Hartvormige baarmoeder

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door water27, 4 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. water27

water27 Fanatiek lid

11 jan 2013
    2.733
    189
    63
    Ik was laatst bij de ha en kreeg een inwendige echo. hij zei toen dat m'n baarmoeder beetje hart vormig is. (en zou meer peer vormig moeten zijn geloof ik) Hij zei er zit dus een beetje een deuk in maar dat zou het zwanger worden niet hoeven te belemmeren... Hoe letterlijk moet je dat nemen hè. Het zwanger blijven wel?? Dat bedacht ik me natuurlijk pas toen ik weer buiten stond. Kwam namelijk voor wat anders.
    Hij zei iets met uterus nog wat. En daar gaat het nu juist om. Uterus is baarmoeder maar wat erna kwam weet ik niet meer. Kan niet veel vinden op Google.
    Weet iemand wat ik bedoel of wat het is? Of misschien zelfs wel ervaring??
    Alvast bedankt

2. sarah1989

sarah1989 Fanatiek lid

26 aug 2012
    1.090
    8
    38
    Vrouw
    Arbeider
    belgie
    'uterus septum'?

heb dit zowat opgezocht Meer om jou te helpen
    want zelf zit ik er niet voor & ken ik er helaas ook niets van
    dus even opzochtwerk gedaan
    maar je moet je vooral niet Laten meeslepen door Google' opzoekingen maar het gewoon bij de volgende controle vragen aan je arts
    die weet het namelijk wel beter!

Tussen de 3 en 5% van de vrouwen heeft een vormafwijking aan de baarmoeder. Van de vormafwijkingen komt het tussenschot in de baarmoeder ('uterus septum', ) het vaakst voor. Het is bekend dat vrouwen met een tussenschot in de baarmoeder een grotere kans hebben om meerdere miskramen door te maken. Het is echter onduidelijk of operatief verwijderen van dit tussenschot ook de kans op een goede zwangerschap zal verhogen.

3. sarah1989

sarah1989 Fanatiek lid

26 aug 2012
    1.090
    8
    38
    Vrouw
    Arbeider
    belgie
    Wat is een bicornuate baarmoeder?

bicornuate baarmoeder is wanneer de baarmoeder is verdeeld in twee kamers, of horens, in plaats van een. Ook wel aangeduid als een "hartvormige" baarmoeder, een bicornuate baarmoeder vormen tijdens de embryonale fase van ontwikkeling. De Mülleriaans leidingen, die worden de eierstokken en eileiders, niet de juiste zekering waardoor het onderste gedeelte van de baarmoeder naar de normale verschijnen, terwijl het bovenste gedeelte klapt naar binnen waardoor er een misvormde baarmoeder heeft de vorm van een hart.

Dit heb ik ook nog gevonden Wat een gek gedoe allemaal seg!

4. water27

water27 Fanatiek lid

11 jan 2013
    2.733
    189
    63
    Wat lief van je!
    dat is het niet.. Heb gelukkig geen tussenschot maar het is ligt ingedeukt. Het was iets met een a..?? Naja misschien toch meer ha bellen als het zover is. Misschien doelde hij wel op de meerdere miskramen.. Daar zal je niets aan kunnen doen denk ik.
    Dank je wel voor de moeite!! Heel lief

5. Bam

Bam Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.032
    0
    36
    Midden Nederland
    Ik heb een uterus septus. Dat is ontdekt in mijn laatste zwangerschap.
    Na de keizersnede zeiden ze ook dat ze duidelijk een hartvormige baarmoeder zagen.

Ik raakte heel snel zwanger en heb 5 jaar geleden een missed abortion gehad. (was in vorige relatie) Het schijnt zo te zijn met zo'n baarmoeder dat je meer kans op miskramen hebt, maar zwanger raken moet geen probleem zijn.
    Ik moest elke 4 weken een groei echo omdat je kindje een groei achterstand KAN krijgen ivm minder ruimte. Ook is er kans op vroeggeboorte dus je baarmoeder mond word ook elke 4 weken gecheckt.
    Door ruimtegebrek heb je kans dat het kindje in stuit blijft liggen en daardoor een keizersnede moet. Draaipoging doen ze niet met zo'n baarmoeder. Ik was wel bang voor vroeggeboorte toen ik het net hoorde, maar ik heb gewoon gedragen tot 38weken en 6 dagen. Op de geplande keizersnede dag braken mijn vliezen 's nachts spontaan.
    Bij mij is de zwangerschap prima verlopen (wat dat betreft, verder was ik er wel erg ziek van, maar heeft niks met mijn baarmoeder te maken)

Ze hebben ook even gedacht aan Uterus bicornis (tweehornige baarmoeder) maar dat bleek het toch niet te zijn, al ben ik er allemaal nog niet zo zeker van. Met een echo is het namelijk nooit helemaal precies te zien. Bij een volgende zwangerschap moet het wel weer goed in de gaten worden gehouden.

6. Bam

Bam Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.032
    0
    36
    Midden Nederland
    Toen ik dat bericht typte had ik de reacties nog niet gezien;)

7. water27

water27 Fanatiek lid

11 jan 2013
    2.733
    189
    63
    Ja apart hè.. Spookt toch wel door m'n hoofd.. Was namelijk 2 weken terug bij de ha gewest..

