Kaarsje branden!

Discussie in 'De lounge' gestart door Jel, 31 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jel

Jel Niet meer actief

Ik vind het altijd een mooi gebaar als mensen schrijven dat ze een kaarsje gaan branden voor een ziek iemand bijvoorbeeld.

Ik ben nieuwsgierig hoe dat in zijn werk gaat.
    Waar steek je een kaars aan en wat voor kaars? Zeg je er dan wat bij? Of denk je er iets bij? En wanneer blaas je de kaars weer uit?

Ik heb mijn eigen manier van aan iemand denken, en brand zelf dus ook geen kaarsjes. Maar hoe doen jullie dat?

Hoop niet dat het een al te domme vraag is. :)

2. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    pfff meestal zet ik een fotootje erbij of brand ik bv savonds een kaarsje en denk ik erbij wat ik wil ik praat (geloof ik) niet echt hardop ofzo hihi

3. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ja ik doe dat weleens. ik heb een waxinelichtje staan bij een klein mariabeeldje op de vensterbank. maar ik ben dan ook katholiek. meestal als iemand ziek is, een examen ofzo moet doen of als er iets moet gebeuren wat goed moet aflopen...;)

4. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Het gaat vooral om de intentie ,een manier om diegene in gedachten bewust wat kracht ,of positieve energie te sturen...een ander bid,of duimt..het is net wat voor jou werkt ;)

O geen speciale kaarsen hier,waxinelichtjes of een grote stompkaars..geen vaste tijden eraan. Waxinelichtjes hier vaak wel op laten branden.

5. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Hier vorige week nog een kaarsje aangestoken in een kerk in Barcelona. Meestal dus in een kerk, dan blijf ik er even bij stil staan en bid ik voor diegene. Daarna ga ik weg maar blijft het kaarsje branden..

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier ook meestal zo. Waxine lichtjes zijn ook gewoon praktisch: Relatief veilig en ze branden maar een paar uurtjes.

Verder vind ik ondersstaande ook altijd prachtig:
    Elke 2e zondag in december wordt Wereldlichtjesdaggehouden. Op deze dag, om 19.00 uur ’s avonds, steken mensen over de hele aarde kaarsjes aan ter nagedachtenis aan, op welke wijze dan ook, overleden kinderen. De wereld wordt zo even letterlijk wat lichter voor mensen die een kind verloren hebben, en daarnaast is er het besef dat je niet alleen bent met je verdriet.
    Wereld Lichtjes Dag – 11 december 2011

Op deze avond brand ik zelf dus ook altijd een kaarsje op de vensterbank. Ik zit me nu al te bedenken, dat het misschien een mooi idee is voor als m'n dochter op school zit. Het maken van potjes voor een waxinelichtjes, zodat ze s avonds thuis ze aan kunnen steken.

7. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    ik steek gewoon een waxinelichtje aan en denk daarbij aan diegene voor wie ik hem aansteek...

Wel grappig trouwens, ben atheistisch opgevoed, mijn moeder is een nogal vrijgevochten feministe die helemaal niks nada nakkes van geloof moet hebben, die houd zich vooral vast aan de wetenschap. Ik ban dan anti religie maar geloof zelf vindt ik heel mooi... we steken allebei kaarsjes aan voor mensen die iets moeilijks of lastigs moeten doormaken. Zo brandde er een kaarsje voor mij tijdens mijn schoolexamens HAVO :)

8. Jel

Jel Niet meer actief

Jaja, nu heb ik er wat meer beeld bij.
    Ben zelf wel gelovig, maar doe niet aan kaarsjes branden. Zou dan sneller bidden voor iemand, zoals Allwoman ook zegt. Maar iedereen doet het idd anders.

9. Ike1983

Ike1983 Bekend lid

21 okt 2009
    853
    32
    28
    Als ik voor iemand een kaarsje brand, brand ik ze als ik ze niet persoonlijk ken, bijvoorbeeld voor iemand van het forum, dan brand ik er een via kaarsjebranden.nl. Om toch aan degene te denken.

Voor iemand die ik wel persoonlijk ken, brand ik een theelichtje, die branden maar een paar uur, kan ik ze ook niet vergeten uit te doen.

10. Windows

Windows Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.860
    0
    0
    Ik brand er nu 1 voor mijn vader :(

11. zwangerregnawz

zwangerregnawz Bekend lid

12 jun 2010
    907
    27
    28
    Ik heb het van mijn oma overgenomen. Zij brandde bij gelegenheid drie kaarsjes. Een voor het verleden, een voor nu en een voor de toekomst. Ik steek ze aan, vertel erbij voor wie en waarom en ik laat ze aanstaan tot ze vanzelf uit gaan. :)

12. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik brand er op dit moment drie: een voor de man van Senais, een voor onze engeltjes en een voor de engeltjes van ZP. Deze laatste twee branden iedere avond, de eerste nu tijdelijk. Hopelijk maar voor heel kort omdat Senais man hopelijk snel gaat opknappen!

De twee lichtjes die hier standaard branden zijn olielampjes. Ze staan voor het beeld van de H. Familie die midden in onze woonkamer staat. Het derde kaarsje is nu een waxinelichtje.

Wij zijn zelf wel gelovig (katholiek), maar ook al ben je niet gelovig, schijnbaar zijn veel mensen er mee geholpen. Het is ook het idee dat er andere mensen zijn die aan je denken. Die je willen helpen in moeilijke tijden. Ik vind het altijd een heel mooi gebaar! Het minste dat je voor iemand kan doen.

13. Elmo

Elmo Niet meer actief

Op de schouw, een kaarsje waar ik op dat moment zin in heb. Hoe lang hangt of af van de kaars of van mijzelf (ook of ik nog weg moet..maar soms blaas ik hem gewoon uit, weet niet waarom...soms bijv. na een positief telefoontje / sms over die persoon).

14. Jel

Jel Niet meer actief

Wat is er met je vader? :( Sterkte in ieder geval.

Wat mooi zoals jullie dat beschrijven, voor wie jullie dat doen etc...

15. Fuchsia

Fuchsia Niet meer actief

Ik brand er nu een voor een goede vriend van mijn ouders.

Vrijdag is hij geholpen aan een abces, waarbij een halve liter aan vuil is uitgekomen.
    De dagen erna zag hij er slechter uit en zondagavond is hij met spoed geopereerd. Zijn lever was uitgevallen en hij zag steeds geler en geler.
    Sinds die operatie word hij slapende gehouden, al zijn vitale functies zijn uitgevallen op zijn hart en hersenen na.
    Er is een kleine kans dat hij er nog goed uit gaat komen, we vrezen het ergste.

Omdat deze mensen bij mijn ouders in Spanje wonen kunnen we weinig doen dan een kaars te branden, op deze manier hoop ik zijn vrouw maar ook deze zieke man een beetje kracht toe te sturen!

16. Jel

Jel Niet meer actief

Wat vreselijk Truuske, sterkte!

17. Windows

Windows Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.860
    0
    0
    Hier ff het hele verhaal:

Het gaat niet goed met mijn vader :$
    Afgelopen vrijdag werd ie niet goed in de auto,is uitgestapt en in elkaar geklapt.
    Met spoed naar het ziekenhuis gebracht daar bleek hij een gescheurde Aneurysma te hebben gehad,dus er moest snel ingegrepen worden,z'n leven hing op dat moment aan een zijden draadje.
    Ook bleek dat ze ook nog een plekje op z'n longen gevonden hebben,dus dat is werk voor de longarts.
    En vandaag hebben ze hem over moeten plaatsen naar de hartbewaking,ivm hartritmestoornissen.
    Hij blijkt ook een hartinfarct te hebben gehad door het vele bloedverlies.

Mijn vader,mijn held,mijn grote voorbeeld,zat al 21 jaar thuis sinds ie met de VUT ging,maar verveelde zich geen moment,was altijd in de weer en stond voor iedereen klaar...
    en dan dit,tis zo oneerlijk
    Volgend jaar word hij 80,hoop dat ie het nog mag mee maken

18. Jel

Jel Niet meer actief

@ Girl, wat naar dat het nu niet goed gaat met hem. Heel veel sterkte met hem en inderdaad, hopelijk zie je hem nog 80 worden, en misschien zelfs wel 90. ;)

19. Windows

Windows Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.860
    0
    0
    Dankjewel.
    M'n broer zei zelfs 100

20. Jel

Jel Niet meer actief

100 is nog altijd beter. :)

Deel Deze Pagina