Toch besloten voor een rolstoel te gaan omdat ik niet eens fatsoenlijk de deur uit kan, de menzis vergoed deze gewoon maar omdat ik m langer dan 26 weken wil gebruiken aangezien ik nog ongeveer 30 weken zwanger zal zijn moet ik dat via de WMO van de gemeente doen. Maar ik lees nergens iets over een verwijzing van de bekkenfysio of andere arts is dit noodzakelijk? En nu lees ik ook dat ik een elektrische kan krijgen wat is nou het handigst?
Hoi! De rolstoelen via de uitleen zijn voor 6 maanden kosteloos te leen (vergoed vanuit de awbz). Na de 6 maanden zijn die rolstoelen te huur, vaak tegen een lage prijs. De rolstoelen via de WMO zijn in principe bedoeld voor mensen die er nooit of zeker niet snel meer vanaf komen. In veel gevallen zullen de WMO consulenten deze vraag niet eens in behandeling nemen, vanwege het (vanuit wmo standpunt) kortdurende karakter. Zowel voor een aanvraag bij de thuiszorgwinkel als bij de WMO is geen verwijzing noodzakelijk. Echter als je het idee hebt dat er bijzondere eisen aan de stoel nodig zijn is het handig om een Fysio, maar veel vaker een ergotherapeut de aanvraag te laten begeleiden. Dit is vaak alleen het geval bij een WMO aanvraag. Al komen er ook weleens vragen wanneer een stoel van de thuiszorg totaal niet bevalt. De ergo kan dan bemiddelen tussen jou en de thuiszorgwinkel. Echter: de gemeente heeft 6-8 weken reactietijd op je aanvraag. Vervolgens komt er iemand langs om te beoordelen of je daadwerkelijk in aanmerking komt. Zo ja, dan wordt de rolstoelleverancier langs gestuurd. Per leverancier is het dan verschillend of bij die afspraak een stoel meteen wordt gepast en of die stoel direct mag blijven staan. Vandaar dat bij een WMO aanvraag het wel 3-4 maanden kan duren voordat je daadwerkelijk een stoel hebt. Mijn advies: heb je op korte termijn een rolstoel nodig? bel dan de thuiszorgwinkel bij jou in de buurt. Vertel wat voor stoel je nodig hebt. Geef je zitbreedte en zitdiepte door. Geef aan of je de stoel veel mee wil nemen in de auto etc. Daarnaast zou ik aangeven dat je met name zelf de rolstoel zal moeten voortbewegen, waardoor het van belang is dat de stoel niet te zwaar mag/kan zijn. Indien je tegen evt kosten opziet is het wellicht goed je af te vragen of er geen mogelijkheid is om nog 4-6 weken te wachten? Probleem bij bi en andere bekken gerelateerde klachten is ook dat bij volledige inactiviteit de klachten toenemend zijn, alle spieren rondom het bekken worden slapper en ook je conditie wordt minder, waardoor dit zwaarder kan zijn voor de bevalling en het herstel daarna. Waarmee ik je klachten zeker niet tekort wil doen, je moet ook echt niet overbelasten,. Het is een ware kunst om die belastbaarheidsgrens te leren kennen en te handhaven, zeker in een periode waarbij je op korte termijn steeds zwaarder wordt en de hormonen de boel steeds weker maken. Sommige mensen, waaronder helaas ook jij ontkomen niet aan het gebruik van zo'n stoel. Een andere optie is om vooraf contact op te nemen met menzis over kortdurende vergoeding voor verlenging van de officiële leenperiode, ivm je zwangerschap. Wellicht dat hier een mouw aan te passen is. Electrische rolstoelen zijn een verhaal apart. Indien je handen/armen voldoende kracht/gevoel hebben en je bovenlichaam voldoende stabiliteit kom je er eigenlijk al niet voor in aanmerking. Daarnaast zijn die niet (tenzij je aangepast vervoer hebt) mee te nemen in de auto, waardoor je aangewezen bent op alleen vervoer in de rolstoel of het Ov. (En dan eigenlijk alleen de metro waar je zo in kan rijden). Die optie zou ik dus laten varen. Hopelijk heb je wat aan deze informatie. Succes met je keuzes en met je bekken!!
Dankjewel voor je duidelijke antwoord! Menzis wees mij gewoon door naar WMO loket en op de site staat het ook eigenlijk heel simpel hoe het is en niet dus zolang wachttijd e.d. Ik denk dat ik dan even wacht zodat het gewoon via Menzis snel geregeld kan worden. Het gaat mij eigenlijk om dat ik niet thuis wil zitten weg kwijnen en dus bijvoorbeeld naar de 9 maanden beurs kan in februari en zaterdag naar de stad enzovoort die stukken kan ik gewoon niet meer lopen even naar de supermarkt gaat nu nog wel gelukkig. Ik Wacht even tot ik 14 weken ben en dan vraag ik het aan via Menzis dankjewel
ik heb mijn vorige zwangerschap bekkeninstabeliteit gehad maar de Cesar therapeut heeft toen tegen mij gezegd dat stil gaan zitten het slechtste is wat je kunt gaan doen hij kwam bij mij elke week langs om oefeningen te doen omdat je anders slappe spieren krijgt en niet goed voor bevalling en herstel is. heb er nu een beetje last van als ik van bed kom en dus weinig beweging heb gehad en doe dus elke morgen mijn oefeningen en ik kan de hele dag vooruit! ben je weleens langs een goede therapeut geweest? omdat je ook vraagt of je mis een verwijzing nodig hebt denk dat er betere oplossingen zijn als een rolstoel
Ik zou eerst een hele goede bekken therapeut opzoeken. Misschien kan je een bekken band krijgen. Rolstoel zou ik niet zo snel aan beginnen voor je bekken omdat de spieren eromheen nog zwakker worden Edit: vorige zwangerschap heb ik ook een rolstoel gehad omdat ik zo min mogelijk moest doen (bedrust ivm harde buiken vanaf 14 weken wat met 18 weken nog verder aangescherpt werd) en nu komt volgende week de rolstoel ivm hg en dat ik daardoor geen 5 min meer kan lopen. )
Uiteraard loop ik gewoon bij een goede therapeut. Zij raad het mij aan voor de lange afstanden puur omdat ik het anders niet kan. Boodschappen e.d. gaat gewoon lopend en is dichtbij. Oefeningen heb ik ook gekregen en mag van haar het paardrijden weer op gaan pakken (Zolang ik het zelf fijn vindt.) puur om het bekken te stabiliseren. Dus de rolstoel zal niet voor constant zijn meer de lange afstanden.
En die verwijzing bedoelde ik meer voor het WMO loket, ik heb gewoon een verwijzing destijds gekregen van de huisarts. Bij mijn * in maart had ik namelijk ook al BI.
De rolstoelen via de thuiszorgwinkel zijn degene die door de zorgverzekeaar (in jouw geval Menzis) wordt verstrekt, daar gelden dus in principe dezelfde voorwaarden voor. De wachttijd die ik noemde is ook niet bij iedere gemeente het geval, maar is de tijd die de gemeentes mogen uittrekken om een reactie te geven. Maar in de praktijk wacht je (in de gemeentes waar ik werk) zo'n 2-4 maanden. Je kan trouwens bij sommige thuiszorgwinkels/uitleen organisaties al vooraf een stoel bestellen. Zoals je nu aangeeft dat je bijv naar de 9 maanden beurs wilt, dat je voor die datum een stoel probeert te reserveren. Niet iedere organisatie doet dat, maar er zitten er tussen die wel zo werken. Je kan ook, als je al op korte termijn zo'n uitje gepland hebt/had, de rolstoel nu al lenen en weer laten ophalen(/terugbrengen). Dan tellen alleen de dag/dagen dat je hem hebt gebruikt. Zeker als je verwacht hem voorlopig niet nodig te hebben voor langere tijd. Zolang je maar voldoende blijft bewegen en de stoel echt alleen gaat gebruiken om overbelasting te voorkomen en tegelijk de leuke dingen niet te missen is er geen probleem. Voor het boodschappen doen zou ik zo'n verrijdbaar winkelwagentje gebruiken (zelf ga ik het liefste met zoon en buggy naar de winkel, hij pakt alles wat laag bij de grond is en ik hoef de tassen niet naar huis te tillen, die hangen aan de buggy). Succes nogmaals
Was het maar zo makkelijk om een rolstoel "te krijgen". Het is al genoemd, helaas is het heel moeilijk en een lang, zwaar en ingewikkeld traject om via de WMO een rolstoel "te krijgen". Het zou niet mijn voorkeur zijn om hiervoor naar de WMO te gaan, ivm het lange, zware en ingewikkelde traject. En de kans dat je hem krijgt is ook zeer klein. Als het alleen voor tijdens de zwangerschap en kort daarna zou zijn dan zou ik inderdaad voor de thuiszorgwinkel/uitleen gaan.
Betaal er niks voor Heb ze gebeld vanmiddag en kan hem morgen ophalen. Verz. Pas en id kaart mee nemen Vorige zwangerschap ook zo gedaan en toen ook geen rekening gehad. Is gewoon vergoed vanuit basis verz.