twijfel, doorgaan of stoppen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mimi1987, 1 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mimi1987

mimi1987 Actief lid

20 mrt 2014
    182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey hey!

6 april is mijn zoontje geboren en ik geef borstvoeding. Dit ging in het begin erg moeizaam. Zoontje is te ongeduldig om te wachten op toeschietreflex. Met de kraamzorg toen besloten om te gaan kolven tot het toeschietreflex er was en dan borst. Uiteindelijk heb ik 1 borst volledig afgekolfd en de andere borst zo gegeven. Dit gaat goed alleen drinkt hij zijn flesje te snel leeg. Nu geef ik weer borstvoeding maar na een hele dag doen mijn tepels weer pijn. En mijn borst is gevoelig. Ik heb het idee dat hij zijn mondje niet ver genoeg opendoet en dus alleen mijn tepel in zijn mond heeft. Hij krijgt genoeg binnen daar twijfel ik niet aan. Maar omdat het toch wat pijn doet twijfel ik steeds om over te gaan op flesvoeding. Of fulltime kolven. Vond het moeilijk omdat hij zijn flesje erg snel op drinkt, het kleinste gaatje wat ik kan vinden gebruik ik trouwens. Ik heb erg veel melk dus aan de ene kant vind ik het zonde om te stoppen. Maar het spookt wel erg vaak door mijn hoofd.. iemand tips of ervaringen?

2. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    welke fles gebruik je?
    Heb je misschien spruw waardoor het zo zeer doet?
    Vorm je de borst/tepel voor voordat je hem aanbied? (Hamburgertje)
    Heb je wel eens een tepelhoedje geprobeerd?

3. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hahaha, wat een hoop vragen. :)

4. mimi1987

mimi1987 Actief lid

20 mrt 2014
    182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha geeft niet ;) ik gebruik dilfrax als ik het goed spel heb de indruk dat hij daar iets meer moeite voor moet doen. Denk niet dat ik spruw heb, bij geboorte kloven maar nu niet meer als mijn tepel uit zijn mondje komt is deze wel wat platter (vervormd) en ja hou mijn borst als een hamburger vast ;)

5. mimi1987

mimi1987 Actief lid

20 mrt 2014
    182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als hij drinkt doet het eigenlijk aan het begin pijn en op het eind, misschien omdat hij dan sabbelt ipv drinkt? Vind het moeilijk te onderscheiden. Twijfel gewoon erg omdat cb zei als je er tegen op ziet stop er dan mee maar om me heen hoor ik dat mensen dan weer spijt hebben dat ze gestopt waren...

6. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Misschien een idee om een laktatiekundige een keer mee te laten kijken? Als de drinktechniek gewoon goed blijkt te zijn en het pijnlijk blijft waardoor je ertegenop blijft zien, kun je altijd nog stoppen, maar zit je in ieder geval niet met de wat als ik dit of dat had geprobeerd vragen.
    Hoelang voed je al weer live? Ik kan me herinneren dat mijn tepels de eerste paar weken ook erg gevoelig waren, dat werd in die weken langzaam minder. Ook het toeschieten vond ik in het begin wat pijnlijk, maar daar had ik ook naweeen bij. Ik heb overigens nooit kloven gekregen, de drinktechniek was prima, ik had gewoon gevoelige tepels die echt even moesten wennen. Heb mijn eerste uiteindelijk 20 maanden bv gegeven, zonder pijn ;) (behalve de enkele bijtacties, gelukkig voordat hij tandjes had).

7. Gabri

Gabri Actief lid

16 mei 2014
    423
    4
    18
    NULL
    NULL
    Hai Mimi,

Ik had precies hetzelfde als jou.. bv ging op zich goed maar het liep niet zoals ik verwacht had dat het zou zijn ( kon alleen liggend voeden, deed vaak pijn, onzeker, zl veel verslikken, krampjes) dus wilde met 6 weken overstappen. mijn zoontje reageerde heel heftig op de fv dus toch weer met een hoop moeite herstart met bv. en ik moet zeggen daarna werd het pas leuk! En van een week of 8 ging het echt lekker soepel allemaal. Heb ook heel vaak getwijfeld of ik wel door moest gaan en ook hier daarom gevraagd wat te doen maar nu zo blij dat ik heb doorgezet! Hij groeit hartstikke goed op mijn voeding en dat maakt me hartstikke trots! Ik zou toch nog even tegen je willen zeggen om het toch nog even aan te kijken. Als je eenmaal gestopt bent is het niet zo makkelijk om weer te beginnen. Je zit nog vol in de kraamweken dus verwacht nog niet dat het allemaal wel al goed loopt. iemand zei dat toen ook tegen mij en heb daardoor ook de rust gevonden in het voeden, was echt even ons momentje. Ga idd eens bij een lactatiekundige langs of een mama cafe. daar zitten ook moeders en deskundigen die je kunnen helpen. mocht het dan nog niet gaan kan je altijd nog overstappen. Ik ben super blij dat ik ben doorgegaan en het flink investeren maar je krijgt er heel veel terug! (hoe cliché ;))
    en cb zegt al snel te stoppen hier ook. ze zeggen uit zelfbescherming maar ik weet niet waarom ze het doen. belangrijkste is doen wat goed voelt voor jou! maar geef het nog even de kans en laat iemand meekijken meer advies kan ik je niet geven! succes!!

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Pijn. Gevoelige tepels. Mondje niet ver open. Veel melk.

Kortom, neem contact op met een lactatiekundige.
    Stoppen is helemaal niet nodig!:)
    Dit zijn zaken die je met goede professionele hulp wel aan kan pakken hoor!
    Het lijkt zo eenvoudig, borstvoeding geven, maar dat is het soms niet.
    Maak het jezelf niet moeilijker dan het is! Je hoeft dit niet allemaal zelf op te lossen.
    Kolven, daarmee verleg je het probleem, en onderschat het niet, kolven is intensief. Hoeft echt niet, je kindje is nog maar jong, soms heb je nu eenmaal wat hulp nodig in het begin (maar ook later), dat is helemaal niet erg. Een belletje en je hebt een afspraak.
    Zelf aanmodderen is meestal de weg naar stoppen, en dat is echt niet nodig!
    Er is hulp, je hoeft er alleen maar om te vragen.

Waar vind ik een lactatiekundige IBCLC bij mij in de buurt? | NVL - Zoekfunctie lactatiekundingen

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Het cb hoort jou hulp aan te bieden ipv je dit te adviseren....

10. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Ik sluit me aan bij Zoe.

En: bij twijfel niet stoppen. Krijg je waarschijnlijk spijt van.

11. mimi1987

mimi1987 Actief lid

20 mrt 2014
    182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Ik wil ervoor gaan en ga contact opnemen met de kraamzorg voor een afspraak met de lactatiekundige. Wil alles geprobeerd hebben voordat ik de handdoek in de ring gooi ;) jullie hebben me toch dat zetje gegeven om te blijven proberen!

12. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Veel succes! De website van borstvoeding. com is ook wel een aanrader. Alhoewel je soms wel een beetje door het hele pro-borstvoeding heen moet lezen.... Ik heb er veel aan gehad. Eerste kindje 17 maand gevoed ( toen stopte het vanwege een inmiddels vergevorderde nieuwe zwangerschap). De tweede nu 16 maanden.

13. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn tepels zijn ook plat na het voeden. Het gaat beter met een tepelhoedje. Ik heb gelukkig nog steeds genoeg voeding ondanks dat ik al 8 weken met een tepelhoedje voed. Misschien geeft een tepelhoedje bij jou in ieder geval tijdelijk even rust aan je tepels tot je een afspraak hebt met de lactatiekundige.

14. mimi1987

mimi1987 Actief lid

20 mrt 2014
    182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waar kun je zo een tepelhoedje kopen? Ik kolf meestal rond de 120 cc soms 180, 190. Best veel volgens mij! Als ik hem flesje geef hou ik 120 cc aan hij krijgt rond de 7 voedingen per dag en zit nog onder de 5 kilo, mischien zit hij er nu tegen. En hoe weet je welke maat je moet kopen?

15. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    De maat is even uitproberen helaas. Je kunt ze bij de apotheek kopen of bestellen bij bol.com of pinkorblue.nl . Die van medela vind ik zelf het prettigst. Ik zou maat m bestellen. Als het niet goed is hoef je daarna nog maar een andere maat te bestellen.

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Of bij de Thuiswinkel, daar kocht ik ze altijd

17. mimi1987

mimi1987 Actief lid

20 mrt 2014
    182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zou een babywinkel ze ook verkopen?

18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Yep, de Prenatal in ieder geval wel.

Wat ik je wel wil meegeven, de juiste maat is erg belangrijk.
    Ik heb bij oudste dochter een paar weken een te grote maat gebruikt (maat L, what was I thinking :(). Het arme kind werd winderig (niet te harden zo erg), kreeg krampjes en het drinken liep niet lekker. Ze kreeg veel te veel lucht naar binnen!
    Toen ik eindelijk het licht zag en de juiste maat ging gebruiken, waren deze problemen opeens verdwenen...

19. mimi1987

mimi1987 Actief lid

20 mrt 2014
    182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier geen prenatal in de buurt maar een particulier babywinkeltje, ga morgen gelijk langs lijkt me toch dat ze zoiets hebben daar. Wil zometeen borst geven en zie er een klein beetje tegenop.. misschien is dit hoedje wel een goede oplossing tijdelijk. Bedankt nogmaals!

Deel Deze Pagina