hallo dames, Er geldt hier een kookadvies voor het kraanwater voor 5 dagen. Er zouden bepaalde bacteriën in het water terecht kunnen zijn gekomen. Vanmorgen heb ik er 4 slokken van genomen, was het vergeten Ik heb gebeld, ze kunnen me niet zeggen om welke bacteriën het kan gaan, alleen dat ik er buikloop van kan krijgen en dat het voor ouderen en jongeren kinderen extra oppassen is. (zwangere horen daar meestal ook bij) nu las ik dat listeria dus ook in kraanwater voor kan komen Hier iemand met verstand of ervaring ermee? Of iemand die even kan relativeren? Vind het toch wel een beetje eng namelijk. Het blijft door mijn hoofd spoken. groetjes kaatje
Ik begrijp je zorgen. Ditzelfde heb ik meegemaakt. Ik ging douchen en dronk flink wat water onder de douche en poetste mijn tanden, terwijl dit advies gold. Gelukkig heb ik er niets van gemerkt, maar ik heb er erg mee gezeten! Mocht het om Listeria gaan, kun je niet meer doen dan afwachten. De kans dat jij of de baby ziek worden, is gelukkig klein. Eventuele symptomen kunnen wel een flink aantal dagen tot weken op zich laten wachten (uit mijn hoofd tot wel 90 dagen, maar pin mij er niet op vast). Als je koorts krijgt de komende periode, zou ik de verloskundige of huisarts raadplegen en aangeven dat het wellicht om Listeria zou kunnen gaan. Meer kun je voor nu niet doen. De kans is gelukkig klein, de kans is groter dat het gewoon goed gaat!
Bedankt voor je reactie. Ik had werkelijk geen idee dat het ook in (besmet) kraanwater voor kan komen. Heb net een flinke klap gehad van corona met longontsteking, dus mijn weerstand is helaas ook niet echt optimaal ben ik bang. Misschien kan ik ze na 5 dagen wel bellen om te vragen of ze er bacteriën hebben aangetroffen?
Wat stom dat ze je niet kunnen vertellen om welke bacterie het gaat, zou gewoon nog eens bellen. daarnaast inderdaad je huisarts bellen wanneer je klachten als koorts ontwikkeld. ter geruststelling: ik denk dat waterbedrijven erg voorzichtig zijn en bij een kleine kans al voorzorgsmaatregelen nemen om imagoschade te voorkomen. Zou je er niet al te druk om maken maar begrijp dat je baalt!
Doorgaans is dat een advies na werkzaamheden, er is een kans aanwezig DAT er wat in het water zit, niet dat het er daadwerkelijk in zit. Met 4 slokken zou ik me nog niet direct zorgen maken enkel alert zijn op evt klachten, zou er alleen wel op letten voor de rest van de dagen dat je niet per ongeluk nog meer drinkt maar dat gaat wel lukken denk ik.