Hoe en wanneer vertellen aan kleuter?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door SydneyGirl, 14 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SydneyGirl

SydneyGirl Niet meer actief

Hoe en wanneer hebben jullie je kind(eren) verteld dat er een broertje of zusje op komst is?
    Inmiddels 18 weken zwanger en wil het mijn kleuter van net 5 een dezer dagen gaan vertellen vooraf hij volgende week weer naar school gaat maar weet niet zo goed hoe/wanneer.

2. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Hier verteld rond de 8 weken , na de eerste goeie echo.

We hebben gewoon verteld , aan tafel, dat er een baby in m'n buik zat. Hij vond het geweldig en z'n broertje snapte het nog niet echt. Die keek onder z'n shirt en zei nee. :roflmao:

Vero0504, JupitR en SydneyGirl vinden dit leuk.
  3. Neilia

Neilia Niet meer actief

Na de termijnecho.
    Ze kregen een aftelkalender.
    Ik had de stickers apart ingepakt dan hadden ze beide een cadeau.
    Ze moesten raden waar ze voor gingen aftellen.

2jongensmama en SydneyGirl vinden dit leuk.
  4. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.062
    17.019
    113
    Na de termijnecho hebben wij het de oudsten verteld (toen 3 en 2 jaar)

5. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Wat leuk! Waar had je de aftel kalender van?

6. Neilia

Neilia Niet meer actief

suedesign :)
    https://www.suededesign-shop.nl/a-52852396/aftellen-belonen/zwangerschap-aftelposter-hoera-mama-heeft-een-baby-in-haar-buik/#description

Ze konden gelijk meerdere stickers plakken omdat wij het dus pas met 11 weken verteld hebben.
    Ze hebben de kalender zelf een kleurtje gegeven.
    En ik heb de 37 weken groen gemaakt, want vanaf dan mag de baby geboren worden en ze weten nu dat ze dus nog maar 3 stickers hoeven te plakken en dan kan de baby al geboren worden

Lara123, Vero0504, Eli05 en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Wat knap dat je het zolang nog geheim hebt kunnen houden voor een 5 jarige :).
    Je praat er toch ook met anderen over, of met je man aan tafel? Of mensen spreken je aan, sturen je felicitatie kaartjes etc. heeft je 5 jarige daar nog nooit vragen over gesteld?
    Ik zou gewoon vertellen dat er over een tijdje een broertje of zusje geboren wordt en bij jullie komt wonen. Dat die nu in je buik groeit en evt een echo foto laten zien.
    Misschien dat je daarna samen wat kunt gaan kopen voor de baby als hij dat leuk vindt? :)
    Dat maakt het wellicht visuele voor hem als er spulletjes in huis komen voor de baby.

Zuul en SydneyGirl vinden dit leuk.
  8. SydneyGirl

Hij is misschien wat naïef en jong(ig) voor z’n leeftijd; neemt nu in ieder geval nog genoegen met: mama is niet zo lekker, of: mama heeft de laatste tijd een beetje teveel gegeten.
    Mensen om mij heen weten dat hij het nog niet weet en houden er rekening mee (qua erover praten en kado’tjes/felicitaties gaat het allemaal heel discreet). Straks als hij weer naar school gaat dan wordt er misschien wel over gepraat/naar gevraagd en daarom wil ik het hem voor die tijd graag vertellen.

Heb het wat langer stil gehouden omdat kleuters nog zo weinig besef van tijd hebben, omdat ik hem eigenlijk had verteld dat ik te oud word toen hij begon over een baby erbij (vervroegde overgang dus zag er naar uit dat het niet meer ging lukken) en omdat ik eerst zelf stukje zekerheid wilde dat alles goed zit (met hem dikke nekplooi en heel traject met vw-punctie, GUOs etc gehad dus angst zit er wel een beetje in; liefst vertel ik het pas na de 20 weken echo maar school begint dus net eerder).