8. sarah1989

sarah1989 Fanatiek lid

26 aug 2012
    1.090
    8
    38
    Vrouw
    Arbeider
    belgie
    Arcuate uterus eventueel?
    merk wel dat er veel Woorden voor de uterus komen haha:D

9. water27

water27 Fanatiek lid

11 jan 2013
    2.733
    189
    63
    Ik denk dat ik hetzelfde als jou heb dus.. Dank je wel voor het delen van je ervaring. Dus het kan allemaal wel goed gaan.. Fijn om te horen! Beetje gerust gesteld. Wel heftig.. Zal ik (mocht ik zwanger raken) het tegen de verloskundige vertellen. Of eerst de ha bellen

10. water27

water27 Fanatiek lid

11 jan 2013
    2.733
    189
    63
    Ja haha daarom ging het juist om het woord daarna haha natuurlijk vergeet ik dat nu juist.

11. sarah1989

sarah1989 Fanatiek lid

26 aug 2012
    1.090
    8
    38
    Vrouw
    Arbeider
    belgie
    Jij bent lekker positief!:p Het komt allemaal wel in orde
    ik heb geleerd Om te onthouden dat Elke vrouw wel iets aan de hand heeft & Dat ze daar ook wel vaak een oplossing voor hebben

12. water27

water27 Fanatiek lid

11 jan 2013
    2.733
    189
    63
    Daar heb je gelijk in. Het perfecte vlekkeloze lichaam bestaat natuurlijk niet.. ;). En toch hoop je het te hebben :cool:

Bedankt voor de snelle reacties

13. talithatje

talithatje Bekend lid

9 jun 2009
    681
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    Ik heb ook een hartvormige baarmoeder, en van de eerste zonder problemen zwanger geworden en ook heel snel.
    Tijdens mijn zwangerschap en bevalling nergens last van gehad.
    Succes!!

14. Bam

Bam Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.032
    0
    36
    Midden Nederland
    Je hebt ook grote kans dat je bij de gynaecoloog moet gaan ipv verloskundige. Omdat het bij mij zo goed ging mocht ik op den duur wel ook naar de verloskundige. Bij een eventuele volgende zwangerschap ben ik ook liever bij de verloskundige. Veel persoonlijker!

Melden moet je het zeker want ookal gaat het vaak goed, het moet toch extra in de gaten worden gehouden.

15. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
  16. water27

water27 Fanatiek lid

11 jan 2013
    2.733
    189
    63
    Hi, jeetje wat een vormen! Ja dat was het nummer VI arcuate. Zo tekende de ha het.

Mocht ik het geluk hebben zwanger te worden bel ik voor de zeker heid wel de ha dan zegt hij wel wat ik dan moet doen verloskundige of gyn,

17. Selena149

Selena149 Niet meer actief

Hier een met 'twee baarmoeders' (waarbij het tussenschot dus op z'n minst doorloopt tot je baarmoederhals, waardoor je echt 2 holtes heb). :) heb daarbij ook een tussenschot in mijn vagina trouwens. Of het 2 aparte tussenschotten zijn of 1 lang doorlopende is nooit echt duidelijk geworden. Bij dl na 19 maanden spontaan zwanger geworden, maar dit had meer te maken met dat ik daarnaast ook pcos had. Dl is uiteindelijk met 36+3 geboren. Iets vroeger maar dat risico wisten we al vanaf (al vond ik dat nog lang, je kan ook met 20 weken bevallen) het begin. Gelukkig wel een vaginale bevallling (wel met knip en pomp omdat ze niet goed wilde zakken, vermoedelijk door het tussenschot) en geen stuitligging. Inmiddels dus weer spontaan zwanger, dit keer zelfs een grote verrassing door de AC en BV heen. :$ :D beide keren ligt beeb trouwens in de rechter holte, maar rechts is ook de enige kant down under waar we seks kunnen hebben. :) mocht het een doorlopend tussenschot zijn is het dan natuurlijk niet gek dat beeb niet links ligt. Overigens ligt zusje nu wel al vanaf het begin in stuit. Kan nog veranderen, kan ook niet i.v.m. mogelijk ruimtegebrek straks. Verder gaat wel alles goed. :)

18. water27

water27 Fanatiek lid

11 jan 2013
    2.733
    189
    63
    Gefeliciteerd!! Het is en blijft een wonder! Ik hoop dat dit ook weer een goede zwangerschap wordt voor je. Wat een heftig verhaal toch pcos en twee holtes.. Dan heb je toch alle schijn tegen.. Je gaat er in het begin toch vanuit dat je makkelijk en 'gewoon' zomaar zwanger kan raken.
    Dank je wel voor je verhaal. Wordt weer iets wijzer..

19. water27

water27 Fanatiek lid

11 jan 2013
    2.733
    189
    63
    Over het onderwerp Hartvormige baarmoeder vindt Google nog meer forum verhalen/ervaringen

20. Kiewie

Kiewie Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.341
    5
    38
    Ik heb ook een hartvormige baarmoeder. Ik ben er zelf achter gekomen, omdat ik dat voelde toen ik zwanger was. Leek net alsof er twee 'bulten' waren hihi. Ik kon het niet verklaren door de ligging can de baby, de vk zei het toen.
    Ik ben heel snel zwanger geraakt, al was mn cyclus erg onregelmatig en lang.

Deel Deze Pagina