Verox ik heb hetzelfde als ik de beelden zie. Tijdens mijn studie hebben we de beelden van het milgram onderzoek bekeken. Dan zie je de proefpersonen schokken toedienen terwijl je op de achtergrond de ander hoort gillen en schreeuwen en op een bepaald moment zelfs stil zijn Oftwel zogenaamd dood. Dan nog gaan ze door met het toedienen van schokken. We zaten allemaal vol afschuw te kijken en dan is het zo lastig te bevatten dat de meesten van ons exact hetzelfde zouden doen. Rationeel kan ik begrip opbrengen, gevoelsmatig vind ik het erg lastig. Ik denk dat we het laatste allemaal wel hebben.
Het zou met inderdaad niet verbazen als dit zo is. Sowieso heeft onze maatschappij moeite met andersdenkende. Over het algemeen vinden we alles wat afwijkt eng en blijven we er daarom zo ver mogelijk uit de buurt. Eigenlijk is de hele psychiatrie hierop gebaseerd. Alles wat afwijkt van het gemiddelde noemen we een ziekte of een stoornis en moet behandeld worden tot het weer gemiddeld oftewel normaal is.