ja, nou, ik vind het nog steeds heel vies, sorry.....Jij misschien niet, maar ik wel moet er wel bij zeggen dat ik maandverband sowieso iets heel vies vind, ik heb altijd tampons gebruikt, later door de erge bloedingen moest er maandverband bij. Maar eigenlijk heb ik het nooit gebruikt.
Ik vind het wel een interessante discussie! Want al die wegwerpartikelen zijn ook een belasting voor het milieu. Werk zelf in de zorg, mensen echt wel eens tot hun nekharen in de stront of pies/kots/bloed dus weet dat na een spoelwas en een goed programma op een goeie wasmachine het echt wel schoon en hygiënisch is om uitwasbare producten te gebruiken. Dus om nou te zeggen ohhhhh wat vies als iemand kiest voor uitwasbaar maandverband, nee! Er zijn trouwens ook mensen die niet anders kunnen omdat ze niet goed tegen maandverband kunnen. Maar wat ik me steeds afvraag als het gaat om het wassen van uitwasbare luiers/maandverband etc, hoe doe je dat nou precies in de praktijk? 1. Ergste poep/bloed/korrels (sorry) eruit halen; waar gooi je dat dan in? 2. Ergste viezigheid uitspoelen; waar doe je dat? Vind het zelf onwijs smerig om dat onder de douche te doen of bij je kraan, waar je ook je handen wast/tandenpoetst enzo. Maar om nou voor elk maandverbandje/luier je buitenkraan te gebruiken is toch ook niet werkbaar? Op het werk hebben wij een speciale vieze wastafel zeg maar, waar je absoluut geen water uit pakt voor ander gebruik. 3. Je draait niet voor elk maandverbandje een wasmachine, waar bewaar je die vieze verbanden dan zolang? Dat laat je toch ook geen 4 dagen liggen tot je weer een witte was hebt opgespaard?? En een bloederig emmertje in je badkamer lijkt me dan wel weer een heel vies gezicht! En inderdaad dat me naar huis nemen van uitwasbare producten lijkt me toch vies, ook al zit het in een keurige etui. Straks vergeet je het een keer, op een zomerse dag en zit dat daar in je tas te broeien Bovendien kan ik zelf niet zonder tampons, vind alleen maandverband echt heel naar aanvoelen. Gewoon een tampon en een inlegkruisje, vind het een vies gevoel als het er echt uit komt zeg maar. Zal wel even wennen zijn na de bevalling, lol!
Ik vind maandverband sowieso al smerig, dus wasbaar zie ik al helemaal niet zitten. Vieze stinklappen. Klinkt misschien raar maar ik ruik het vaak ook aan vrouwen als ze ongesteld zijn. Ik had ooit een collega waar ik echt niet fijn naast stond te werken een paar dagen per maand.
Ik vind het teveel gedoe... ben een tijdje geleden overgestapt op katoenen tampons en inlegkruisjes nadat ik doorlopend ongesteld was en ik de oorzaak hiervan zag is het dragen van tampons. Dit blijkt niet zo te zijn. Sinds het verwijderen van de spiraal, is mijn cyclus weer ''netjes'' en het gebruik van katoenen inlegkruisjes wordt ook minder noodzakelijk dan voorheen.
Ohhh wat vies dat je dat rook bij je collega!! Brrrrrrr. Daarom vind ik maandverband alleen zelf ook zo vies, gebruik werkelijk altijd tampons, dag en nacht. Vind het zelf ook echt een must om dagelijks te douchen als je menstrueert. Op de ergste dagen (eerste 2/3 bij mij) spoel ik me vaak savonds ook nog even heel gauw af.
Nee. Vieze luiers, maandverband, zoogcompressen vol verzuurde melk, ik hoef ze allemaal echt niet een paar dagen later weer terug te zien en ruiken. Blegh. Heb me ooit een week aan wasbaar luieren gewaagd, was heel snel genezen. Sowieso kom ik op de zware dagen niet uit met maandverband alleen. Ik vind het zo ranzig als dan je hele doos onder het bloed zit. Thuis heb ik nog een handdouche op de wc, ergens anders blijft t behelpen.
