Ken je de facebookgroep mentor in het vo? Daar worden dit soort dingen oa ook besproken, ik vind het een fijne groep. Het lastige hier is dat je er niet bij bent. Dat maakt pesten zo venijnig en zo moeilijk grijpbaar. In mijn mentorklas speelt een variatie hierop onder de jongens. Wij (duo mentoraat) hebben met de jongens gesproken, allemaal hun verhaal laten doen. Afgesproken dat eea feitelijk op papier wordt gezet. Verder hebben wij een sociografisch gemaakt, die verheldert voor ons ook wel wat. Ook hebben we alle vakdocenten gemaild om te vertellen wat er speelt en te vragen of ze scherp willen zijn op opmerkingen over en weer Dit lost het niet gelijk op, maar ieder weet dat hij in beeld is. Ook hebben we de klas een talenten opdracht gegeven. Gedurende een aantal weken moeten ze de klas observeren en voor iedereen een talent zoeken/benoemen. Later in het jaar doen wij er dan wat mee.
ik zou gaan voor groepsvorming en zelfvertrouwen. bij ons worden verschillende oefeningen gedaan. het klassieke naar achter vallen en (maar hopen dat) anderen je opvangen.. met je ogen dicht worden geleid als treintjes.. maar ook bv gesprekken over wie ben je en wat is jouw rol in de klas.. en wat vind je goed aan deze andere persoon.
Wij hebben de lesmethode 'meidenvenijn is niet fijn' aangeschaft en dit op scholen toegepast. Icm opdrachten als 'over de streep' heeft dit op een aantal scholen goed geholpen. Niet overal uiteraard.
Je geeft aan dat de popimeiden zogenaamd heel open en meedenkend zijn. Kun je niet met die meiden om de tafel gaan zitten en gebruik maken van het feit dat ze zogenaamd open en meedenkend zijn. Dan vertel je dat je gehoord hebt dat er onderlinge vernijnigheden zijn (als een probleem in de klas en niet benoemen dat je weet dat zij erachter zitten), en dan vragen of zij, als zulke geliefde meiden in de klas, daar niet wat positieve invloed op kunnen uitoefenen. Zij willen (zogenaamd) vast niet dat iemand zich ongelukkig in de klas zou voelen.
Zou iets van een rollenspel iets zijn, of het kwaliteitenspel? https://www.kwaliteitenspel.nl/nl/ En rollenspel kan je ze allemaal een keer op een veilige manier in de slachtoffer rol kunnen zetten. Dan ervaren ze wat voor een gevoel de ander heeft door het gedrag dat ze tegenover elkaar vertonen. Belangrijk is wel dat je het dan goed inpakt. Dus maak in je start duidelijk dat het een spel is, dat het niet bedoeld is om elkaar onderuit te halen. En sluit het goed af. Laat iedereen zijn zegje doen. Het kan ook simpeler. Geef ze allemaal een pen en een briefje op de rug en laat ze dingen over elkaar op dat briefje schrijven. Mag alleen maar positief zijn. (als je zorgt dat ze allemaal een andere kleur hebben, heb je daar ook controle op. Dan weet je precies wie er goed en serieus meedoet en wie niet. BIj het kwaliteiten spel moeten ze zichzelf en andere kwaliteiten en valkuilen aanmeten en daarover praten met elkaar. Ze leren elkaar goed kennen en leren hoe ze over komen op een ander. Belangrijk is dan wel dat je juist de meiden uit de andere groep bij elkaar zet.
Dames dames... rustig maar! Ik heb nergens gezegd dat je moet wegkijken of niets moet doen! Ik zou er alleen voor waken dat jij als mentor niet het middelpunt wordt van dit meidenvenijn, en straks de schuld bij jou wordt gelegd. Ik vind absoluut dat je als mentor hiermee aan de slag moet, ze hebben daar zeker begeleiding bij nodig. Maar het is en blijft een probleem van die meiden. Dat weten ze zelf ook heel goed. En zij zullen het belangrijkste deel van de oplossing moeten gaan aanleveren. Namelijk nadenken over hun eigen gedrag en hun eigen aandeel. Daar kun je ze als mentor in begeleiden. Maar ik zou er persoonlijk voor kiezen om duidelijk te zijn naar de meiden én de ouders, dat zij zelf het probleem vormen en dus ook de belangrijkste bijdrage aan de oplossing moeten leveren. En ik vind dat ouders daarin een hele belangrijke rol spelen!
Je schrijft letterlijk in je eerste post alleen aanhoren als ze aankloppen en verder erbuiten blijven.... dat is gewoonweg wegkijken bij problemen.Vind je het gek dat ik daar over val?
Wauw! Thanks dames, wat een respons! Ik ga het allemaal even op een rijtje zetten. Niet alles is natuurlijk bruikbaar, aangezien niemand alle kanten van het verhaal kent. Maar is zit vanalles tussen wat ik (ooit) kan gebruiken. Ik zit vooralsnog wel met de onzekerheid dat ik niet geloof dat de dames in kwestie (zowel de ‘klikker’ als de ‘venijnige’) in welke samenstelling dan ook de waarheid op tafel zullen leggen. Ook niet met brieven oid. Of met ouders erbij.
