Te weinig gegroeid.....

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door wondertje1980, 5 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wondertje1980

wondertje1980 Actief lid

12 apr 2009
    198
    0
    16
    hee meiden,

Vanochtend met ons mannetje naar het cb geweest. Ik was erg benieuwd wat hij zou wegen. Helaas was hij in een maand tijd maar net 300 gram aangekomen. Te weinig. De arts dacht dat mijn voeding aan het teruglopen was of dat de samenstelling niet meer vet genoeg was. Ik voed op verzoek, hij komt om de vier uur en slaapt snachts door. Hij zit op 5 voedingen overdag. Nu moet ik over 2 weken weer gaan wegen, als hij niet voldoende is aangekomen gaat de arts verder kijken. Ben hier echt van geschrokken, en wil echt niet stoppen met de borstvoeding. Zijn er meiden die dit ook hebben gehad, en hoe kan ik mijn voeding weer wat vetter laten worden....

Bedankt alvast
    groetjes van een bezorgde mama

2. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Wat vervelend dat je kindje niet goed is gegroeid. In het volgende artikel kan je wat info vinden over het vetgehalte van moedermelk: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Samenstelling - Vet in moedermelk: functie, waarde en bepaling

Ik kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent. Had je zelf het idee dat het wel goed ging? Tevreden kindje, goed alert en lekker spelen als hij wakker is?

Ik heb hier gelukkig geen last van gehad, maar zou je willen aanraden contact op te nemen met een lactatiekundige. Zij kan je vast goede tips geven!

3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Wat ik lees uit het artikel is dat niet het vet ervoor zorgt voor gewichtstoename....
    Toch..?

Weet je, neem eens contact op met een lactatiekundige
    En probeer een beetje op te letten met het CB hun algemene kennis iver BV laat heel vaak te wensen over

4. wondertje1980

wondertje1980 Actief lid

12 apr 2009
    198
    0
    16
    Dank je wel voor jullie reactie,
    @jessie80. Bedankt voor de link, zal hem zo is even rustig gaan doornemen. Ons mannetje is heel tevreden. Is vrolijk en speelt.Hij drinkt nu steeds een borst leeg en is dan voldaan. Ga maar eens proberen die andere borst er ook nog bij te geven, misschien dat het toch niet voldoende is.

5. wondertje1980

wondertje1980 Actief lid

12 apr 2009
    198
    0
    16
    @sam20,
    Misschien inderdaad een slim idee om eens contact op te nemen met een lactatiekundige. Wat betreft het cb heb je gelijk, maar nu zie ik in het gewicht ook dat hij niet veel gegroeit is....

6. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nee hij is idd niet zoveel gegroeid...
    Maar bedoelde meer dt t cb nogal snel is van bijv. Stoppen met BV en dat ze vaak dezelfde regels hanteren als met KV max zoveel voedingen per dag enzo

Dus dat je niet gelijk klakkeloos opvolgt wat hun zeggen
    Vandaar dt een lactatiekundige misschien een idee is

7. Mirjam87

Mirjam87 Bekend lid

21 jul 2011
    987
    0
    0
    GO
    Op het CB houden ze ook de groeicurves van kv aan, die is anders als bv
    hou het zelf ook eens bij op
    gebruikersaccount | Groeicurves
    dan kan je zien dat de curve anders is als op het cb!
    Succes

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.476
    113
    Oh, pff... Sorry, maar wat weer een onzin. Je melk is altijd goed genoeg, probeer dat eerst in je hoofd te houden.

Het kan wel zijn dat je melk is terug gelopen of dat je kindje te weinig voedingen krijgt, 5 is nogal minimaal op de leeftijd van jouw kindje. Als ik jouw was zou ik gewoon beginnen met vaker aanleggen. Sowieso elke 3 uur, maar elke 2 uur zou nog beter zijn en eventueel zelfs weer een nachtvoeding of in elk geval een late avondvoeding.

Hoe dan ook, je melk is goed!

Edit: zie dat je ook maar 1 borst per voeding geeft, dat zou ik direct veranderen naar 2 als je kindje dat wil. Borstvoeding hoeft niet alleen op verzoek van je kindje, maar kan ook prima op jouw verzoek en maar 5 voedingen 1 borst is gewoon weinig.

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Vaker aanleggen en proberen 2 borsten per voeding. 5 voedingen en 1 borst is wel erg minimaal rond deze leeftijd. Geen probleem als je kindje het er super op doet maar als dat niet zo is, moet je het wat sturen ipv voeden op verzoek.

