B12

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Sanyi, 3 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sanyi

Sanyi Fanatiek lid

19 mrt 2012
    1.042
    3
    38
    Hoi,

Bij mijn tweelingbroer is onlangs via de HA geconstateerd dat hij een te lage b12 heeft. Nu was ik dinsdag bij mijn gyn en vroeg of ze dat standaard nakijken bij de bloedtesten die ze bij me gedaan hebben. Dat was niet zo, dus gevraagd of hij die van mij wilde testen. Mijn gyn was er niet volledig van overtuigd dat een b12 te kort invloed heeft op vruchtbaarheid, maar wilde het wel testen.
    Nu was mijn b12 150 en volgens de gyn is dat ok.
    Maar die van mijn broertje is 192 en volgens de HA te laag, maar die van mij is dus nog lager. Nu heb ik de HA gebeld maar die is twee weken met vakantie en de assistente had hier heen verstand van.
    Nu lees ik op Internet dat 150 de ondergrens is, maar ook dat dit dus te laag is.
    Mijn vraag is dus eigenlijk is dit te laag of hoef ik me geen zorgen te maken? We proberen nu nl al 1 1/2 jaar zwanger te worden en mijn hsg was goed, sperma is goed. 3 weken geleden kijkoperatie gehad. We endometriose gevonden, maar niet in baarmoeder en op eistokken. Dus ga je je afvragen waarom het dan niet lukt.
    Alvast bedankt!

Groetjes Sandra

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

ik snap je bezorgdheid.
    Het is heel naar dat je langer dan je wilt moet wachten op zwangerschap. Maar dat heeft niet met je vitamine B 12 status te maken, die is prima. Voor mannen en vrouwen gelden andere referentiewaarden. Als je het een prettig idee vindt kun je wel extra vitaminen nemen, bijvoorbeeld een preparaat voor vrouwen die zwanger zijn of willen worden. Daar zit ook vitamine B 12 in, en foliumzuur!
    Succes in het traject.

Mirjam

Deel Deze Pagina