Mijn zoontje is een week oud en ivm verblijf in het ziekenhuis met weinig hulp, waarvan ik thuis kwam met bloedende tepels en pijn hebben we niet de beste start gehad wat borstvoeding betreft. Hij vecht enorm tegen de borst, trapt, slaat, huilt en hapt eerst aan voor 3 slokken en stopt weer en dat 10-20 minuten lang, voor hij eenmaal begint met echt drinken. Door al die strijd zijn m'n tepels weer vol kloven tot bloedens aan toe. Ik kolf nu op advies van de kraamhulp en ga volgende week naar een lactatiekundige. Ik vraag me alleen af: kan dat wel, kolven en de fles en dan weer terug naar de borst? De fles is immers een stuk makkelijker drinken... En iemand nog tips voor het 'vechten?'
Komt je toeschietreflex misschien laat? Soms trekken ze zo aan de tepel om de reflex op te wekken. Tepelhoedje nog een idee? Vingervoeden? Succes!
Mijn verhaal. Ik trok het na 3 weken strijd niet meer mentaal en ben toen gestopt. Ik was alleen maar aan het huilen omdat ik het gevoel kreeg dat mijn baby me afwees. Fulltime kolven heb ik nooit gewild, dus ben ik overgegaan op kunstvoeding. Ik heb er nog steeds een naar gevoel bij. Ik heb geen persoonlijke tip, maar het lijkt mij verstandig één professionele adviseur (lacatiekundige) hierbij te betrekken, omdat letterlijk iedereen denkt deskundig te zijn en het al moeilijk genoeg is zonder tegenstrijdige adviezen. Edit: ik heb trouwens wel een persoonlijke tip Ik heb een tepelhoedje gebruikt en daarin met de hand wat melk gekolfd, zodat de toeschietreflex al was opgewekt en ook direct de eerste slok melk gaf. Ik heb ook zo'n neusspray met oxytocine bij de huisarts gehaald.
Kan de lactatiekundige niet vandaag of morgen al bi je langskomen? Meestal kan dit wel. Het kan wel. Kolven/fles/borst. Ideaal is het natuurlijk niet. Je kunt ook ipv fles, fingerfeeden ( dus met spuitje). Maar nogmaals: ik zou eigenlijk vandaag bellen met de vraag of ze morgen langs kan komen,
Ik dacht dat ik zou moeten wachten na het weekend, maar dan ga ik eens kijken of dat kan hier in de buurt... Lijkt me wel prettig Ja, want ik modder nu zo aan. Ik vind het toch fijn nacho om je verhaal te horen. Ik voelde me zo gefaald! Fijn om wat herkenning te lezen.
Stop met gewone flessen!!! Koop de breast flow fles!! Dan moet die eraan zuigen net zoals aan de borst anders is het straks zo moeilijk weer te beginnen met aanleggen
Ja die zalf heb ik en gebruik ik ook! Heb geprobeerd om een lactatiekundige in de buurt te bereiken, maar helaas geen gehoor. Ga het morgen gewoon weer proberen.
Tepelzalf smeren. Zo veel mogelijk borst bloot, wondjes genezen sneller aan de lucht. Of mothermates compres er op. Werkt ook super goed. Hoe is je toeschietreflex met kolven? Hapt je kindje goed groot aan? Dwz neemt hij tepel en stuk telelhof in z'n mond. Hoe is je productie? Kun je borstcompressie toepassen? Zou eerst je tepels laten helen door kolven. Inderdaad evt vingervoeden of een langzame fles tot je tepels beteren.
Ik heb hetzelfde probleem gehad, mijn lactatiekundige adviseerde mij direct om te starten met de haberman fles! Te koop bij de apotheek. Als je een flesje aanbied waar je kindje makkelijk uit drinkt heb je idd kans dat hij straks niet meer uit de borst kan drinken!
