sinds kort opeens een pijnlijke tepel

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Claartje79, 22 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    sinds een maandje heb ik witte plekjes op een van mijn tepels. de eerste huisarts dacht dat het spruw was. ik kreef diclofenac en moest smeren. na een tijdje had ik het idee dat mijn tepels meer pijn deden met zalf dan zonder.

maandag ben ik weer heen geweest, omdat de pijn bleef.
    deze huisarts (verschillende in 1 praktijk) zij dat ik helemaal geen spruw heb en dat dit verstopte melkkliertjes en het toeschiet reflex zijn en dit er nou eenmaal bij hoort.

deze laatste ha heeft echter meer twijfelachtige adviezen gegeven over andere klachten en ik geloof hem niet zo maar op zijn woord.

ik heb al verstopte melklieren in mijn borst gehad en een borst ontsteking, dus ik weet hoe dat voelt. ook weet ik goed het verschil tussen een tsr en andere pijn. daarbij heb ik dit al die andere maanden niet gehad.

heeft het zin om nog eens naar een andere ha te gaan? het voeden is minder leuk zo, het doet me veel pijn, de hele voedig lang en nadien nog even.

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Claartje,

Op de valreep, ik wilde net de PC uitzetten voor vandaag.

Wat je beschrijft doe me direct denken aan een melkblaartje. Dat is enorm gevoelig. Het is een soort velletje/blaasje over de uitgang van een melkkanaaltje. Je kunt je voorstellen dat er na het aanleggen een toeschiet reflex komt, de melk stroomt maar kan er op die plek niet uit. Dat geeft stuwing in het achterliggende gebied. dat verklaart enerzijds de pijn in de tepel, anderzijds de pijn na afloop, het gestuwde gevoel zeg maar.

Zie het als een kurk op een fles, wanneer er iets uit de fles moet dan moet de kurk eruit. Je kan dit proberen door onder een lekkere warme douche te staan, lekker te weken, en met een ruwe handdoek goed af te drogen. In veel gevallen "schuur" je het velletje eraf. Je kan ook onder de douche wat proberen te kolven. Sommige vrouwen zien wanneer het loskomt ook en sliertje melk meekomen wat het kanaaltje blokkeerde.

Naar de dokter gaan zou ik als laatste doen. Niet Probeer dit eerst even, dan kan je later altijd nog naar de dokter gaan.

Succes en ik hoop dat het snel over is.

Ilse

Deel Deze Pagina