Hallo dames, Ik ben bijna 6 weken zwanger en heb best wel moeite met voeding. Ik benvan mezelf niet zoon grote eter en heb ook de dicipline niet om mezelf te dwingen om te eten. Sinds ik weet dat ik zwanger ben probeer ik echt beter en gezonder te eten. Ik ben totaal geen fruit eter. Dus ik doe elke dag een appel en een banaan in de blender met sinaasappelsap en drink dat op. Dat is wel te doen. Heeft iemand tips qua eten? Of misschien een makkelijk eet schema ? Ook stress ik al snel als we ergens gaan eten omdat nog niemand weet dat ik zwanger ben en ik bang ben dat ik iets eet wat niet mag, want dan weet ik niet wat er allemaal in het eten zit. Bij alles wat met eten te maken heeft zit ik meteen te Google'en of ik het wel mag eten. Ik word helemaal gek van mezelf !
Allereerst: haal even rustig adem! Ten tweede: gefeliciteerd met je zwangerschap. Eerste tip: niet alles googlen, maar je verstand gebruiken! Geen rauw vlees (rode biefstuk, filet, etc.), geen vacuüm verpakte vis (gerookte zalm), geen alcohol (in sausjes etc. kan het wel, want alcohol is dan verdampt), geen rauwe eieren (let op toetjes en mayo bij uiteten). O, en al het groente en fruit even wassen.... Verder, als je niet veel trek hebt hoef je heus niet ineens veel te gaan eten. Je lijf kan dat heel goed aangeven. Let wel een beetje op snoepen, er komen nog genoeg kilo's aan. Mijn dagmenu van gisteren: O: Smoothie (jus d'orange, 1/2 banaan, kiwi, spinazie). T: Appel. L: Afbakbroodje met pesto, tomaat, paprika. T: Speltcrackers + radijsjes. D: Curry met rijst + salade van komkommer en spinazie. S: Bakje chipjes. * Ik probeer bij elke maaltijd iets van groente te nemen.
En geen kaas de van rauwe koemelk is gemaakt daar zit in de supermarkt een sticker op "au lait cru". Dat zijn soms kaasjes van de versafdeling.
Geen rauwmelkse kaas, geen rauw vlees en geen rauwe vis (al vinden sommigen van wel). Verder alles goed afwassen en eet veel groente en fruit en gezonde vetten (olijfolie, notenrepen, vette vis maar geen tonijn). En eet regelmatig! Sla een voorraad gezonde dingen in en leg het klaar voor de dag; ontbijt, fruitshake, tussendoortje, lunch, tussendoortje, diner, en laatste snack.
Ik neem ook vitamine supplementen, speciaal als je zwanger bent. Etos huismerk, deze week in de aanbieding .