10. wondertje1980

wondertje1980 Actief lid

12 apr 2009
    198
    0
    16
    Dank je wel voor jullie reacties. Heb hem vanmiddag en vanavond beide borsten aangeboden, in eerste instantie wilde hij niet maar na wat sturen heeft hij toch nog 5 minuten uit de andere borst gedronken. hopen dat hij dit blijft doen en beter gaat groeien...
    Maakt me echt een beetje onzeker

11. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Rond de drie/vier maanden hebben heel veel kindjes die bv krijgen een dipje in de curve. Ik zou me niet te druk maken maar wel allebei de borsten aanbieden.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.476
    113
    Laat je niet te onzeker maken meid. Je melk is goed genoeg en laat je kindje maar lekker vaak drinken, je zult zien over 2 weken is je kindje vast goed aan gekomen. Leg maar lekker vaak aan en dan 2 borsten als het even kan.

En bovendien, 300 gram is niet veel, maar je kindje is wel aangekomen en het mag zeker wat meer, maar rampzalig is het ook niet.

13. babyproject

babyproject Niet meer actief

#13 babyproject, 6 jun 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jun 2012
    Onze dochter was ook minder aangekomen dan verwacht (440 gram in 5 weken), maar ze ziet er verder goed uit, doet alles wat ze moet doet, is alert en tevreden. En ze is nog prima in verhouding. Niet te mager o.i.d. Omdat haar curve iets afboog, maak ik me als moeder natuurlijk een beetje zorgen, maar de CB arts zei juist dat ik me niet druk moest maken. Kinderen groeien in groeispurts. Soms iets harder en soms iets minder hard.

Ik zou ook beide borsten aanbieden. Overigens zou ik niet vaker aanleggen... Zeker niet nu al, laat je kindje het eerst zelf oplossen. Als de groeicurve nog verder gaat afbuigen, kun je dat altijd nog doen. Ik zat bij onze oudste met 3 maanden ook op 5 voedingen, als je kindje daar genoeg aan heeft, is dat toch gewoon zo?

Hoe zwaar en groot is hij nu?

14. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    pfffff stomme cb altijd.

Mijn dochter had ook even een dip in haar gewicht en het cb zei hier dat ze dan even de lengte pakken ipv het gewicht en de volgende keer zal ze weer meer aankomen.
    Ze was toen idd een maat groter gegroeid dus ze doen het om en om.
    Dan de lengte en dan het gewicht en dan weer lengte en dan weer gewicht.

Is je kindje tevreden en gezond dan is er niets met je voeding aan de hand want dn zal hij hongerig zijn en de luiers minder worden.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    300 gram is niet veel. Maar wegen is een momentopname. Een volle buik of een volle luier maakt het gewicht zo 100-150 gram hoger of lager. Dus na een keer wegen zou ik me niet druk maken.

Ik vind eerlijk gezegd 5 keer per dag maar 1 borst wel erg minimaal. Ik zou de komende twee weken aansturen op veel vaker aanleggen (even zelf regeldag maken) en in elk geval ook 2 borsten per voeding.

Melk die niet vet genoeg is is natuurlijk onzin.

16. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Eventueel zou je ook kunnen googlen op borstcompressie, dat kan ook helpen. Verder twee borsten aanbieden (maar dat doe je al) en als dat niet genoeg blijkt te zijn vaker aanleggen.
    Komt goed meid!

17. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Lactatiekundige lijkt me wel verstandig.
    Zelf zou ik wel vaker aanleggen een paar daagjes, even een regelmaat invoeren van bijvoorbeeld voeden na het slapen, en dan beide borsten aanbieden. Mocht hij 's nachts wakker worden, dan zou ik dan ook aanleggen.

18. wondertje1980

wondertje1980 Actief lid

12 apr 2009
    198
    0
    16
    Dank je wel voor jullie reacties. Onze kleine is nu 57 cm en weegt 5230 gram. Met de geboorte woog hij 3200 gram. Hij is na het drinken altijd tevreden vandaar dat ik dacht dat hij naar 1 borst klaar was. Hij laat ook steeds 4 uur tussen de voedingen. Vandaag ook steeds de tweede borst aangeboden, deze pakte hij goed. Dus hoop dat hij over 2 weken weer goed aangekomen is.

Deel Deze Pagina