Spataders op je schaamlippen. Gingen ze bij jou vanzelf weg of niet?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door humptydumpty, 25 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Sinds een week of 17 heb ik een vervelende spatader op mn schaamlippen. Naast dat deze natuurlijk flink ontsierend is, gaat hij ook nog eens steeds meer pijn doen. Dus ik baal er flink van. Nu vraag ik me af wat de kans is dat deze na mn bevalling spontaan verdwijnt? Ik ben midden dertig en dit is mn tweede (doorlopende) zwangerschap. Iemand hier ervaring?

2. mappel

mappel Niet meer actief

Hoi humptydumpty,

Ik ben spatadertherapeut :)

Na de zwangerschap verdwijnt de spatader meestal vanzelf, in elk geval gaat hij enorm slinken.

Je kunt er alleen in je zwangerschap enorm veel last van krijgen (moeilijk plassen, pijn, steken)

Het is belangrijk dat je het koel houdt (na het plassen even koud afspoelen met water), geen knellend ondergoed dragen en weinig warmte op zien te krijgen. Als je gedouched hebt, even koud afdouchen.

Behalve dat het vervelend is, kan het geen kwaad en zal het na alle waarschijnlijkheid terug trekken!

3. oxbow

oxbow Niet meer actief

Hier is het bij mijn laatste zwangerschap/bevalling niet meer weggetrokken.
    Nu blijkt dat ze uit mijn kleine bekken komen en hoor ik maandag waar ik heen mag voor verder onderzoek en het verhelpen ervan.

Kreeg spataderen vanaf de derde en bij de derde en vierde is het eigenlijk gewoon weggetrokken (op de schaamlippen dan) en bij de laatste dus niet.
    Ik denk dat de kans groot is dat het wegtrekt, maar 100% zeker kan ik het niet zeggen.

4. Niqi79

Niqi79 Actief lid

7 jun 2011
    307
    0
    16
    Noord Brabant
    Helaas heb ik er ook last van bij deze zwangerschap :(. Mijn verloskundige vertelde me dat er vrijwel niets tegen te doen is (behalve dat verkoeling wellicht iets kan verlichten) en dat het in de meeste gevallen wel weer wegtrekt na de bevalling (uitzonderingen daargelaten).

Heb je het trouwens ook al gemeld aan je verloskundige? Mijn vk heeft er een aantekening van gemaakt voor in het dossier zodat hier rekening mee gehouden kan worden tijdens de bevalling (ivm eventuele ingrepen zoals inknippen etc).

Verder lees ik even met je mee, ben ook wel benieuwd naar ervaringen ;)

5. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Oh, lotgenoten!
    Hier ook vreselijke spataderen aan 1 kant op mijn schaamlip en een beetje in de lies. Ook op dat been trouwens, dus ik draag een steunpanty (ook niet fijn).
    Ik lees mee, want manman, ik heb er echt last van, pijn, steken, gloeien.
    Mijn vk zegt ook dat ze doorgaans verdwijnen. Ik hoop het echt, want het is niet lekker. Koelen en tegendruk geven kan helpen zegt zij ook.

6. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Sorry, voor de trage reactie, ik was mn topic kwijt ;)... (gooi het maar op de hormonen). Wat fijn om te horen dat het vaak vanzelf weer wegtrekt- helemaal van een spatadertherapeut, haha. Ik wil dit ding echt niet de rest van mn leven houden. Mocht hij onverhoopts toch blijven dan ga ik er zeker wat aan laten doen.

Ik heb het nog niet tegen mn vk gezegd, maar omdat hij ver weg van de uitgang zit, ga ik ervan uit dat hij geen problemen zal opleveren. Als ik eraan denk zal ik het de volgende afspraak eens aankaarten, maar tijdens de bevalling gaan ze hem hoe dan ook toch wel zien, want hij is niet te missen helaas. Sinds een paar dagen merk ik dat hij ook nog eens aan het doorlopen is naar mn lies en mn bovenbeen. Nog even en dat ding gaat een eigen leven leiden... Gelukkig ben ik niet de enige :).

7. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Hoe is het dames?
    Even klagen hoor. Hier is hij ook doorgeschoten in mijn lies inmiddels en ook naar achteren richting mijn bil ze maar. En oh, het doet gewoon zo'n pijn :( Zit er nu met een koud blikje tegenaan. Bah.

Deel Deze Pagina