Goed idee van spullen kopen! Hij is zelf heel gehecht aan z’n Slaap knuffels dus mag hij er 1 voor de baby uitzoeken. En misschien een speeltje ofzo.

spruitje80 vindt dit leuk.
  9. Stokstaartje86

Stokstaartje86 VIP lid

4 jan 2013
    5.299
    1.769
    113
    Vrouw
    Ik had met 7 weken een echo gehad met kloppend hartje. Met 9 weken weer een echo en bleek mijn moeder verkouden. Daar zouden ze eigenlijk heen gaan te spelen. Toen hebben we besloten ze mee te nemen naar de echo en het zo te vertellen. We zouden namelijk na de echo het anders thuis gaan vertellen. Ze zijn 7 en 4 jaar

SydneyGirl vindt dit leuk.
  10. Stokstaartje86

Stokstaartje86 VIP lid

4 jan 2013
    5.299
    1.769
    113
    Vrouw
    Ah wat jammer! Dit was precies wat ik zocht! Niet goed genoeg gezocht dus. Ben nu al bijna 28 weken. Dus nu twijfel ik of ik nog wel wat moet kopen

11. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Hier reageerden ze hierop?
    Wij hebben donderdag een vroege echo en dan over een week of 3 denk ik de termijnecho. Ik zat er ook aan te denken om ze dan mee te nemen zodat ze er dan op die manier achterkomen. Zijn dan ook 7.

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier was ze jonger, maar vanaf de eerste echo (6wkn) bij de vk ging ze al mee, dus ze wist het eigenlijk meteen :)

Natasjee en SydneyGirl vinden dit leuk.
  13. SydneyGirl

Deze is zeker de moeite waard!! Ook in een latere fase. Heb het vanochtend verteld en deze ook gegeven en hij vond het te gek. Leuke aan deze is dat op de sticker die ze elke week mogen plakken een plaatje staat van hoe groot de baby die week is (bijv. Legopoppetje bij 10 weken, stuk taart bij 18 weken etc).

Vero0504 en Stokstaartje86 vinden dit leuk.
  14. Neilia

Neilia Niet meer actief

ja dat vinden ze hier het mooiste!
    Ze mogen om de beurten plakken en er word al de hele tijd gekeken wie het konijntje mag plakken of een bepaalde andere sticker.
    Het interesseert ze overigens echt geen reet dat de kalender zwart wit is.

Stokstaartje86 vindt dit leuk.
  15. Stokstaartje86

Stokstaartje86 VIP lid

4 jan 2013
    5.299
    1.769
    113
    Vrouw
    @SydneyGirl @Lotion bedankt voor jullie ervaring. Denk dat ik hem toch ga kopen dan! Want ze vragen wel steeds vaker hoe lang het nog duurt voor de baby komt. En het is ook geen overdreven duur ding

SydneyGirl vindt dit leuk.
  16. Stokstaartje86

Stokstaartje86 VIP lid

4 jan 2013
    5.299
    1.769
    113
    Vrouw
    Voor de oudste was het de 2de x alleen was ze toen 2 jaar toen ik zwanger was maar ze leek het wel aardig te snappen. Ook toen de baby geboren was stond ze bij elk huiltje sneller bij de box dan mij en zei ze mama f.leur huilt. Ze was 2 jaar en 9 maanden toen haar zusje is geboren

Ze is sowieso erg geïnteresseerd in het menselijk lichaam. Toen we vroegen wat ze dachten dat ze op het scherm zagen zei de oudste meteen...ik denk een baby. Uiteraard dacht zusje dat toen ook haha. Ze reageerden heeel enthousiast haha. Oudste is normaal wat stiller en rustiger maar nu bleef ze maar door praten haha.

Ik vond het juist heel speciaal dat ze de bewegende baby konden zien en hartslag horen. Ik had het idee dat het dat voor hun echter zou maken dan alleen een fotootje

Natasjee vindt dit leuk.
  17. Isabella2020

Isabella2020 Fanatiek lid

3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Wij gebruiken deze aftelkalender ook. Geeft de kinderen inzicht en duidelijkheid. Aanrader!

18. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Aah leuk! Denk dat ik ze dan ook gewoon meeneem naar de termijnecho. Als we het tot die tijd stil kunnen houden voor ze tenminste.

19. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.285
    17.171
    113
    Wat? Gefeliciteerd!
    Nou wil ik vragen of het gepland is maar dat hoort niet :cool:

Natasjee vindt dit leuk.
  20. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik zou wel even navragen of je ‘zoveel’ mensen mag meenemen.
    Ik mag bijv maar 1 iemand meenemen naar de verloskundige.
    Vallen ook kinderen onder ;)

Natasjee vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina