Menukaart voor zwangeren in restaurants?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Tupps, 14 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Verw8

    Verw8 Niet meer actief

    Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt. En als dat dit is, dan is het goed :)
    Ik begrijp je gedachten, ik ben mijn 6e kindje verloren en heb daarna nog 2 kindjes gekregen. Ik was ook bang om het weer te verliezen. Gek genoeg uitte zich dat niet in wat ik wel of niet at, maar de angst begrijp ik. Ik denk dat verreweg de meeste aanstaande mama’s niets verkeerd willen doen. Je wordt ook bang gemaakt van alle kanten tegenwoordig, vroeger was dat veel minder.
     
    Cindy1977 vindt dit leuk.
  2. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik vind het shocking hoe weinig mensen van voeding weten. Serieus, mayonaise van rauwe eieren in een vreetschuur als 't Zusje? Daar staat niet eens een kok maat iemand potjes open te draaien. Alles gepasteuriseerd tot smakeloze ellende en eindeloos opgepiept in een magnetron waarbij alles ( ook de voedingsstoffen) dood zijn.

    Gezonde vetten zijn mega belangrijk, dus vette vis, noten, avocado. Eiwitten zijn ook goed voor je net als een goede multivitamine.

    Zelf heb ik wel eens zwanger twee Michelin sterren gegeten. Frustrerend trouwens zonder wijn. Alles is daar zo vers en zulke topkwaliteit dat ik de keuze aan de chef gelaten heb. Enige wat ik niet kreeg was een gedroogde vleessoort.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  3. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Ja, maar ik ga zelden uit eten.
     
  4. Lisa2

    Lisa2 Fanatiek lid

    21 apr 2013
    3.532
    1.550
    113
    Ja wel gevraagd, maar 9 vd 10 x gebruiken ze gepasteuriseerde rauwe ei. Er staat me bij dat ze dat zelfs in de librije gebruiken.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik dacht dus zeker wel over dingen na, maar wat ik hier allemaal lees vind ik erg ver gaan over de kaneel en een beetje vervlogen alcohol enz.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  6. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Bij Blok’s in Amersfoort bieden ze bij elk gerecht ook een alcoholvrije wijn aan hoor! Ik ga er binnenkort weer heen en geef borstvoeding maar dat wordt smullen. Was het ook toen ik zwanger was trouwens.
     
    Champetter vindt dit leuk.
  7. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.874
    7.641
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik heb me kapot gegeten aan haring 10 jaar terug ....
     
  8. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Precies.
    Anders mag je niks meer. Niet op de fiets, geen wasmand de trap af tillen en niet op een trappetje staan. Schoonmaken ook niet meer. Je zou zomaar kunnen vallen of een beetje schoonmaakmiddel op kunnen snuiven.
     
    Iertje81 en tuc vinden dit leuk.
  9. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Ik zie dat we al 7 pagina`s verder zijn dus weet niet of het al genoemd is; maar bij Bregje hebben ze een aparte menukaart voor zwangeren. Zo kwam ik er daar achter dat ik beter, bij hen dan, niet de hamburger kon nemen want die lieten ze altijd een beetje rood vanbinnen. Vond het wel stom toen ik vroeg of ze hem voor mij nog even door wilden bakken en dat geweigerd werd, maar dat terzijde.

    Misschien beetje mosterd hoor maar ik ben wel blij dat ik me niet zo druk heb gemaakt tijdens mijn zwangerschappen. Dat scheelt een hoop denk ik.
    En eerlijk? Ik kan me altijd een beetje ergeren aan vrouwen die bij alles bang zijn wat ze eten, drinken of opsnuiven...
    Het ken te gek hè? Er is ook nog zoiets als logisch nadenken en jezelf achter de oren krabben of het niet een beetje stom is wat je jezelf in je hoofd haalt.
     
