Een vriendin van mij werkt in het onderwijs en heeft vorige week (toen de zomervakantie al begonnen was) een nieuwe baan (ook binnen het onderwijs) aangenomen. De directeur van haar huidige school feliciteerde haar netjes en gaf aan dat ze tot 1 sept op haar huidige school werkt (gezien het opzegtermijn) en dat ze dus per 1 sept haar ontslag moest indienen bij personeelszaken. Ze heeft eteen een nette brief gestuurd... maar personeelszaken is gesloten vanwege de vakantie. De brief is netjes voorzien van een datum en ook de toezegging voor ontslag per 1 sept door de directie staat erin. Kan deze contactpersoon van personeelszaken het ontslag nog weigeren omdat het opzegtermijn geldt vanaf na de vakantie? Of is de toezegging van de directeur voldoende?
Naar mijn weten is het ontslag per 1 sept. geldig als zij rekeninghoudend met het opzegtermijn op tijd een brief heeft gestuurd, en dat heeft ze dus gedaan. Zij is namelijk verantwoordelijk voor het indienden van haar ontslag, niet voor de verwerking ervan. Voor de zekerheid zou ze een aangetekende brief naar personeelszaken kunnen sturen, dan kan ze namelijk altijd bewijzen dat ze op tijd haar ontslag heeft ingediend. Ik meen mij ook te herinneren dat opzeggen bij je leidinggevende al voldoende is voor rechtsgeldig ontslag. De leidinggevende is dan verantwoordelijk om het aan personeelszaken door te geven. Maar dan moet je dus wel kunnen bewijzen dat je leidinggevende je ontslagbrief heeft ontvangen, en dat gaat alleen met een ontslagbevestiging of als je een aangetekende brief hebt gestuurd. Ik heb dit een jaar terug opgezocht, toen ik zelf mijn ontslag correct en op tijd had ingediend maar personeelszaken het niet had verwerkt Ik kwam er pas een week voor de ontslagdatum achter. Ik heb er trouwens geen problemen mee gehad. Stond in mijn recht en ging met die datum weg. Doordat personeelszaken zo laat was met de verwerking kreeg ik wel mijn vakantiegeld etc. pas een maand na mijn laatste loon.
Ja, zij heeft haar ontslagbrief per mail gestuurd. Met hoge urgentie en ook een ontvangstbevestiging. De cc naar haar leidinggevende was wel direct gelezen. Contactpersoon van personeelszaken heeft de mail nog niet gelezen.
Ik werk op een pz afdeling, weliswaar niet binnen het onderwijs maar binnen dit bedrijf is het voldoende om op te zeggen bij de leidinggevende of directeur om mij vervolgens een brief te sturen voor het officiële gedeelte. Wanneer ik op vakantie ben lopen de zaken gewoon door, dus wanneer iemand op tijd een brief stuurt en dit ook heeft besproken met directie of leidinggevende en deze akkoord is dan is er geen enkel bezwaar.
Meestal krijg je een automatisch bericht dat ze een aantal weken op vakantie zijn. Ik krijg nu geen automatisch bericht terug. Maar meestal zijn zij inderdaad de hele zomervakantie niet bereikbaar.
De opzegtermijn is twee maanden. Als ze na 1 juli ontslag heeft ingediend, zal ze dus tot 1 oktober moeten werken. Tenzij ze er met wederzijds goedkeuren uitkomen maar daar heb je P&O voor nodig. Bovendien is een ontslagbrief per mail niet rechtsgeldig, dit moet in ieder geval met een originele handtekening ondertekend worden. P&O kan dus moeilijk gaan doen, er wordt aan een aantal voorwaarden niet voldaan. Is er geen mogelijkheid om contact te hebben met de bestuurder van de stichting/organisatie?
De directeur is in dezen degene die beslissingsbevoegd is, P&O geldt alleen als de administratieve ondersteuning. De afwezigheid van P&O is dus niet relevant. Zeker als je met je e-mail kunt aantonen dat de brief tijdig afgeleverd is (ontvangst- en leesbevestiging). Het is natuurlijk wel lastig aan te tonen dat mondeling deze afspraken gemaakt zijn met de directeur indien dit afwijkt van de normale opzegtermijn. In dat geval is het verstandig om de directeur te laten bevestigen dat de verstuurde brief conform de mondeling gemaakte afspraken is. Maar als de opzegtermijn gewoon in acht is genomen en er verder geen andere afspraken gemaakt zijn, is dit dus zeker niet nodig. Hoewel de brief ingescand met handtekening kan zijn, hoeft dit helemaal niet. Een handtekening is niet noodzakelijk voor rechtsgeldigheid. E-mail valt gewoon onder de noemer "schriftelijk" en om te betwisten dat de e-mail door haar verstuurd is zouden ze moeten bewijzen dat het vervalst is. Dus de e-mail van je vriendin zou moeten volstaan. Indien zij toch twijfelt, kan zij de directeur vragen een bevestiging van ontvangst te geven per e-mail en daarin te bevestigen dat het conform de gemaakte mondelinge afspraken is.
Dit is helemaal niet waar. P&O handelt in opdracht van de werkgever. Zij beslissen niet of een ontslag al dan niet aanvaard wordt, zij verzorgen de administratieve kant. De werkgever, in dit geval vertegenwoordigd door de directeur, bepaald per welke datum het ontslag verleend wordt. Een ontslagbrief per mail is ook gewoon rechtsgeldig. Daar hoeft helemaal geen handtekening in te staan. Ook is een opzegtermijn zeer afhankelijk van de werkgever. In sommige bedrijven is dat 1 maand, in andere 2 maanden. Sommige bedrijven handteren de eerste van de maand, sommige bedrijven de daadwerkelijke datum waarop het ontslag wordt ingediend. @TS, je vriendin kan het beste een schriftelijke bevestiging van haar ontslag aanvragen bij de directeur, dan heeft ze het prima geregeld.
Nee hoor daar heb je P&O niet voor nodig, de directeur geeft toch zijn goedkeuring, die staat boven de P&O hoor De directeur maakt die beslissing en niet de P&O