Hai Ilse, Ik geef mijn zoontje borstvoeding op verzoek, hij komt zo'n 8 keer per 24 uur waarvan 1 keer snachts. Nu was hij de afgelopen dat wat wild aan de borst, eerst rustig drinken maar daarna wat drukker. Ook werden mijn tepels wat kriebeliger, gevoeliger (ik voed nog met een tepelhoedje, maar we oefenen hard om zonder verder te gaan, heb ingetrokken/vlakke tepels) en werd ik een paar keer wakker met harde knobbels. Nu mijn vraag.. ik ben vandaag in volle glorie ongesteld geworden (was wel een paar dagen bezig met roze/bruinige afscheiding, maar dacht dat dit misschien nog bij het vloeien hoorde) en alle kwaaltjes zijn weg.. Dean drinkt weer rustig, geen zere tepels meer en zachte borsten zonder knobbels. Zou dit met mijn aankomende menstruatie te maken gehad kunnen hebben? (volgens mij ben ik ook wel erg snel weer ongesteld als ik alle sites moet geloven) Groetjes Natasja
Hallo Natasje, Het gedrag wat je beschrijft kan heel goed komen door de naderende menstruatie. In de week voorafgaand aan de menstruatie is de productie wat minder (kindjes worden dan soms boos, ongeduldig) de smaak veranderd wat, de borsten en tepels worden gevoeliger en het melkklierweefsel voelt wat knobbeliger. Zodra de mensturatie start zijn meestel de "klachten"weer over. Dat je snel menstrueert, tja, er zijn vrouwen die snel weer inhun normale cyclus vallen. Heeft te maken met de hormoonspiegels. Zodra het hormoon prolactine weer op jou eigen normaalwaarde terug is dan start de menstruatie. Bij sommige vrouwen blijft dat hormoon langer wat hoger. Er wordt geschreven over BV als anticonceptie. Dat kan mits je aan veel voorwaarden voldoet. Volledige borstvoeding; de baby krijgt op verzoek de voedingen aan de borst (dus niet op vaste tijden), dag en nacht, met tussenpozen van niet meer dan circa zes uur en geen belemmering in duur van de voeding en niet afkolven; De baby krijgt geen bijvoeding, in welke vorm dan ook; bijvoeding leidt tot minder lang drinken aan de borst, tot lagere prolactinespiegels en daardoor tot het optreden van een eisprong; Wanneer na meer dan acht weken na de bevalling bloedverlies optreedt, is de kans op bevruchting toegenomen en moet aanvullende anticonceptie methode worden toegepast; Na zes maanden is volgens veel gegevens de kans op zwangerschap toegenomen; dan wordt sowieso een aanvullende methode geadviseerd. Al met al, het kan dus best dat je al eerder menstrueert. Succes ermee Ilse
Dank je! Zoals ik lees voldoe ik aan de voorwaarde ahahahah maar het lijkt me toch geen betrouwbare methode. Aangezien deze kleine man met een beetje hulp van het ziekenhuis is gemaakt, acht ik de kan sowieso klein dat ik zomaar weer zwanger word. Maf hoor ineens weer menstrueren. (was ook maar van korte duur gelukkig!) Groetjes
Hoi Natasja, Gelukkig was het van korte duur. Overigens (dat heeft niets met lactatiekunde te maken maar goed) hoor ik wel regelmatig van moeders dat ze na een tijdje ineens nog wat meer bloedverlies hebben en daarna toch ineens maanden niet. Als ware het nog geen echte menstruatie zeg maar. Hopelijk bij jou ook zo....... Succes verder, Ilse