    Marchella en Champetter vinden dit leuk.
  10. Lisa2

    Lisa2 Fanatiek lid

    21 apr 2013
    3.532
    1.550
    113
    Oh werkelijk?
    Wat weet je dat toch altijd goed verborgen te houden dan, nog nooit iets van gemerkt. ;)
     
    marb vindt dit leuk.
  11. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    #131 Fennec, 15 nov 2018
    Laatst bewerkt: 15 nov 2018
    Ik vind het apart hoe straal de voedingsadviezen door sommigen worden afgedaan met "gezond verstand" en "niet zo spastisch doen" en "vroeger mocht het wel".

    Die adviezen zijn er niet voor niets, denk ik dan. Maar mensen denken altijd dat ze zelf dingen beter weten natuurlijk.

    Niet dat je direct een miskraam krijgt van een hapje tiramisu. Sterker nog, van salmonella vergiftiging krijg je ook geen miskraam, daar heb je vooral zelf last van. En een beetje toxoplasmose in je derde trimester zal ook niet direct tot ellende leiden. Paar glazen wijn tijdens je zwangerschap zal je kind ook niet direct wat aan overhouden en vroeger rookte alle zwangeren gewoon lekker hun peukjes.

    Moeten we allemaal zelf weten. Maar vind het jammer dat men mij zonder mij te quoten nu steeds afschildert als dat ik spastisch over kaneel en alcohol in eten doe (en TS over de menukaart). Natuurlijk mag je het overdreven vinden en je er zelf niet aan houden. Maar er zijn dus ook mensen die gewoon heel voorzichtig zijn. Dit is een kindje waar wij jaren op hebben gewacht en veel ellende voor hebben doorgemaakt. Dan ga ik dat niet in gevaar brengen, hoe klein het risico ook, door dingen waar ik ook alternatieven voor kan kiezen die veilig(er) zijn. Dat is niet spastisch of overdreven in mijn ogen. Dat vind ik juist "gezond verstand".
     
    kellox, Soturi, Juud78 en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Bij het zusje hebben ze een specifieke bestellijst voor zwangeren, hierbij kan je dus ook de biefstuk gerechtjes bestellen, deze bakken ze dan door.

    Bij de meeste sushi all you can eat restaurants waar ik ben geweest staat op de kaart met icoontjes aangegeven wat je wel en niet mag eten. Bij 'simpele' tapas restaurants kan je zelf vaak wel goed inschatten wat wel en niet kan en bij de rest vroeg ik het gewoon na.
     
  13. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Er is een verschil tussen wat bewezen slecht is of een risico vormt(alcohol, roken, rauwe vlees/vis, zeker als het voorverpakt is) en wat misschien, mogelijk, in grote hoeveelheden die groter zijn dan normaal gebruik, alleen bij dieren gezien slecht zijn en dus heel misschien wel ook een beetje slecht zouden kunnen zijn voor de mens wat niet eens onderzocht is. Cacao is ook slecht voor dieren, maar heeft ondertussen wel bewezen positieve effecten op de mens.
    En kaneel is slecht ajs je daar zo uit het potje een eetlepel van weg probeert te werken, dan stik je namelijk. Zie maar de cinnamon challenge. Maar er is gewoon niets wat erop wijst dat jij een puntje appeltaart met een snufje kaneel(meer zit er niet op) moet laten staan omdat het slecht is voor je baby.. sterker nog, je kunt zo pittig en gekruid eten als je altijd al doet en er is geen bewijs dat het kwaad kan.
     
    Pechvogol vindt dit leuk.
  14. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik vind het jammer dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen dingen die sowieso schadelijk zijn (roken, alcohol), dingen die potentieel heel schadelijk zijn (rauw vlees, rauwmelkse kaas, vacuumverpakte vis, ongewassen groenten), en dingen die in grote hoeveelheden schadelijk zijn (kaneel, basilicum). Bij die laatste denk ik idd: een broodje met pesto erop kan gewoon. Zelfs al zou je een heel potje pesto leegeten dan zou je alsnog netto weinig basilicum binnen krijgen. Maar het stoort met dat die adviezen niet duidelijk zijn: niet te veel/met mate is natuurlijk hartstikke afhankelijk van de persoon.



