Dames, zijn er volgens jullie oefeningen die interessant zijn om te doen als voorbereiding op de bevalling? In een boek heb ik gezien dat je met wat olie het perinium kunt masseren om het wat losser te maken. Helpt het bijvoorbeeld ook om het (sorry voor de vraag) binnenin wat wijder te krijgen met vingeroefeningen? Ik ben redelijk smal, twee vingers lukt maar net, dus ik weet niet of dat zo praktisch is als ik straks moet getoucheerd worden. Dus beetje paniek nu...
Je perineum masseren met olie is inderdaad wel fijn. Ik weet niet of het echt helpt, maar ik ben bij de eerste in bad bevallen en heb van de hele uitdrijvings/persfase niets gevoeld omdat alles zo verweekt was. Zelf 'oprekken' zou ik echt niet doen. Het wordt vanzelf wijder, er moet een babyhoofdje door
Oprekken lijkt mij ook weinig zinvol, dat komt tijdens de bevalling wel goed. Ik heb vaginisme, maar dat is uiteindelijk ook goed gekomen met toucheren. Wat betreft het perineum masseren, heb ik zelf niet gedaan maar hoor ik wel positieve verhalen over.
geen ervaringen met dat soort voorbereidingen. Maar over het toucheren als het niet zo wijd is daaronder zeg maar: hier geen problemen mee of door. Had ik ook angst voor, maar met toucheren en strippen niks van gemerkt, gaat prima. Dus denk geen paniek voor nodig
Perineum masseren zou ik je zeker aanraden!! Je begint rustig aan maar eindigt met oprekken. Is een beetje vervelend maar is heel goed om de boel voor te bereiden! Hier staat precies beschreven hoe je dat moet doen maar is in het Frans: https://www.perineeshop.com/html/methode-massage-perinee Ik gebruikte weleda perineum olie. Ben bevallen zonder uit te scheuren of wat dan ook en ik ben ook heel smal down under!
Ik las en zag net ook op een website van een verloskundigenpraktijk iets over de epino. Epi-no geboortetrainer: Dé voorbereiding op een natuurlijke bevalling mis is dat iets voor Je?
Masseren is herl goed, ook om inscheuren te voorkomen. Daarnaast kan je ook kegeloefeningen doen. Je oefent dan de spier van je vagina door deze samen te knijpen alsof je je plas op houdt. Paar tellen vast houden en dan weer loslaten. Is vooral goed voor na de bevalling om strak te blijven en incontinentie tegen te gaan. Maar het toucheren en het bevallen hoef je je niet druk over te maken hoor. Dat rekt vanzelf langzaam uit.
Ach, pin je er niet op vast. Masseren kan altijd, heb ik ook gedaan. Draagt ook weer wat bij aan het vertrouwen in je lichaam. Maar je weet nooit hoe het loopt. Mijn zoon bleek een sterrekijker en medisch ingrijpen heeft hem echt gered. Om eerlijk te zijn voelde het een bevrijding dat dat gebeurde. Dat had ik van tevoren nooit gdacht! Go with the flow!