Endometriose en zwangerschap (meer kans op miskraam)?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door ProudMom28, 10 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ProudMom28

ProudMom28 Niet meer actief

Hallo Verloskundigen,

Ik heb mischien een moeilijke vraag maar wil hem toch gaan stellen, zeer waarschijnelijk heb ik endometriose en ik ben nu 5,4 week zwanger ik heb gelezen dat de kans op een miskraam groter is als je endometriose hebt? Helaas heb ik dat in januarie gehad, we zijn nu ook heel blij dat we zo snel weer inverwachting zijn geraakt. Maar nu speelt angst een hele grote rol ik weet dat dat heel slecht is voor de baby maar het is wat steeds in mijn hoofd blijft spelen.
    Ik heb ook diezelfde klachten als dat ik ongesteld zal worden oa bloed in de ontlasting, erg eng en beangstigend.

Weten jullie mischien of je idd meer kans op een miskraam hebt als je endometriose hebt?

Mijn dank is alvast heel groot aan jullie antwoord.

Lieve Groetjes Wilma

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Wilma,

er gaan inderdaad stemmen op dat dit het geval is, maar er zijn/worden verscheidene onderzoeken naar gedaan. Dit stukje omvat de conclusie. Je krijgt er helaas geen zekerheid door.

Medinet.be:
    Sinds lange tijd staat endometriose op de lijst van de mogelijke oorzaken van spontane miskramen: vrouwen met endometriose zouden meer te maken hebben met frequent voorkomende miskramen. Verscheidene studies suggereerden dus een verband tussen endometriose en miskramen of onvruchtbaarheid. Deze opvatting was hoopvol, aangezien endometriose makkelijk vast te stellen is, te behandelen is, en op die manier betere vooruitzichten zou geven. Deze studies blijken echter tekortkomingen te vertonen.
    Wetenschappelijke studies moeten voldoen aan een aantal voorwaarden op vlak van methode enz. Recentere studies die beter opgezet zijn, tonen geen vermindering in het aantal miskramen na behandeling voor endometriose.

Er is nog verder onderzoek nodig omtrent deze problematiek. Het is echter van groot belang dat studies “technisch” goed ineen zitten. Want op basis van de tot nu toe bestaande studies kan men nog geen definitieve conclusies trekken.

Groetjes Brigitte

3. ProudMom28

ProudMom28 Niet meer actief

Okey heel erg bedankt, ik had het stukje idd ook al gelezen maar het is en blijft tegenstrijdig. Ik ben er best bang voor elke dag als ik bloed in de ontlasting heb ben ik bang dat het mis zal gaan, ik ben morgen 6 weekjes en de symptonen lijken goed, trouwens hartkloppingen zo vroeg in de zwangerschap is dat normaal en hebben meer vrouwen dat? ik heb dat nu wel en redelijk vaak

Nogmaals ontzettend bedankt en je antwoord

Lieve Groetjes Wilma

Deel Deze Pagina