    Overigens: dingen die 'nieuw' zijn... Ooit van voortschrijdend inzicht gehoord? Mogen ze dan niets nieuws op de lijst zetten omdat dat er eerst niet stond? Er is onlangs listeria gevonden in een harde rauwmelkse kaas, vandaar dat dat advies bijv is aangepast. Het staat iedereen natuurlijk vrij om alsnog rauwe parmesan te eten, de kans dat je er iets van krijgt is klein, maar dat ze het advies geven is toch niet gek? Hetzelfde voor tonijn uit blik. Eerder dacht men dat er in tonijn uit blik minder kwik zat dan in verse, maar dit blijkt niet zo te zijn. Dan is het toch de wereld op z'n kop als ze dat niét melden? En ik denk wel dat je daarbij logisch 'moet' nadenken: als je een tonijnsteak van 500 gram eet dan krijg je netto veel meer tonijn binnen dan als je een broodje tonijnsalade eet. Maar het advies blijft: vermijden.
    Idem met smeerworst/lever: nee, je gaat niet dood als je een boterham met leverworst eet (en je baby ook niet), maar waarom een discussie erover? Als je het zo nodig wilt eten, dan eet je het toch? En als je denkt 'liever niet', dan eet je het niet?
     
    littlemunchkin vindt dit leuk.
  15. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    En dan ontopic, want de discussie die er nu is heeft niets te maken met de oorspronkelijke vraag...

    Ik eet geen rauw vlees (carpaccio etc), geen gerookte zalm en tonijn en ik vraag bij kazen of ze van rauwe melk gemaakt zijn. Verder ga ik niet bij het uit eten gaan.
     
  16. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Gut, dat jij dat allemaal kunt onthouden. Ik weet niet eens meer wat ik vorige week schreef (bij wijze van spreken dan hè) ;)
     
  17. Lisa2

    Lisa2 Fanatiek lid

    21 apr 2013
    3.532
    1.550
    113
    Ja...daar zorg je zelf wel voor door steeds in herhaling te vallen. Als er een dergelijk topic wordt geopend is het gewoon wachten op jouw reactie (en van nog een paar) dat je het belachelijk vindt of dat je je eraan ergert of dat mensen normaal moeten doen en het lange wachten op een kindje absoluut niet als excuus mogen gebruiken om voorzichtig te doen enzo.
    Voel je je er beter bij om te zeggen dat mensen overdrijven ofzo? Niet iedereen zit hetzelfde in elkaar.
    De 1 neemt liever geen risico en nemen de richtlijnen van het voedingscentrum wel serieus en willen daar naar leven en de ander wel. Hun keus! En als je je eraan ergert bemoei je er dan niet mee. Zij willen zo hun zwangerschap doorbrengen en dat geeft hun rust.
    Die 9 maanden deze richtlijnen volgen is nou ook weer niet zo ontzettend zwaar, er zijn mensen die dat de rest van hun leven moeten doen.

    Jij ergert je dus aan mensen die in jouw ogen overdrijven en ik erger me aan mensen die altijd op een vervelende manier moeten reageren op een dergelijke vraag.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  18. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Het zit je wel hoog hè. Maak het van mij (en van anderen die blijkbaar ook jouw ergernis opwekken) niet zo groot joh. Slecht voor de bloeddruk. Zoveel mensen zoveel meningen. Je kunt ook over mijn reacties heen lezen en ze negeren. Geldt ook voor de anderen waar jij je aan ergert.
    En nu hou ik erover op want we gaan totaal Off Topic en ik denk niet dat dat de bedoeling is.
     
  19. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

  20. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Even een vraag hoor, ik ben oprecht benieuwd hoe dit nu zit. Hoe zit het dan met zwangeren die in Italië wonen/zijn geboren/opgegroeid of in Azië? Deze vrouwen krijgen toch juist vaak heel veel kruiden binnen? Of is dit dan ook weer overdreven? Kom je bijna nooit aan die hoeveelheid pesto, kruiden, pepers etc die schadelijk kan zijn? Of ligt het eraan dat hun menu ‘altijd’ uit dit soort eten bestaat en wordt er dan een soortement weerstand opgebouwd of zo?
     
    Pechvogol vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina