Zwanger en alcohol

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Mama van Maud, 20 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama van Maud

12 sep 2007
    92
    0
    0
    Zorgkundige
    Gelderland
    Dag dames.

24 augustus is mijn spiraaltje verwijderd. En tot op heden ben ik nog niet ongesteld geworden en hebben we wel flink geklust.

Aan de ene kant zou ik heel blij zijn als ik meteen al zwanger zou zijn. Aan de andere kant, zou ik ook wel schrikken omdat ik gedronken heb.
    Niet ontzettend veel, maar wel genoeg om aangeschoten door te zijn, en dat zo'n vijf avonden, na het sporten sinds het spiraaltje eruit is.

Ook vind ik het moeilijk om gezond te eten en heb ik geen foliumzuur gebruikt.
    Deze maand heb ik vaker niet ontbeten dan wel en snaai ik de hele dag door ongezonde dingen.

Zou dit erg kwaad kunnen en hoe doen jullie dit, zo snel je voor een kindje gaat.
    Stoppen jullie dan al helemaal met drinken, roken en gezond eten. Of begin je daar pas mee, als je weet dat je zwanger bent?

2. mayo1982

mayo1982 Bekend lid

22 mrt 2007
    549
    0
    0
    Volgens mij kan het niet zo heel veel kwaad.
    Ik weet (van dit forum) dat het kindje vanaf de 7e week voedingstoffen opneemt.
    Ik zelf drink af en toe wel een wijntje (ook na de eisprong)maar nooit overdreven veel.

gr mayo

3. Rosa74

Rosa74 Lid

8 aug 2007
    91
    0
    0
    Natuurlijk is het beter om het meteen helemaal goed te doen, het risico voor de baby is groter wanneer je dit niet doet.

Maar even advocaat van de duivel: als je je spiraal hebt laten verwijderen waarom pak je het dan niet meteen goed aan? Hoe gezonder jouw lichaam hoe meer kans je hebt op een gezonde baby!

Ik denk dat iedereen in de eerste weken dingen doet die eigenlijk niet zo goed zijn, :) dus wat dat betreft zou ik me niet te veel zorgen maken hoor, maar als ik jou was zou ik zeker vanaf nu foliumzuur innnemen en iig genoeg fruit en groente eten!

Veel succes met zwanger worden!

4. Agapi

Agapi Bekend lid

31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Ik begin er pas mee als ik zwanger ben, roken doe ik al niet, ik eet vrij gezond maar ik geniet wel van een drankje op zijn tijd.

5. plientje123

plientje123 Actief lid

20 jun 2007
    117
    0
    0
    hallo, ik ben sinds deze maand (we proberen nu drie maanden) gestopt met "drinken". Ik dronk 5 keer per week 1 wijntje 's avonds, maar alleen wanneer ik ongesteld was. zodra het bloeden stopt drink ik niet meer. Ik wil deze maand mocht ik ongesteld worden, ik hoop het niet, maar voel de krampen al, ook tijdens de ongesteldheid niet drinken.

6. Marleen1979

Marleen1979 VIP lid

8 dec 2006
    6.488
    1
    0
    Gisteren zag ik toevallig een documentaire over de eerste weken van de zwangerschap. Daarin zeiden ze dat de eerste weken juist zo van belang zijn. Dus eigenlijk al voordat je weet dat je zwanger bent. Het verbaasde mij eigenlijk wel. Mijn huisarts zei namelijk iets anders. Ik denk niet dat het heel erg schadelijk is, maar ik zou wel meteen met folium beginnen en niet meer drinken en roken.

7. lauwtje

lauwtje Fanatiek lid

21 mei 2007
    1.358
    0
    36
    ik heb tegen mij vriend gezegd dat ie deze ronde ook maar eens niet moet drinken! hij is toch aan de lijn (zegt ie) dus ook geen bier! :D ikzelf drink eigenlijk nooit!

8. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    toen we bij de eerste in maart stopte met de pil, ben ik ook direct de 1e ronde al zwanger geraakt ondanks dat de ha had gezegd dat het wel 3-6 mnd kon duren eer de pil uit mijn lichaam was en ondanks dat ik zwanger was wel gewoon ongesteld geweest en aardig wat weggedronken in die begin periode (koninginnedag, bevrijdingsdag, verjaardagen, eigen verjaardag etc)

en toen later bleek dat ik zwanger was, was ik als de dood dat er wat met de kleine zou zijn, maar de vk vertelde me toen dat je pas na een week of 6 een "bloedband" met je kindje hebt waardoor jouw voedingstoffen (en dus ook drank etc) direct bij je kindje komen...

2e keer precies hetzelfde was door de pil heen toen ook later weer bleek (na 2 menstruaties) dat ik weer zwanger was...en ook toen gedronken ...

nu bij de 3e keer werd ons voorgehouden dat het op de normale manier niet zou lukken na 1,5 jaar proberen en diverse onderzoeken verder, waaruit bleek dat mijn man zijn zaad niet meer goed was, en we 16 mei in het umc utrecht te horen krijgen welke behandelmethode (iui) we zouden krijgen en wanneer daarmee te beginnen....

maar begin mei positieve test...en tot op heden groeit de kleine goed, is er vooralsnog niets bijzonders aan de hand...

dus maak jezelf niet te druk meid...

zal heus allemaal wel goedkomen, en wat wil je dan? stel dat het bij jullie (tis niet te hopen) ook niet zo 1-2-3- lukt wil je dan al die tijd (misschien ook wel 1,5 jr of langer) als een engel leven zonder drankje, lekker eten etc?

je kunt er vanaf de eisprong rekening mee houden, maar ga er niet volledig naar leven...

vanaf het moment dat je de positieve test in handen hebt, is het vroeg genoeg meid...

succes met zwanger worden... ;)

9. daam

daam Fanatiek lid

19 dec 2006
    4.268
    0
    0
    Cardiologie-vpk
    Zuid-Holland
    En af en toe een glaasje wijn als je zwanger bent mag toch ook? Of hebben ze dit inmiddels afgeschaft?

10. dayenne

dayenne VIP lid

14 aug 2007
    7.564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    Smoekie, lees ik het goed dat je ongesteld was maar toch zwanger? En was dat laat maar zeggen dus je eerste cyclus na de pil? Of begrijp ik het verkeerd?

11. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Omdat ik bewust zwanger wilde worden heb ik wel wat geminderd met drinken (bijvoorbeeld geen sterke drank meer in de kroeg), daarbij ben ik gestopt met roken toen mijn kinderwens naar boven kwam. Totdat ik die positieve test in handen had (gelukkig is dit vrij snel gegaan), heb ik wel elke dag gewoon wijn gedronken bij de maaltijd. En bij een feestje lette ik er niet echt op zolang ik niet zeker wist dat ik zwanger was.
    Geniet dus gewoon van een drankje zou ik zo zeggen en eet wat je niet laten kan als je je er goed bij voelt. Het zou inderdaad absurd zijn om je elke dag te onthouden, als je toch nog niet posi getest hebt.

12. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    yep,

toen we destijds de pil overboord gooiden hadden we niet in het minste de gedachte dat het wel eens "snel" raak kon zijn, want daar was de ha heel duidelijk in, dat het wel een tijdje kon duren eer de pil uit mijn lichaam zou zijn....

maar ja in maart dus gestopt en direct die 1e eisprong ook bevrucht, maar doordat ik nog 2x toe normaal ongesteld ben geworden hadden we dus ook niet het flauwste vermoeden dat ik zwanger zou zijn, daar kwamen we pas begin juni in het ziekenhuis achter toen ik daar een afspraak had om een uitstrijkje te laten maken omdat ik de "laatste paar weken" pijn had tijdens het vrijen.... ;)

tja en toen hoorde we dus dat ik zwanger was, en is er een termijn echo gemaakt waaruit bleek dat ik dus al ruim 9 wkn. zwanger was....

bij de 2e ben ik zwanger geraakt toen ik ziek ben geweest (diaree etc) ondanks dat ik de pil slikte....ook daar kwamen we pas later achter mede ook omdat ik ook toen weer 2x gewoon ongesteld ben geweest.... :(

dit keer wisten we het "gelijk" dat ik zwanger was, maar desondanks doordat we er geen moment rekening meer mee hadden gehouden dat het ons "zelf" nog wel zou lukken aardig wat feestjes gehad in die periode ervoor :(

dus tja eigenlijk alle 3 de keren aardig wat weggedronken in de begin periode voordat we wisten dat ik zwanger was.....

en desondanks gelukkig 2 heel gezonde kids op de wereld gezet met een aardig portie verstand, en nu maar hopen dat het ons nog een 3e keer gegeven is... ;)

13. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Ja, dat hebben ze nu 'afgeschaft' ;)

14. Mama van Maud

12 sep 2007
    92
    0
    0
    Zorgkundige
    Gelderland
    Bedankt voor jullie lieve reacties tot nu toe.

