 p/d?

2. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.433
    587
    113
    Vrouw
    Wat is de reden dat je utro wil gaan gebruiken?
    Ik zou nooit zonder overleg met een arts het gaan gebruiken.

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Volgens mij heeft dat weinig zin meer. Normaliter begin je er op de dag van de eisprong mee (wel erna, niet ervoor).

Utrogestan heeft trouwens alleen meerwaarde als je progesteronwaarde te laag is. En dan moet je er ook nog zeker van zijn dat je een goede eisprong hebt. Een slechte eisprong + Utrogestan heeft nog weinig nut. Op eigen houtje hiermee beginnen, zou ik ook niet zo snel doen.

4. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Waarom ga je utro gebruiken? En zonder voorschrift van een arts? Ben je onderzocht naar je progresteron?
    Ben je l lang bezig met je kinderwens?

5. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.271
    5.871
    113
    Vrouw
    Is je progesteron te laag dat je dit wilt gebuiken?
    Daarbij krijg jke vanuit het ziekenhuis (ik loop in de mmm) een veel hogere dosis, of 2x 100mg helpt betwijfel ik.
    Zou ook niet zomaar nu nog ermee beginnen.

6. 84Julia84

84Julia84 Lid

16 jun 2020
    7
    0
    1
    Vrouw
    Oh, ik lees her en der ook veel (Belgische?) dames die er juist pas na een positieve test mee moeten starten, 2 of 3 keer per dag 100 mg.

7. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Pas gebruiken 24 uur na een positieve ovulatietest. Utrogestan kan de eisprong tegen houden. s Morgens en s avonds 200.

Maar inderdaad waarom begin je hier op eigen houtje mee?

8. 84Julia84

84Julia84 Lid

16 jun 2020
    7
    0
    1
    Vrouw
    Om een innesteling te bevorderen, zonder voorschrift omdat er door Corona een wachtlijst van 20+ weken is ontstaan (ze maken hier in de buurt dus niet eens meer afspraken tot de 'file' is weggewerkt. Een kinderwens is nooit urgent blijkbaar), en omdat mijn huisarts een vastgeroeste dorpsdokter is die je alleen mag aanspreken als je zweetvoeten hebt.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je dit vraagt?

9. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.271
    5.871
    113
    Vrouw
    Utrogestan houdt je baarmoederslijmvlies langer in stand, zodat het niet te snel afgebroken wordt. Een bevruchte eicel krijgt hierdoor langer de tijd om in te nestelen. In dat opzicht is het beter voor de innesteling. Maar op het innestelings-proces zelf heeft het eigenlijk geen invloed. Utrogestan zorgt er meer voor dat de omstandigheden goed zijn voor een eventuele innesteling.
    Houd er wel rekening mee dat Utrogestan voor zwangerschapskwalen kan zorgen en dat het je menstruatie kan uitstellen, terwijl je misschien niet zwanger bent.

10. 84Julia84

84Julia84 Lid

16 jun 2020
    7
    0
    1
    Vrouw
    Dat klopt, ik ging te kort door de bocht. Dat slijmvlies wat langer in stand houden zodat een bevruchte eicel kan innestelen bedoelde ik. Heb me uitgebreid ingelezen, en buiten wat jij noemt zijn er nog wel een aantal andere bijwerkingen waar ik rekening mee moet houden.

Vanwege dat uitstellen van de menstruatie moet ik stoppen op NOD met een negatieve test toch? Een paar dagen later (lees bijna overal 3 a 4 dagen) start het dan alsnog.

11. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.271
    5.871
    113
    Vrouw
    Dit heeft echter wel alleen zin als je een te laag progesteron waarde hebt. Anders zet het geen zoden aan de dijk als je van jezelf een goede opbouw hebt.

Bij een negatieve test stoppen op NOD inderdaad en meestal binnen 5 dagen een menstruatie.

Echter heb jij het over 2x 100mg maar hoe kom je hieraan? Ik loop in de mmm en dan krijg je minimaal 3x daags 200mg voorgeschreven.

12. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Utrogestan heeft alleen meerwaarde als je progesteron te laag is, waardoor je baarmoederslijmvlies niet dik genoeg wordt en te snel afgestoten wordt. Dus als je luteale fase te kort is (korter dan 10 dagen). Of je een goede eisprong hebt en of je progesteronwaarde hoog genoeg is, kun je alleen controleren door middel van bloedonderzoek op dag 5-7 na je vermeende eisprong. De dikte van je baarmoederslijmvlies wordt gecontroleerd door middel van een inwendige echo.

Zo in de wilde weg op eigen houtje met Utrogestan beginnen, heeft weinig zin in mijn ogen. Als je lichaam prima zijn werk doet, heb je geen Utrogestan nodig. Het is dan totaal zinloos. Want je hoeft niet iets aan te vullen waar je geen tekort aan hebt. Pas bij een tekort heeft het zin. Tevens bevordert het de innesteling niet, het heeft alleen effect op je baarmoederslijmvlies. En zoals Kramertje al zegt: Een dosis van 2x 100 mg is veel te laag.

Waarom denk je dat je Utrogestan nodig hebt? Heb je een te korte luteale fase? Heb je het idee dat er iets bij de innesteling mis gaat? Hoe is je cyclus? Spoor je je eisprong op met behulp van ovulatietesten? Hoe lang zijn jullie al bezig?

13. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.975
    15.606
    113
    Nabij Utrecht
    Dan ben je nu al te laat.

Je kan beter gaan tempen zodat je zeker weet dat je eisprong geweest is en je 2-3 dagen na eisprong kan gaan starten met utro

14. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Omdat utro niet iets is waar je na een paar maanden zelf mee moet gaan klungelen. Het kan nl ook heel averechts werken en heel je cyclus in de war schoppen.

Utro zelf gebruiken zonder reden heeft gewoon geen zin. Het feit dat je richting het eind van je cyclus hiermee zou willen starten en met een dosis die niet werkzaam is heeft toch echt wel aan dat je begeleiding van een arts nodig hebt..
    Daarbovenop heeft t zoals al beschreven invloed op je baarmoederslijmvlies niet direct op de innesteling.

Dus vandaag mijn vraag hoe lang je al met je kinderwens bezig bent. Hoe is je cyclus? Als je nog niet gezien bent door een arts hiervoor zou ik er niet aan beginnen.

en tsja iedereen die met een kinderwens of zwanger is nu loopt tegen Corona aan. Overal zijn de wachttijden lang of moet je alleen naar belangrijke afspraken...

Jippie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina