verbaal/ performaalkloof

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door liesbet77, 23 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liesbet77

liesbet77 Actief lid

26 dec 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?
    uit mijn zoon zijn testen bleek een verschil van 20 performaal / verbaal, waarbij zijn verbaal IQ een stuk hoger is. We merken dit ook doordat hij zeer taalvaardig is / lijkt (soms lijkt hij sterker dan hij in werkelijkheid is) maar ruimtelijk inzicht, rekenen ... zijn zwak.

verder nog wat "speciale" kantjes , maar wil eerst eens horen hoe jullie kinderen zijn voor ik alles neerpen ...

Hij heeft al verschillende etiketjes gekregen , eerst ASS (wat volgens ons helemaal niet klopt, ok er zijn een paar kantjes aan hem maar die heeft iedereen wel en hij is daar veel te sociaal , te flexibel voor en hij heeft veel fantasie), er zijn zeker adhd trekken want zijn concentratie is niet goed en het is een spraakwaterval.

maar nu ik wat gelezen heb over NLD denken we toch eerder dat het dat is en niet al die andere dingen ... deze zomer doen ze de testen opnieuw om zeker te zijn want IQ testen zijn een momentopname.

2. lievemama19

lievemama19 Fanatiek lid

12 mrt 2007
    1.813
    1
    36
    #2 lievemama19, 23 mei 2013
    Laatst bewerkt: 23 mei 2013
    Het is alsof je over mijn zoon praat ;)

Eeen aantal maanden is mijn zoon dan ook eindelijk getest,
    na verschillende vermoedens die al jaren waren..
    Zo kreeg mijn zoon ook al vroeg de stempel adhd en autisme..
    Kwam op het mkd terecht en daarna spciaal onderwijs... voor mijn gevoel klopte het al niet. Hij kon beter.

Nu een aantal maanden terug ook een iq test gehad en hij kwam verbaal ook hoger uit dan performaal..

Hij is onzettend bijdehand en kan hele discussies met je aangaan.
    Heeft altijd wel zijn woordje klaar, praat ook erg graag en veel.
    Kan zich wel moeilijk uitdrukken qua zijn gevoel.
    Hij is erg slim, zo komt hij met alles ook over..
    Hij snapt ook erg veel van wat er in de omgeving omgaat en gebeurd
    (ook dingen die hij helemaal niet hoort te weten op die leeftijd)
    Trekt ook veel naar volwassen toe, en praat hij veel mee
    Hij is ontzettend sociaal en meelevend.. echt een allemansvriend... owja en heel zorgzaam, vooral naar mij

Maar juist hierdoor ga je veel van hem verwachten, ook op momenten dat hij er even 'geen zin' in heeft. Omdat hij zo slim is in zijn praten en doen..
    Verwachten in de zin van dat hij meer kan.
    Hierdoor ging hij in zijn gedrag weleens de fout in.

Hij zit nu op speciaal onderwijs, en loopt voor op vele kindjes in de klas.. hij kan ook naar gewoon onderwijs zeggen ze op deze school. Alleen heeft hij net iets meer aandacht nodig

3. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Bij bijna alle kindjes die getest worden komt er een verschil uit tussen verbaal en performaal. Dat is op zich niet gek. Ik ben juf en kom dus regelmatig deze testuitslagen tegen. Zal straks even uitgebreider reageren, typt zo lastig op mn telefoon.

4. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    De performale testen zijn gedeeltelijk tijdgebonden,waardoor bv bij een zwakkere concentratie, maar ook bv. Bij erg perfectionistisch willen zijn,geen fouten willen maken, een lagere score kan ontstaan. De verbale testen zijn niet tijdgebonden. Een iq test op zich kan geen uitsluitsel geven over het voorkomen van een beeld,slechts ondersteunen als er ander (test) materiaal voorhanden is. Mocht er bv.concentratieproblematiek spelen en die wordt onder invloed van medicatie beter,kan zo maar de score op de performale testen sterk verbeteren.
    Mbt het opnieuw testen... Er kan dan een test-hertest effect ontstaan waardoor de score ook niet meer betrouwbaar is. Hertesten is eigenlijk altijd beter met een andere iq test tenzij er meer dan twee jaar verstreken zijn.
    Al met Al zegt alleen deze score niet zo heel veel zonder verdere informatie

Deel Deze Pagina