Zoontje heeft vanaf zn geboorte regelmatig periodes met zware benauwdheid. Hij hijgt veel en heeft flinke hoestaanvallen, hapt naar adem. We hebben een pufje die we altijd moeten gebruiken in die periodes (salbu.. nog iets. Ventolin begreep ik) maar het is niet echt afdoende meer. Een maandje geleden weer geweest en toen zei de huisarts weer "tsja hij is misschien mogelijk ook astmatisch maar dat kun je pas zeker weten met een jaar of 4." Ik moet het huidige pufje blijven gebruiken als hij het nodig heeft. Het mag alleen maar om de 5-6 uur en als het echt erg is dan elke 4 uur. Maar op dit moment redden we dat dus niet en vraag me af hoe we de nacht gaan doorkomen. Vanmiddag naar buiten geweest en de wandeling (licht nevelig/miezerig buiten) heeft t wel erger gemaakt lijkt t. Hoofdeind bed staat standaard wat omhoog en hij heeft nu ook wat Luuf op zn borstje en rug. We blijven maar beetje aanmodderen voor mn gevoel. Ik weet niet eens of het erfelijk is, maar het zit wel in de familie. Mijn broertje had als baby al allerlei pufjes en zelfs elektrische vernevelaars waar hij 3x per dag een kwartier aan moest. Heeft verder onderzoek zin? Of echt nog een paar jaar afwachten?
Kun je geen doorverwijzing vragen naar kinder longarts? Hier beide kids astma .jongste nu ook al aan de salbutamol en flixotide.laatste is ontsteking remmend. Als die goed is ingesteld heb je ventolin alleen incidenteel nodig. Klinkt wel alsof er meer aan de hand is, iemand laten meekijken lijkt ne niet verkeerd
Mijn zoontje heeft er ook last van gehad, Ventolin was niet voldoende, hij heeft een tijd flixotide gebruikt, en toen ging het goed!! Inmiddels is hij al weer van de puffers af! Misschien dat flixotide wel voldoende werkt? Ik zou het met je HA bespreken!
Hi Krullie, wat vervelend voor je zoontje. Salbutamol zorgt ervoor dat de luchtwegen van je zoontje verwijden waardoor hij meer lucht krijgt. Het is wel zaak dat hij goed inhaleerd met de voorzetkamer. Vochtig weer, parfum, sigarettenrook...allemaal "triggers" om hem benauwd te maken. Dus wees er voorzichtig mee. Zo te lezen ben je hartstikke goed bezig, maar waarom denk je dat de salbutamol niet meer voldoende is? Mag je misschien een doorverwijzing naar een kinderarts? Ik zou het je wel adviseren om te vragen aan je huisarts. Ernstige benauwdheid is voor niemand goed en je zit natuurlijk niet te wachten op een longaanval. Sterkte!!
Oja Bij oudste zeiden ze ook astma kan pas vanaf 4 jaar maar hij had toch echt klachten die over gingen met goede medicatie. Jongste nemen ze daarom serieuzer. Jongste is bijna een jaar en kinderarts zei: voor 4 jaar kun je niet over astma praten maar ze kunnen zeker astmatische klachten hebben.soms gaan die over met ouder worden. Daarom spreken we niet over astma maar dat wil niet zeggen dat er nu niks is dat behandeld moet worden
Dank je voor je reactie! Voorheen gaf de puf hem altijd verlichting. Het hijgen en hoesten werd minder en hij kon lekker slapen. Maar het gaat steeds minder goed helpen en het is lastig om die 5 uur tussen 2 pufjes te houden omdat hij het duidelijk echt benauwd heeft. Hij inhaleert trouwens goed Ben al best vaak hiervoor naar de huisarts geweest. Voel me zo een zeur als ik weer ga en nu toch weer om een verwijzing vraag...
Ok dank je dat maakt het nu een stuk duidelijker! Maar dan snap ik niet dat mijn ha dit altijd zegt en dat er dan kennelijk nu niet veel aan gedaan kan worden. Zal toch maar eens terug gaan dan.
Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaande! Maar, en mogelijk is deze vraag volledig overbodig, je puffer is niet bijna op? Schud je ALTIJD goed voor gebruik? Want anders is de verdeling van de ingrediënten goed meer en gaat salbutamol ook minder werken omdat de werkzame stof dus al uit de aërosol is.
Niet meer vragen, maar mededelen dat je een verwijzing wil. Je vertrouwd de arts op zijn kunde, maar je wilt je moederhart volgen... je zoon is verder van huis als het mis gaat. De arts zal ook echt wel akkoord gaan als hij weet dat je zoon steeds benauwd blijft.
Ik zou ook naar een kinder-longarts gaan. Het vaststellen zullen ze inderdaad nog niet kunnen doen, maar ze kunnen hem wel helpen om beter te kunnen ademen. Hier ook een dochter met astma en zij kreeg als baby vooral aërosols, maar uiteindelijk op 2 jaar toch standaardpuff gekregen en nu gaat het veel beter. De jongste is ondertussen ook veel aan het hoesten en zij kreeg veel sneller puffs aangezien de dokter onze geschiedenis kent. Ventolin wordt hier alleen gebruikt als aanvalsmedicatie en in periodes van ziekte. Voor de rest krijgt ze 's ochtends en 's avonds 2 puff's seritide.
doorverwijzing vragen. mijn dochter had astmatische bronchitis net als haar mama. Ik bleef er maar op hameren dat ik haar ervan verdacht het ook te hebben. Net zoals bij jou . Ja maar mevrouw dat weten we pas als ze 4 is ) 2 dagen later heb ik ambulance moeten bellen is mijn kind gereanimeerd en was ze helemaal blauw ( godzijdank ging ik bij haar kijken in bed ) Zware astmatische brochitus .. pas als er wat gebeurd kunnen ze wel ineens alles testen
Hier zoonlief ook aan de salbutamol sinds heel jong. Al snel kwam daar de qvar bij omdat de salbutamol niet afdoende was. De kinderarts spreekt niet van astma maar wel over astmatische klachten. En nee, ook hier heeft testen nog geen nut. Maar mijn zoon heeft er NU last van dus wel of geen test: hulp is nodig!! En als over een jaar blijkt dat de puf niet meer nodig is, ben ik alleen maar blij 😁 Vqnuit het ziekenhuis kregen wij dit foldertje mee.. https://www.asz.nl/behandelingen/ademhaling_beademing/heeft-uw-kind-het-benauwd--zeven-aandachtspunten-d.pdf
Ikzelf heb astma. Mijn kinderen zijn belast ermee. Jongste had koemelkallergie. Middelste heeft t vaak echt benauwd . Donderdag krijgt hij tijdens buisjes plaatsen en amandelen verwijderen een allergie onderzoek van het bloed. Als blijkt dat hij allergisch is, en die kan s is zeer groot gezien mijn mega lange lijst allergieen, krijgt hij hiervoor ook medicatie. En worden de pufjes uitgebreid. Hij heeft nu alleen sulbatamol.
Onze oudste heeft het ook. Afgelopen week weer in zkh gezeten met een banauwd kind, ze heeft salbutamol en flixotide. Deze arts gaf aan dat ze to 6 jaar willen wachten met testen. Hoop toch op iets eerder, want dit is blijkbaar niet voldoende. Ze heeft al een paar keer longontsteking gehad. Hier gaf de ha en de kinderarts ook aan dat ze nu spreken van astmatische klachten totdat er een definitieve diagnose is, maar dat ze uiteraard wel proberen de klachten te verlichten.
Wat doen ze eigenlijk extra als blijkt dat je kind astma heeft? Ik heb het idee dat ze bij mijn zoon nu al echt alles doen.
Mijn derde heeft verdenking op astma gehad van 4 maand tot nu, het gaat nu steeds beter en ze heeft de pufjes steeds minder nodig nu moet ik ook zeggen dat dat beter gaat sinds zij kno geholpen is. Zij kreeg salbutamol zo nodig en 2 keer daags flixotide Mijn zoontje van nu 6 maanden krijgt al pufjes vanaf dat hij 4 weken is, hij krijgt salbutamol flixotide en sinds een paar weken Qvar 200 Mg per dag. Hij zal er waarschijnlijk niet overheen groeien zoals zijn zus omdat hij onderontwikkelde longen heeft, Onder de vier stellen ze de diagnose niet vast omdat ze er overheen kunnen groeien zoals mijn dochter nu lijkt te doen, Maar vaak geven ze wel medicatie om de klachten te verminderen
Ik zou eens nagaan of je op allergieën kunt testen. Zuivrl verergert ook vaak klachten, evenals tarwe.
Je moet even een doorverwijzing vragen naar de kinderarts. Mijn zoon heeft dit ook hij heeft een onderhouds pufje gekregen flixotide en sinds dien zijn die periodes minder heftig. Misschien kun je via daar ook naar de kno om de amandelen te bekijken. Ik mag trouwens bij hevige benauwdheid om het uur de salbutamol geven en bij hele erge elk uur maar dan moet ik ook met hem naar het ziekenhuis.