Wie heeft dit en kan me vertellen hoe het verwarmen van je huis precies gaat en het water? Hebben jullie hoge stookkosten? Ik snap niet precies hoe dit werkt. Ons nieuwe huis heeft dit. Iemand verheldering? thanks!
toevallig vandaag een eneco afschrift gekregen, wij wonen hier net een maand in de stad. onze stookkosten zijn (water, gas, electro) 283 euro, vaste prijs.
Ja maar heb je stadsverwarming? ik woon nu ook in de stad maar heb geen stadverwarming maar centrale verwarming.
nee sorry, wij hebben geen stadsverwarming, maar centrale verwarming. maar mijn man zegt net dat hij denkt dat stadvrwarming wel goedkoper is. ik weet er het fijne verder niet van. al die informatie kan je denk ik bij de gemeente opvragen.
Wij hebben dat. er komt gewoon warm water ons huis binnen en we hebben geen cv ketel, maar de hele wijk heeft zo'n huisje ergens in de bosjes (met zonnepanelen en energie uit water. Ik weet niet of het duurder is, want ik heb nooit anders gehad. Het enige wat ik onwijs irritant vind is dat dat als het dan uitvalt (en ik woon in Ypenburg, dus het is al best wel vaak gebeurd dat het uitviel) je a niet even bij de buren kan gaan douchen ofzo en b je het niet zelf kan reparen (mijn vader is van origine cv installateur en mijn broertje ook). Verder is het natuurlijk wel fijn dat je niet de onderhoudskosten van de cv hebt (maar ja, die hadden hier niet zo hoog geweest natuurlijk) en dat je niet over een aantal jaar een nieuwe hoeft te kopen. Linda
OK, dank je wel! Ja dat is inderdaad een nadeel dan! waterkoken in je waterkokertje en wassen maar! hihihi Ypenburg is ook een vrij nieuwe wijk toch?
Hoi Natasja, De kosten van stadswarmte worden op een bijzondere manier uitgerekend. Omdat je geen kubieke meters gas kunt afrekenen, wordt er in je meterkast bijgehouden hoeveel warmte jouw huishouden uit het wijk-net trekt. Dat wordt dan weer omgerekend naar hoeveel gas dat in een "normaal" huis zou zijn. Je betaalt vervolgens het bedrag dat die hoeveelheid gas je gekost zou hebben. Die berekening wordt elk jaar opnieuw gedaan, omdat er gecorrigeerd wordt voor de efficientie van de "gemiddelde" CV-ketel, en er elk jaar gemiddeld genomen steeds efficientere ketels gebruikt worden (doordat mensen hun oude ketel vervangen wordt het totale cv-ketelbezit van Nederland steeds zuiniger). Al met al is het de bedoeling van de berekening dat je niet meer betaalt voor je warme kraanwater en je centrale verwarming dan je zou doen als je gas zou hebben. Bij ons in de wijk wordt om die reden voor de gasprijs altijd gerekend met de laagste gasprijs die in de markt beschikbaar is. Daar hoeven we zelf niets voor te doen, dat gaat automatisch. Voordelen voor jou: je water is veel sneller warm dan met een ketel, je hebt geen onderhoudskosten aan een ketel, je profiteert automatisch mee van de innovaties op ketelgebied zonder dat je zelf iets nieuws aan hoeft te schaffen, het is goed voor het milieu. Afhankelijk van je energiebedrijf krijg je je warmte ook nog eens automatisch voor de "laagste gasprijs" geleverd zonder dat je zelf in de gaten hoeft te houden waar het gas het goedkoopst is. Nadelen: Als het netwerk er uit ligt heeft de hele wijk geen warmte (dus je kunt inderdaad niet bij de buren terecht), je hebt geen gas om op te koken. Groetjes (en succes met verhuizen!) maris
Ik heb eens gehoord dat het veel duurder is dan "gewone" verwarming. Misschien zijn wij wel erg zuinig dan, maar wij betalen maar 50 euro voor gas en elektra per maand.
Het zou iets ongunstig uit kunnen vallen als in de steekproef van "gewone" huishoudens toevallig veel oude ketels en mensen met onzuinige stookgewoonten zitten, maar in theorie is het niet duurder dan gewone verwarming. Wij betalen voor ons huis (tussenwoning, 2004, 150m2 woonoppervlak) 85 euro per maand voor verwarming en elektra. Degene hier in het topic die tweehonderdzoveel betaalt is wel erg duur uit vind ik! Dat is ook bovengemiddeld veel vergeleken met andere huishoudens. Op internet kun je wel richtlijnen vinden voor wat je kosten zouden moeten zijn als je in een bep. type woning woont (afh van grootte en of je wel of geen aangebouwde buren hebt), kijk eens op de sites van de verschillende energieleveranciers! Groetjes maris
Geen dank, ik heb bij de afdeling Stadswarmte gewerkt bij mijn werkgever én heb dus zelf stadswarmte, vandaar dat ik dit zo op kan lepelen. Ik ben blij dat ik iemand hier heb kunnen helpen met mijn kennis. Groetjes Maris