Hier bij mijn eerste 6 weken gekolfd fulltime en daarna bijna 3 weken aan de borst gevoed met tepelhoedje dus het kan wel. ( daarna gestopt om andere redenen) Hopelijk kan de lactatiekundige snel meekijken en adviseren. Succes
Er is een fb pagina (vraag een lactatiekundige oid) daar geven alleen LK's antwoord. Misschien kun je daar je vraag stellen al zullen zij denk ik adviseren om zo snel mogelijk contact met een lk op te nemen.
Wat naar dat het allemaal zo moeilijk gaat. Ik herken wel wat uit je verhaal. Ook in het ziekenhuis bevallen, begeleiding bij borstvoeding kreeg ik niet, dan moest ik maar de fles geven en kolven. Ook ik had behoorlijk last van kloven en kon alleen nog maar huilen, zoontje trouwens ook. Nou heb ik het heel koppig toch doorgezet. Ben begonnen met een tepelhoedje te voeden en Lanolin zalf gebruikt. Door het tepelhoedje was de pijn draaglijk en werden de kloven minder. Ruim 1 week alleen met hoedje gevoed, daarna afgebouwd en steeds vaker zonder hoedje gevoed.. Zoontje is nu een jaar en krijgt nog steeds borstvoeding. Ik hoop dat er snel een lactatiedeskundige komt die meekijkt. Ik denk dat het wel kan, maar probeer toch nog live voedingsmomenten te behouden als het kan (al dan niet met hoedje). Oh en van harte gefeliciteerd!!!!
Net geprobeerd hem aan te leggen, maar te snel... Korstjes zijn eraf getrokken heb in ieder geval zo'n fles besteld. Ga vamdaag nog een keer proberen een lactatiekundige te bellen. Hoe heet die Facebook pagina, weet je dat? Hij hapt op zich goed aan, maar geeft het dan op na een paar keer zuigen. Dan begint hij te huilen en probeert het nog een keer, hapt weer goed aan en laat los. En op een gegeven moment wordt hij steeds bozer en dan hapt hij ook niet altijd goed meer. Met kolven heb ik eigenlijk al melk in de 'toeschietreflex stand'. Ook als ik hem tegen m'n borst aanleg komt er al wat melk vaak. Ik kolf ongeveer 60-100 cc per keer.
Borstvoeding vraag 'n lactatiekundige IBCLC ( zo heet die fb pagina). Maar echt lk's zijn ook i het weekend bereikbaar. Dus ook altijd even inspreken/bericht of mail sturen.
http://search.nvlborstvoeding.nl/ Ik zou deze link gebruiken, dan weet je zeker dat je goed zit. Echt, zsm een lactatiekundige laten komen. Inderdaad IBCLC geschoold, das heel belangrijk. Met goede hulp kan je er naar toe gaan werken je kleintje weer aan de borst te krijgen. Een baby vertoont dit gedrag met een reden, niet omdat ie niet aan de borst wil. Maar wat die reden is, waarom het niet goed loopt, dat is echt iets waar je zelf niet mee door hoeft te rommelen. Helaas staan er regelmatig dit soort berichtjes hier op het forum, en 9 van de 10 keer zie je dat zonder hulp er dan snel op kunstvoeding overgegaan is. Dus wil je wel borstvoeding geven, bel dan. Top dat je productie in ieder geval goed is! Ik zou je aanraden om de fles te laten staan en te gaan fingerfeeding. Ik heb dat ook een aantal weken gedaan bij de oudste. Eigenlijk is dat de beste manier om je kindje nu te voeden en de kans op makkelijk terug aan de borst zo groot mogelijk te houden. Succes!
Ik heb voor morgen een afspraak staan, ben echt opgelucht. Bedankt voor jullie berichtjes, geeft me moed ik wil namelijk echt niet stoppen, vind het zo fijn om te doen!
Wat is trouwens beter, fingerfeeding of zo'n breastflow fles? Ik lig ook minimaal een uur met hem alleen in z'n luiertje tegen mijn blote buik aan. Dat schijnt ook te helpen toch?
Ja hoor lekker huidcontac. Evt douchen of baden samen. Persoonlijk zou ik voor vingervoeden kiezen...