Ik slik de pil gewoon door, nog beter voor het milieu . Wasbaar maandverband ga ik echt nooit gebruiken, sowieso gebruik ik weinig maandverband (liever tampons), maar respect voor de vrouwen die het wel doen en het niet vies vinden. Alleen zwemmen met maandverband vind ik echt niet kunnen, dan ben je naar mijn mening niet goed bij je hoofd.
Of de pil doorslikken nu echt beter is vraag ik me af. Het zijn geen appeltjes die je in je eigen tuin plukt. Maakproces en vervoer zijn ook niet milieuvriendelijk
Dat was niet serieus bedoeld hoor. Ik slik de pil door ivm endometriose, niet voor het milieu. Voor mij is het dus wel beter!
Mijn zoon draagt wasbare luiers, en er zit een inlegvelletje in om zn poep op te vangen. Die gooi ik weg in zo'n luierzakje. Bloed is gewoon bloed, dat word opgenomen dus daar kan ik niks van eruit schrapen ofzo. Mijn maandverband stop ik bij zijn luieremmers in. Boven en beneden staat een luieremmer, als ze beide vol zijn is het wasdag En als hij straks uit de luiers is zal ik ze in mn wetbag bewaren. Ik bloed maar drie dagen, dus dat past prima. Rits dicht en klaar.
Dames, voor alle duidelijkheid (en vooral aan iedereen die hier "iiiiiuw" roept): ik gebruik dit menstruatieondergoed niet he, ik kwam het alleen maar online tegen en het leek me eigenlijk wel interessant. Maar het roept ook bij mij wat vragen op, voornamelijk bij het omkleden. Het schijnt wel populair te zijn, misschien denken we er met z'n allen over 50 jaar helemaal anders over
Ik gebruik wasbaar maandverband met van die drukknoopjes, dat zit helemaal prima. Ik gebruik ze als back-up bij de cup en soms tampons. Ze gaan gewoon even op 30 graden in de wasmachine, daarna op 60 met de witte handdoeken. Ik vind wegwerp maandverband veeeel viezer dan wasbaar, ben echt heel tevreden.
Ik moet zelf ook niet aan maandverband denken (wegwerp of wasbaar). Ik was wel helemaal klaar met tampons en inlegkruisjes en gebruik sinds een half jaar een cup. Het is even wennen en uitproberen welke maat het beste bij je past, maar ik ben helemaal om! 's Ochtends breng ik de cup in en ik hoef hem pas als ik uit mijn werk kom te legen. Ideaal, geen gedoe op het werk of als je een dagje weg bent!
Ik slik de pil wel bijna altijd door. Ondanks dat ik vrij licht ongesteld ben, heb ik er echt enorme last van. Kramp alsof ik moet bevallen en koppijn! Net migraine... Dit ben ik trouwens gaan doen in overleg met een gynaecoloog destijds. @sillies getsie!!!
Ook een hele lichte pil waarschijnlijk? Bevalt mij in ieder geval echt prima. Ook amper tampons en toestand nodig; ook erg fijn!
Nee, heb tig verschillende geprobeerd en uiteindelijk 1 die ik nu uit het buitenland haal. Op de rest reageer ik niet goed.
Tampons! Ideaal. En ten eerste is een pakje tampons eens in de maand een druppel op de gloeiende plaat vergeleken met het volume/plasticgehalte van bijvoorbeeld een enkele luier. Ten tweede zijn tampons gemaakt van katoen wat heus wel weer afbreekt op den duur (waarschijnlijk veel sneller nog dan het gemiddelde kledingstuk/plastic tasje/plastic velletje om de worst/kaas of om het even welke zooi we dagelijks in de vuilnisbak gooien) Tenslotte ga ik dus echt never nooit lopen klooien met ranzige stinklappen/halfbakken oplossingen zodat je ook tijdens de menstruatie kan zwemmen, terwijl tampons de perfecte oplossing zijn. Al jarenlang. Enig idee trouwens hoeveel geld er omgaat in de wasbare luiers/maandverband industrie? Ze lachen zich rot terwijl wij in de naam van de natuur lopen te stinken/zweten/poepkookwassen te draaien op de hand.