In hoeverre raakt de economische 'crisis' jou?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bo20, 16 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bo20

Bo20 Fanatiek lid

8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Hoi meiden,

Na zoveel topics over financiën, ben ik eigenlijk wel heel benieuwd in hoeverre de economische 'crisis' jullie (tot dusver) heeft geraakt? En op welke manier, dus bijvoorbeeld je baan verloren met als logisch gevolg minder inkomsten en nu juist weer moeilijk een baan kunnen vinden. Of wellicht op een heel andere manier. En welke maatregelen treffen jullie op dit moment? Zetten jullie extra geld aan de kant te zetten voor onvoorziene en barre tijden? Of geven jullie minder geld uit aan luxe zaken, zoals kleding of vakantie's?

Ik ben benieuwd!

2. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    ons heeft het in zoverre getroffen dat ons huis bijna 3 jaar te koop staat. we hebben het nu onder voorbehoud verkocht... 22.000 euro onder wat we ooit zelf betaald hebben..blijven dus ook met restschuld zitten..

3. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Bij ons is er eigenlijk, gelukkig, niks veranderd. En ben ik zelfs 2x van baan gewisseld met een veel beter salaris ervoor terug.

Hier dus, gelukkig, nog niet gemerkt dat we in een crisis zaten persoonlijk. Ik merk het wel op het werk, je kan/mag minder dan voorheen.

Wij proberen nog steeds te sparen, maar dat lukt niet echt goed. We willen veel te veel en hebben wel de afgelopen periode veel onvoorziene uitgaves gehad (auto total loss en niet all risk verzekerd, ambulance eigen bijdrage a 170 euro, 200 euro bij betalen nuon etc etc).

En jullie Bo?

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Ja die restschuld hebben wij ook gehad. 5000 euro maar gelukkig.

En mijn man heeft opslag gekregen maar is er verder op loon niet op vooruit gegaan ( door hogere kosten voor pensioen). Toeslagen verminderd dus we zijn er per maand op koopkracht op achteruit gegaan.

We kunnen minder lenen voor een leuk huis. ( we wachten dus nog even) Terwijl het jaarinkomen zeker 3000 euro meer is geworden kunnen we minder lenen dan 2 jaar terug.

5. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Dit dus.

Tot januari 2010 was ik werkzaam als binnendienstmedewerkster op een makelaarskantoor....Maar ja.... economische crisis en crisis op de huizenmarkt. Dus veel makelaarskantoren zijn failliet gegaan of moesten op hun centen letten. Het kleine kantoortje waar ik werkzaam was, moest ook flink bezuinigen. Dus ik werd wegbezuinigd. En nu ben ik weer op zoek naar werk.

En ik merk dat dat moeilijk is. Er zijn vacatures. Je solliciteert je te pletter. Je wordt ook uitgenodigd, maar er zijn veel meer werklozen. Dus de concurrentie is groot. En je moet dus net mazzel hebben dat jij dan die baan krijgt.

Om rond te kunnen komen, moet ik wel werk hebben. Anders kunnen wij de kosten niet betalen. Gelukkig heb ik jaaaaaaaaaren achter elkaar gewerkt, dus ik kan ook nog wel even vooruit met de WW, maar ik werk liever voor mijn geld. En bovendien word ik niet vrolijk van dag in dag uit thuis zitten.

6. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Vriend heeft een half jaar zonder werk gezeten..

En ik kom nergens aan de bak :( Ik werk als gastouder maar er is geen vraag. Ik had oppaskindjes maar die komen niet meer. Ik had er destijds mijn baan voor opgezegd dus geen ww..

Solliciteren schiet ook niet erg op, er is zo weinig te vinden!

7. Bo20

Bo20 Fanatiek lid

8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Nou, wij hebben er vooralsnog nog weinig van gemerkt. Maar ik merk wel dat ik, misschien toch onbewust, zuiniger ben gaan leven. Laat ik het zo zeggen, meer bewust uitgeef. Ik probeer toch goedkoper boodschappen te doen en op dit moment zou ik niet zo snel financiële risico's nemen (als in verkoop van ons huis en eventueel een duurder huis kopen o.i.d.) ..

Denken jullie ook dat de media/politiek de maatschappij enigszins 'bang' heeft gemaakt? Of vinden jullie dat de media/politiek een realistisch beeld schept?

8. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    het transport is heel erg afgenomen waardoor me vriend veel weg is maar vaak optijd onderweg stil staat waardoor meer weg en minder rijuren dus minder centen

9. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Dat doe ik overigens wel, heel erg letten op wat we uitgeven aan de boodschappen omdat dit echt te erg was, maar daar in tegen koop ik ineens veel meer kleding en kinderspeelgoed....

Ik denk wel dat de media je bang maakt, ik zou ons huis nu ook niet te koop zetten.

10. namya

namya Niet meer actief

niet, gelukkig!

11. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik ben in april 2009 mijn baan kwijt geraakt door een reorganisatie ivm de crisis. Toen heel snel weer een nieuwe baan gevonden, die ik vanaf 1 juli 2010 ook kwijt ben omdat mijn bedrijf gaat integreren in SNS REAAL, wederom ivm de crisis. In dat opzicht heb ik er dus zeker last van...

12. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.812
    4.050
    113
    Geen last van de crisis! Ja het is drukker geworden op mn werk.

13. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Wij hebben er nog niet zoveel van gemerkt. Wij zijn zelfs in de luxe positie dat wij zelfs wat meer uit te geven hebben dan een jaar geleden, hubbie had na lange tijd een nieuwe baan.
    Het enige is dat wij ons huis nog maar even niet te koop zetten, we hadden concrete plannen vlak voor alle ellende begon maar dat hebben we op een laag pitje gezet. In plaats daarvan knappen wij hier en daar wat op, gaat er een blik verf door de woonkamer etc.

Ja en nee. Er zijn wel degelijk problemen, banken vallen niet zomaar om en dat heeft een reden, maar ik vind wel dat de overheid sommige dingen wat heeft aangedikt, maar dat is mijn persoonlijke mening. Mensen zijn er wel bewuster van geworden en ik denk dat dat wel een goed iets is ...

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Nee de politiek maakt niet banger.

Deze crisis is een gevolg van heel veel dingen die al veel langer spelen in de hele wereld economie. Ik heb daar wel documentaires over gezien.

Het begon toch echt in Amerika. Verschillende economen hadden dit ook al voorspelt.

Maar hier valt het nog mee gelukkig.

15. keano

keano Actief lid

20 jan 2009
    443
    0
    0
    administratief medewerker
    helmond
    Gelukkig merken we er hier niet veel van...Het geld is wel sneller op:Dmaar heeft ook te maken met dat we Keano nu bij ons hebben:D(en daar geef ik graag mijn centen voor af)Ik let wel op onze boodschappen en wat ik uitgeef, maar dat heb ik altijd al gedaan

16. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Sorry, ik merk er helemaal niets van, nooit dus, ook niet bij al die andere crisissen. Geen idee hoe dat kan.

17. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

We merken dat alles duurder wordt.. o.a. zorg/ medicijnen die je zelf moet betalen. verzekeringen die worden duurder..

We letten hierop door bewuster uit te geven..

Verder hebben we er gelukkig weinig last van. Ik heb een goede baan in de zorg en mijn vriend is timmerman bij een bouwbedrijf die in heel Nederland zit dus we hebben geluk!

Wel geven we nog gewoon geld uit aan luxe .. in de zomer krijgen we een nieuwe keuken die we zelf bij elkaar hebben gespaard. Ook staan er 2 nieuwe fietsen in de planning. Geld moet rollen he?;)

18. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

hier ook gelukkig niet, nou ja ik ben wel mn baan kwijtgeraakt na mn zwangerschap maar mijn man met eigen zaak heeft het drukker dan ooit. we hebebn gelukkig niet te klagen en zijn nu bezig met ons huis te bouwen en we leven goed. maar we moeten er wel dag en nacht voor werken ( man op de zaak en ik thuis) maar ja alles beter als geen werk hebben

19. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

ik ben mijn baan ook kwijt, daarna intern overgeplaatst en nu is die functie helemaal opgeheven, dus wederom geen werk meer per september, in die zin heeft het me geraakt, hopelijk vind ik voor september weer werk.

financieel redden we het nog goed tot nu toe en merken we weinig van de crisis maar manlief zei laatst nog, er raken dit jaar en volgend jaar zoveel mensen hun baan kwijt, de grootste klap komt nog.

20. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    gelukkig merken wij er weinig van, hebben wel familie die zwaar getroffen zijn..beide baan verloren, gelukkig heeft er 1 weer werk.

denk dat ik onbewsut wel wat meer op mijn aankopen let..als ik het echt niet nodig heb dan laat ik het liggen. normaal koop ik het gewoon.;)

Deel Deze Pagina