Aan de ene kant denk ik wat iemand ook schreef: vanaf het moment dat je echt voor een zwangerschap gaat, dan ook zo gezond mogelijk leven.

En aan de andere kant denk ik, wat weer iemand anders schreef: stel dat het nog een jaar gaat duren. Kun je in die tijd dan niet meer drinken.

Ik vind het wel lastig, maar ik denk dat ik voor mijzelf bedenk. Vanaf een positieve test, dat ik dan meteen ga opletten wat ik eet en niet meer drinken.

Bij mijn dochter wisten we heel snel dat ik zwanger was, en dronk ik eigenlijk ook heel weinig. Maar nu sport ik een keer in de week, en dan blijven we altijd nog wat drinken.

Trouwens: morgen is het 28 dagen geleden dat ik het spiraaltje heb laten verwijderen, ik denk dat ik morgen maar ga testen.
    Ben ik dan niet zwanger, gaan we voor de tweede rond en zal ik vanaf mijn eisprong niet meer drinken.

15. dayenne

dayenne VIP lid

14 aug 2007
    7.564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    Bedankt voor je antwoord!

Ik vroeg dit omdat ik zelf ook zo'n vermoeden heb. Ben net gestopt met de pil, en voor de 2e keer netjes ongesteld geworden. Alleen de laatste keer (dit was afgelopen week) had ik van te voren al flink wat symptomen. En die zijn niet minder geworden na mijn menstruatie. Nu heb ik zo'n 'raar' gevoel, ik kan het niet uitleggen.
    Ik dacht dat ik gek was geworden, maar nu lees ik dus dat het wel kan.
    Ik haal geen hoop uit je berichtje hoor, maar ik ga wel even voor de zekerheid een testje doen..!
    Dus bedankt voor je berichtje, en ik hoop voor je dat je 3e kindje gezond geboren gaat worden ;)

Liefs Dayenne

16. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    foliumzuur slik ik ruim van te voren. De rest pa sik pas aan als ik een + in mijn handen heb.

(ik rook niet, maar voor de rokers onder ons: hoe eerder je stopt, of in elk geval minderd hoe beter!)

17. Eevitaa

Eevitaa Bekend lid

4 sep 2007
    538
    0
    0
    Mijn huisarts zei dat ik zowel in de periode van het zwanger worden als tijdens de zwangerschap best een alcoholisch drankje mag. Dit zei ze omdat ze dacht (waarom?) dat ik wel maat kan houden.
    Ben na het verwijderen van mijn spiraal eigenlijk alleen tijdens mijn menstruatie losgegaan.

18. Zonnebloem

Zonnebloem Actief lid

28 jul 2007
    405
    0
    0
    Ik heb inderdaad ook gehoord dat de baby pas vanaf week 7/8 voedingsstoffen van de moeder opneemt, dus het kan inderdaad geen kwaad. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het goed is, maar ik vind een drankje op zijn tijd ook heerlijk. Ik heb wel vanaf dag 1 foliumzuur geslikt, alleen de afgelopen tien dagen tijdens mijn vakantie niet. Gaan er nu weer helemaal voor!

19. Mama van Maud

12 sep 2007
    92
    0
    0
    Zorgkundige
    Gelderland
    Dayenne, dat zou wel super zijn als je toch zwanger bent.
    Je lichaam kan je zo voor de gek houden, en misschien ben je inderdaad al gewoon zwanger.

Laat je het nog weten als je meer duidelijkheid hebt.

20. dayenne

dayenne VIP lid

14 aug 2007
    7.564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    Dank je mama van maud!

Ik hoop het stiekum wel, maar ga er niet van uit.
    Denk toch dat ik een buikgriepje onder de leden heb....

Misschien dat ik volgende week een testje ertegen aan gooi, dan laat ik het gelijk weten ;)

Deel Deze Pagina