Ik las dat iemand schreef dat de dames ervan bewust zijn dat ze zelf de oplossing zijn. Daar geloof ik niet in. Ik vraag me af hoe bewust ze allemaal zijn van hun gedrag en dan wel niet het effect van het gedrag op elkaar. Dat ze zelf de oplossing in handen hebben denk ik wel, maar de vraag is hoe krijg je die eruit. Ik ben benieuwd wat je gaat proberen.
Wat fijn dat je zo betrokken bent. Ik denk dat het enige wat helpt het meteen intensief aan te pakken. Dus idd ‘over de streep’ maar vooral de gevolgen van pesten. En dan zou ik niet de ‘lichte variant’ laten zien maar dan de mensen die er echt last van hebben gehad in hun verdere leven of mensen die zelfs uit het leven zijn gestapt. Miss kun je een slachtoffer van pesten uitnodigen en diegene zijn verhaal laten vertellen. En miss eerst de kinderen laten vertellen wat pesten is en wat plagen is, waar ligt het verschil. Succes!
Lastig hoor. Mijn zoon zit in de tweede van het VO en hij kan dus een pestkop zijn. Het is allemaal een soort als grapje bedoelt maar zo werkt het natuurlijk niet. Ik ben vorig jaar twee keer gebeld door zijn mentor in de avonduren. Mijn zoon zat er naast en je zag hem krimpen in zijn ego. Dit heeft hier wel geholpen en ik merkte ook oprecht dat hij het gewoon niet als pesten zag maar meer als een grapje of flauwe opmerking. Nu zijn meiden ook sluwer en valser. Bij jongens wordt er een keer gevochten en is het klaar maar meiden zijn vaak achterbaks. Mijn oudste dochter gaat na de zomer naar 1 Vwo en ik hou mijn hart vast hoe dit gaat verlopen en of ze het een beetje gaat treffen met haar klas. Mijn advies is dan ook om een meeting te organiseren met alle ouders van de klas en te bespreken wat er speelt want vaak weten veel ouders geeneens wat hun kind uitspookt. Blijft ook heel moeilijk om er als ouder echt grip op te krijgen want je bent er immers niet bij wanneer ze op school hun gang kunnen gaan. Zeker er bovenop blijven zitten. Succes want lijkt me enorm lastig. Ik kan al niet met twee pubers thuis overweg dus laat staan een hele klas
Misschien zeg ik nu iets vreemds maar wat als je een volledige samenwerking opzoekt? Dus zowel met de kids als met de ouders? Over het algemeen zijn ouders er niet bepaald trots op als hun kind pest etc. Met samenwerken heb je meer ogen en oren maar ook meer mogelijkheden qua ‘veilig persoon’ waar het verhaal aan gedaan kan worden. Een mentor in de klas/op de school kan juist met pesten een extra drempel zijn, uit angst voor reactie in de klas of op school. Het kan er bovendien aan bijdragen dat je vanuit helicopterview op de verhoudingen neer kijkt waardoor duidelijker is wat de mogelijkheden en oplossingen zijn.
Ik zou blufpoker spelen en die lastige griet heel bang maken dat er verregaande consequenties aan haar gedrag hangen, dat je alles weet én dat ze scherp in de gaten gehouden wordt. Ook zou ik haar ouders inlichten wat voor naar karakter het kind heeft. Laat ze zich maar goed schamen.
Je kan dat niet bij pubers laten liggen en dan maar hopen dat het zichzelf oplost. Ook pubers zijn nog kinderen en die hebben begeleiding van volwassenen nodig. En voor dingen die op school spelen is de mentor daarvoor de aangewezen persoon. Dan moet je niet weer naar de ouders gaan wijzen, die hebben daar ook geen vat op. Bovendien; daar hebben de slachtoffers van de situatie allemaal helemaal niks aan.
Ontopic; ik ben geen lerares en heb niet zo veel verstand van puber meiden. Ik vind het super dat je er zo goed mee bezig bent. Ik lees hier ook veel goede tips van andere dames! Wat ik zelf in elk geval wel zou doen. Is de betreffende dame weer opnieuw apart nemen. Zeggen dat je hebt gehoord dat ze uit probeerd te vinden wie er ‘geklikt’ heeft. En er proberen achter te komen wat dit soort gedrag veroorzaakt. Waarom voelt iemand zich zo bedreigd als iemand van ‘haar’ groepje met een ander groepje praat? Is ze onzeker, speelt er thuis iets, heeft ze een relatie die niet lekker loopt?
Precies, deze leerling is gewoon het grootste probleem, dus ik zou haar en haar ouders zou ik hier toch apart over willen spreken. Natuurlijk ontkent ze vast alles glashard, maar dan kun je nog steeds duidelijk maken dat anderen tegen elkaar uitspelen enz. niet wordt getolereerd en zo weten ze dat je dat goed in de gaten houdt. Bovendien heb je klachten over haar ontvangen, dus redenen genoeg. Verder met de groep in gesprek. Leg ze eens wat stellingen voor ‘iemand verbieden om met iemand te praten is a. Laf, b. Prima enz. en bespreek de uitkomsten voor de klas. Dan kan dat meisje ook zien dat anderen haar gedrag niet best is, zonder dat je met een wijzende vinger naar haar zit.